Springen naar inhoud

Sixaxis ps3 controller

• Log in om te kunnen reageren

Joppe

Joppe

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2008 - 15:52

Deze vraag is misschien enkel voor de kenner weggelegd, maar alle info is welkom...

Het gaat over de SIXAXIS controller van de PS3. Ik moet een presentatie houden over de technische werking ervan. Op het hele net vind je info over de controller en prijzen, maar helemaal niets specifiek over de inhoud. Ik heb al verscheidene malen gelezen dat er in de controller bewegingssensoren zitten, die de beweging van de controller waarnemen. Dit wordt dan via bluethoot naar de console gestuurd en de PS3 zorgt er dan voor dat bv. je auto naar rechts stuurt wanneer je met je controller naar rechts draait. Verder niets specifiek te vinden, maar ik zou wel graag de exacte werking van dit apparaat weten.
Kan iemand mij hiermee helpen???

Mvg

Joppe :P :P :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2008 - 16:16

Ik vrees dat je weinig info zal vinden. Geen enkel bedrijf loopt te koop met technische details van zijn producten.

Joppe

Joppe

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2008 - 17:28

Ik vrees dat je weinig info zal vinden. Geen enkel bedrijf loopt te koop met technische details van zijn producten.

Met deze reactie ga ik volledig akkoord, ik heb echter geen technische details van de componenten nodig (die uiteraard bedrijfsgeheim zijn). Wel zou ik graag de werking weten van die beruchte bewegingssensoren die erin zitten, en hoe het komt dat dit door bluethooth naar de processor gaat. Eigenlijk hoef ik enkel te weten hoe zo'n draadloze controller werkt ....
Het speciale aan deze controller is enkel de beweging in 3 asrichtingen + men kan ook nog roteren rond de drie assen.
Er zullen hier toch wel mensen zijn die weten hoe zoiets werkt?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2008 - 17:45

Het beste wat ik er over kon vinden:

http://www.ps3forums...hp/t-62921.html

Ike

Ike

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2008 - 17:46

Kijk eens naar de controller van de Nintendo Wii. Daar moeten ook bewegingssensoren inzitten. Misschien vind je daar meer.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2008 - 18:06

accelerometers zijn echt niet zo ingewikkeld.
De basis van een accelerometer ligt in het trillen van een object.
Het simpelste is in de vorm van een snaar.

Als je een snaar aanslaat dan trilt hij met een bepaalde frequentie, zijn resonantie frequentie. Deze resonantie frequentie is afhankelijk van een aantal factoren zoals de elasticiteit van de snaar, de lengte en de massa.

In een auto zit een accelerometer. Dat is een testmassa die vast zit met een aantal kleine en stevige plankjes. Deze opstelling word elektrostatisch of piezoelektrisch in trilling gebracht, en wel met de resonantie frequentie.
Echter, als de snaar onder acceleratie is, word de resonantie frequentie een klein beetje verandert. Dit verschil van frequentie kan worden opgevangen en als de versnelling hoog genoeg is word de airbag opgeblazen.

Zo'n accelerometer kan enkel in één richting acceleratie meten. Daarom zullen er in een PS3 controller wel drie zitten, voor x, y en z richtingen.

Als je de acceleratie kent kun je de positie van de controller bereken door integratie. Maar met integratie is de onzekere de constante. (als je weet wat integreren is weet je waar ik het over heb) Je weet dus niet precies de hoek van de controller want je hebt geen referentie. Je kunt hier omheen door twee xyz accelerometers te gebruiken die ver uit elkaar staan, zoals in de wii nunchuck. de Ps3 controller is kleiner en daarom minder correct.
Een andere manier is om de richting van de zwaartekracht te nemen als referentie. Je kunt dit doen met accelerometers die goed genoeg zijn om de rotatie acceleratie door het ronddraaien van de aarde te meten.

Joppe

Joppe

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2008 - 16:00

Het beste wat ik er over kon vinden:

http://www.ps3forums...hp/t-62921.html

Ik ben eens verder gaan zoeken op de link die je me gegeven hebt, en je hebt me hier echt wel veel mee geholpen. Verder ben ik de sensoren gaan opzoeken die in de controller zitten en dan krijg je uiteindelijk volgende blokschema's. Kan er iemand mij wat verklaring bij dit schema geven?

http://www.hdk.co.jp...eng/e137507.pdf

Ook kwam ik een sensor tegen die de hoeksnelheid meet.

Het gaat hier om volgende 2 sensoren : HAAM-325B van HDK en ENC-03R van Murata

Joppe

Joppe

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2008 - 15:07

Bedankt voor jullie hulp, na enkele dagen verder te zoeken denk ik te weten welke sensoren ervoor zorgen om draadloos met te controller te sturen.
Volgens mij zit er in de controller 1 gyroscoopsensor voor de hoekverdraaiing rond de 3 assen te meten, en 3 accelerometers om de lineaire beweging te registreren.
Kan dit kloppen?
Is dit voldoende om in de 3 assen te bewegen en rond de 3 assen te roteren?
En hoe werken deze sensoren dan precies?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 oktober 2008 - 08:22

Een gyroscoop werkt door het meten van de corioliskracht.
Nou had ik ergens gelezen dat er geen gyroscopen in de PS3 zaten omdat die erg duur zijn, maar ik kan het verkeerd hebben. Zou het nog eens moeten lezen.

Dit is een goede link:
http://www.sensorsma...ticles/0203/14/

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures