[natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Ik heb even een klein vraagje over een schoolopdracht voor natuurkunde.

Binnenkort houden we een practicum opdracht voor natuurkunde.

Het practicum zal gaan over het bepalen van de dichtheid van een vloeistof.

In een klein bekertje zit bijvoorbeeld 34 ml vloeistof, hoe kan ik daarvan de dichtheid berekenen?

Het schijnt dat je het eerst moet wegen? We hebben geleerd dat Dichtheid= Massa : Volume. Hoe kun je het volume van de vloeistof en de massa weten? Zou iemand mij dit beter uit kunnen leggen? Alvast reuze bedankt!!! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Dag Pietjepuk123, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Eigenlijk zeg je het zélf al: je moet de dichtheid gaan berekenen.
We hebben geleerd dat Dichtheid= Massa : Volume.
blijkbaar moet je dan de massa door het volume delen. Dat kan natuurlijk nooit als je niet eerst zorgt dat je die massa en dat volume te weten komt. Er is maar één manier om dat te doen: meten.

Alles wat je kunt meten noem je een grootheid. Om te meten gebruik je meetinstrumenten.

Daarmee kun je je grootheid vergelijken met een (liefst internationaal-) afgesproken maat.

Welke meetinstrumenten zou je kunnen gebruiken om een massa te meten?

En welke om het volume (van een vloeistof) te meten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Jan van de Velde schreef:Eigenlijk zeg je het zélf al: je moet de dichtheid gaan berekenen.

blijkbaar moet je dan de massa door het volume delen. Dat kan natuurlijk nooit als je niet eerst zorgt dat je die massa en dat volume te weten komt. Er is maar één manier om dat te doen: meten.

Alles wat je kunt meten noem je een grootheid. Om te meten gebruik je meetinstrumenten.

Daarmee kun je je grootheid vergelijken met een (liefst internationaal-) afgesproken maat.

Welke meetinstrumenten zou je kunnen gebruiken om een massa te meten?

En welke om het volume (van een vloeistof) te meten?
Om de massa te berekenen kun je een weegschaal gebruiken.

Wat voor meetinstrument heb je nodig om het volume te bereken van 34 ml water???

Ik denk zelf een maatbeker, maar of ik dat juist heb? Dat weet ik niet.

Alvast bedankt voor uw eerdere informatie wat u gegeven heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

In ieder geval heb je iets nodig met een maatverdeling. Thuis in de keuken gebruik je een inderdaad een maatbeker met schaalverdelingen van 0-50-100-150 tot en met 1000 milliliter. Bij jullie op school zullen ze vast wel nauwkeurigere maatbekers hebben (vraag je docent maar) voor kleinere volumes.

Misschien nog een tip: Je hoeft natuurlijk niet alle 34 milliliter te gebruiken....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Misschien nog een tip: Je hoeft natuurlijk niet alle 34 milliliter te gebruiken....
Toch kun je beter je hoeveelheden niet te klein maken: Binnnen zekere grenzen geldt, hoe groter de hoeveelheid waarmee je werkt, hoe minder invloed een meetfout heeft. Een gram meer of minder op een hoeveelheid van 2 gram maakt een fout van ± 50%, een gram meer of minder op de 30 maakt maar een fout van een procentje of 3.

Dan heb je intussen vast wel al eens wat glaswerk bekeken: als je volumes moet meten zie je op maatbekers meestal maar een grove schaalverdeling staan, één streepje voor tientallen milliliters gelijk.
Afbeelding
Dit gaat beter (heb je de naam intussen vast al wel van geleerd?)
Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Toch kun je beter je hoeveelheden niet te klein maken: Binnnen zekere grenzen geldt, hoe groter de hoeveelheid waarmee je werkt, hoe minder invloed een meetfout heeft. Een gram meer of minder op een hoeveelheid van 2 gram maakt een fout van ± 50%, een gram meer of minder op de 30 maakt maar een fout van een procentje of 3.
Ik bedoelde met mijn tip dat er ook een ander glaswerk verkrijgbaar is wat nauwkeuriger is dan een "maatbeker" van 50 mL. "Mijn" glaswerk is zelfs bij kleinere volumes nauwkeuriger dan die van jou (zelfs als je bij die van jou een groot volume (zeg één liter) gebruikt. Je laatste foto toont glaswerk met een fout van plus of min 1 milliliter. Ik dacht zelf aan

Afbeelding

Deze hebben een fout van 0.02 mL bij volumes kleiner of gelijk aan 10 milliliter alleen dit glaswerk is alleen in bepaalde volumes te verkrijgen. 34 mL gaat dus niet lukken, 25 mL is wel verkrijgbaar (en ook aanwezig op scholen en 30 misschien), vandaar mijn tip om een lager volume te nemen.

Maar het doel van deze proef is denk ik om pietjepuk logisch te laten "ontdekken" hoe je de dichtheid van iets kan meten. De fout die hij(?) daarbij meet zal van minder belang zijn.

Foto van wikipedia en data van:

http://www.scilabware.com/internet/content...ST?OpenDocument

Edit: Storende typo
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Dus als ik het goed begrijp moet ik de volgende punten ondernemen:

Om het volume van de vloeistof te kunnen achterhalen moet ik van de maatcilinder aflezen hoeveel ml erin zit.

Om de massa te achterhalen kan ik de vloeistof in de maatcilinder wegen.

Om de dichtheid dan te berekenen doe je de uitkomst van de massa delen door de uitkomst van het volume.

Is dit juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Inderdaad. Nog een praktische tip: Als je begint met een lege maatcilinder te wegen, wat zouden dan je volgende stappen zijn?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

geheel correct, met nog één kleine valkuil: als je je gevulde maatcilinder op de weegschaal zet, weeg je de maatcilinder zélf ook mee. Denk er dus om dat je tarreert. (google define: tarra)

EDIT>>>>>>>>>>>>>

Raspoetin was er nog..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Inderdaad. Nog een praktische tip: Als je begint met een lege maatcilinder te wegen, wat zouden dan je volgende stappen zijn?
Als je begint met een lege maatcilinder te wegen dan moet je vervolgens ook de volle maatcilinder wegen.

Zo kun je op het exacte volume komen van de vloeistof, anders weeg je het gewicht van de maatcilinder ook mee.

Ik snap het helemaal, super bedankt voor jullie reacties en hulp! :D

Groeten Pietjepuk!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] dichtheid bepalen van een vloeistof

Helemaal correct. Succes verder!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer