Psychologische gesteldheid en slaap vatten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 320

Psychologische gesteldheid en slaap vatten

Het is je vast wel eens overkomen dat je niet in slaap kon komen. Bij mezelf merk ik dat mijn emoties daar een belangrijke rol in spelen. Soms denk ik 's nachts na over persoonlijke (levens)vragen en blijft de slaap vaak uit, soms maak ik me druk om iets dat ik morgen moet doen (presentatie o.i.d.) en dan lukt het ook niet. Dan wil ik heel graag slapen, maar dan lukt het juist niet omdat ik teveel nadenk over: ik moet slapen!

[modknip]

Welke verbanden liggen er tussen emotie en slapeloosheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Psychologische gesteldheid en slaap vatten

Hoi,

Ik vermoed dat het soms te maken heeft met het sympathisch systeem (bij opwinding bijvoorbeeld als je boos of angstig bent, maar ook bij blijdschap). En het komt ook voor dat de mens in een soort 'lus' van gedachten terecht komt wanneer het ergens mee worstelt (in dagelijks leven noemt men dat piekeren). --> en passant: dan helpt een opschrijfboekje naast je bed die helpt je gedachten buiten jezelf te zetten voor rust.

ow, je sympathisch systeem doet een paar dingen: je hartslag versnellen en je alertheid over all vergroten.

Maar er zijn anderen hier die dat exacter kunnen vertellen dan ik.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Psychologische gesteldheid en slaap vatten

druijf schreef:Het is je vast wel eens overkomen dat je niet in slaap kon komen. Bij mezelf merk ik dat mijn emoties daar een belangrijke rol in spelen. Soms denk ik 's nachts na over persoonlijke (levens)vragen en blijft de slaap vaak uit, soms maak ik me druk om iets dat ik morgen moet doen (presentatie o.i.d.) en dan lukt het ook niet. Dan wil ik heel graag slapen, maar dan lukt het juist niet omdat ik teveel nadenk over: ik moet slapen!

[modknip]

Welke verbanden liggen er tussen emotie en slapeloosheid?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik kan al JAREN niet goed slapen. Ik ben zo jaloers op mensen die binnen een kwartier weg zijn, ik heb dat niet. Ik blijf altijd een paar uur wakker en nadenken zelfs als ik heel moe ben. En ik blijf niet piekeren op een zorgelijke manier, maar meer denkend aan muziek of die ene film die ik heb gezien, of wat er zou gebeuren als ik dit zou doen of dat. En blijven denken dat ik wil slapen ontspanningsoefeningen, maar het lukt gewoon niet, denken om in slaap te vallen verergert het probleem alleen maar. Ik heb al van alles geprobeerd, melatonine, valeriaan, magnesium, allemaal geen effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychologische gesteldheid en slaap vatten

Bij deze nogmaals de opmerking dat wij via ons forum noch medische, noch psychologische adviezen kunnen versterken, en dit ook niet toelaten. Indien je werkelijk problemen hebt om in slaap te komen, en er echt last van hebt, moeten we je helaas doorverwijzen naar een arts, dit ter bescherming van jezelf in de eerste plaats. Dit topic is bedoeld voor discussie over mogelijke psychologische correlaten van slapeloosheid.

Reageer