Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Stel je even voor: je loopt alleen in een bos, en vind daar een volle portemonnee met zo'n 200 euro daarin, en er ligt ook een pas in waarop de gegevens staan van de eigenaar.

Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ik denk zelf dat het dierlijke in de mens zal zeggen het geld voor zichzelf te willen houden, het denkt alleen aan zichzelf, zonder egoïstische bedoelingen. Maar het geweten zal je misschien zeggen dat je het geld terug zou moeten brengen? Naar mijn idee is geen van beide reactie een slechte of goede, ze zijn beide gerechtvaardigd, dus zijn ze beide goed (ofwel fout)

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ja, inderdaad, het puur biologische/overlevingsgezinde in de mens zou zeggen dat je

het geld bij moet houden, maar ik hoop dat de meesten onder ons al zo ver geëvolueerd zijn

dat ze een zeker gevoel van medeleven/verantwoordelijkheid of een geweten hebben ontwikkeld waardoor

ze dus gewoon het geld teruggeven.

Dat laatste is toch wat ik zou doen :P

behalve als er geen pas bij zat natuurlijk :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ik denk zelf dat het dierlijke in de mens zal zeggen het geld voor zichzelf te willen houden, het denkt alleen aan zichzelf, zonder egoïstische bedoelingen.
Onzin.

Dieren denken ook niet alleen aan zichzelf, altruïsme komt ook voor bij dieren, met name dieren in sociale groepen (zoals de mens dus). Denk aan de vlaamse gaai die ouders helpt bij het volgende nest, de suïcidale bij die korf verdedigd, etc. Als het voor de gemene deler beter is om de eigen belangen weg te cijferen, dan gebeurt dat vaak genoeg, in het hele dierenrijk.

Ook "gewoon" hulpvaardig gedrag (zonder dat er een eigen nadeel is) komt vaak voor. Mannetjes van naburige nesten die dit gezamelijk verdedigen, paren die hun kroost door een ander laten opvoeden en zelf gaan jagen voor de groep, etc. Dit soort gedrag zie je onnoemelijk veel, dus zeggen dat "het dierlijke" alleen aan zichzelf denkt, is onzin.

Zo ook met de portomonnee. Voor de gemene deler is het beter het terug te brengen naar de eigenaar. Als iedereen dat doet, zal ook jouw portomonee terugebracht worden als je die kwijt bent. Kwestie van sociaal gedrag dus. Wat hier veel belangrijker is voor de keuze, is of je aan die mogelijkheid denkt. Je hebt grofweg 2 keuzes: terugbrengen of zelf houden. Die ga je overwegen. Wat is het voordeel om het voor jezelf te houden, wat is het voordeel het terug te brengen. Als je in dat laatste geen voordeel ziet, dan zul je het niet terugbrengen waarschijnlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ik ben ooit eens in een soortgelijke situatie geweest. Op een bank had iemand een eveloppe laten liggen met 1000+ euro erin. Toen ik de enveloppe vond, heb ik die afgegeven aan de bank.

Ik ga er echter niet vanuit dat iedereen dat ook voor mij zou doen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ooit in Duitsland een portomonnee met ruim 300 mark gevonden. Zaten verder geen pasjes in of andere informatie om de eigenaar te achterhalen. Naar de politie gebracht. Later wel getwijfeld of het nut heeft had, had achteraf liever bij de politie informatie achtergelaten dat als iemand zich kwam melden voor een verloren portomonnee, diegene contact met mij kon opnemen. Als die persoon de portomonnee correct wist te omschrijven zou hij het terugkrijgen, maar nu is de kans groot dat het geld gewoon 'verdwijnt'. Helemaal als het alleen om een envelop met geld gaat.

Als er gegevens van de eigenaar in zaten, zou ik hem zeker terug geven. (is me ook wel eens gebeurd trouwens, toen zat er 15 euro in ofzoiets :D )
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Als er geen gegevens in stonden zou ik er ook moeite mee hebben om het niet te houden. De kans dat de politie het zelf houd is te groot.

Als er echter informatie in zit over de persoon dan probeer ik met hem in contact te komen zodat hij het op kan halen.

Dat is nu twee keer gebeurt, ik ben er van overtuigd dat als ik mijn beurs eens kwijt raak, iemand hem opraapt, geld eruit haalt en de rest in de gracht gooit. Maar principieel kan ik geld waar iemands naam op staat niet voor me zelf houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Voor zover mij bekend wordt bij afgifte van verloren zaken een PV opgemaakt bij politie en krijg je hier bewijs van.

Wanneer dit niet opgehaald wordt zijn hier regels voor (ik denk dat je dit geld terug krijgt indien dit niet afgehaald wordt). Maar kan mij deze niet juist herinneren.

Het is niet zo dat politie dat zo maar kan achterhouden.

Maar een en ander in functie van het belang van de vonst natuurlijk. Voor 10 Euro doe je de moeite niet van complexe procedures, voor 200 Euro blijft het een vraag.

Eenvoudig: wat zou je willen als het jezelf overkwam?

Deze hele zaak is gerelateerd aan je ethiek (eerlijkheid t.o.v. anderen en voornamelijk jezelf), en in tegenstelling met Gers uitleg is bij dieren het begrip altruïsme en ethiek een vraagteken.

Men onderzoekt bij diverse dieren in hoever dit gedrag wel of niet tot ethiek (of zoiets) behoort en niet gewoon tot instinctief gedrag in functie van zelfbehoud.

Ook bij primaten, honden en dergelijke zoekt men naar deze grenzen.

Sommige dieren vertonen eigenschappen waar de grenzen inderdaad onduidelijk zijn of enigszins overschreden worden en dus tot verbazing leiden en herziening/verschuiving van een aantal visies.

Ik vindt het woord "onzin" zoals door Ger gebruikt onterecht grof in de context gebruikt door de poster, en het woord altruïsme bij dieren minstens even twijfelachtig gebruikt (zelfs bij mensen wordt het al te gemakkelijk oneigenlijk gebruikt).

Natuurlijk kan je ethiek bij mensen ook als een soort zelfbehoud beschouwen als deel dat moet functioneren binnen een groter geheel, maar het speelt zich wel af op een ander meer abstract/complex niveau.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ik was 11, logeerde met mijn broer van 9 bij oom en tante. Moest bij de bakker taart halen. Kreeg een briefje van 25 gulden mee. Ik kreeg geld terug en het drong pas een paar straten verder tot me door, dat ik van 100 gulden terug had gekregen! (Ja, ik ben niet zo'n snelle :P ) Mijn broer zei direct, dat hij er een bal van wilde kopen, maar ik ben het terug gaan brengen. Kwaad dat mijn broer was!

Ik kwam terug in de winkel, vertelde, dat er een fout was gemaakt en de bakker kreeg een rood hoofd zei toen: "je bent een lief deerntje". Pas toen begreep ik, dat het voor die bakker van heel erg groot belang was, dat hij dat geld terug kreeg. Ja, we kregen wel een lekkere krentenbol. :P Dat suste mijn broer een beetje, maar ik heb het nog jaren moeten horen!

Nee, ik weet niet, wat mijn broer nu uitspookt en nog steeds die instelling heeft. Ik heb hem nooit meer vertrouwd, dat begrijpen jullie! :D (Of niet? :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ben je eigenlijk wettelijk verplicht om een flinke vondst (of eender welke) bij de politie af te geven? Of, anders omschreven, ben je strafbaar als je een (flinke) som geld lekker zelf houdt en dus niks doet om de rechtmatige eigenaar op te sporen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Laat ik voor mijzelf spreken, als ik een bos geld vind zonder gegevens van de eigenaar, zal ik het voor mezelf houden en niet naar de politie brengen, maar als daar een kaartje inzit met de eigenaar, zal ik denk ik terug brengen (al is het alleen maar omdat ik dan denk ik in een tv programma zit die kijkt hoe eerlijk mensen zijn :D

ik weet dat het een hele hypocriete gedachte is... maarja ik dacht laat ik maar eerlijk zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ger schreef:Onzin.

Dieren denken ook niet alleen aan zichzelf, altruïsme komt ook voor bij dieren, met name dieren in sociale groepen (zoals de mens dus).
Ik vind de mens helemaal niet altruïstisch, 98% van de mensen zijn juist egoïstisch.Ja ze zijn misschien altruïstisch naar hun familie en kinderen, maar dat vind ik een vorm van egoïsme, want naar mijn idee ben je pas altruïstisch als je voor ieder mens evenveel voelt, dus voor een moordenaar net zoveel liefde hebben als dat je voor je eigen kind hebt. Ik ben van mening dat maar weinig mensen dit gevoel kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

maarja het is ook maar net de vraag of altruïsme eigenlijk geen vorm is van egoisme, want als iemand altruïstisch is, dan doet ie dat waarschijnlijk omdat ie zich daar goed bij voelt, en dus kan het weer herleid worden naar egoïsme. Egoïsme wordt alleen als een slechte eigenschap gezien, maarja goed, het is in mijn ogen helemaal niet gek dat mensen egoïstisch zijn, en ik zie mijzelf als een altruïst, maar dit is gewoon uit egoïsme, want ik vind het heerlijk om aan andere te denken, ik vind het heerlijk om geld weg te geven, ik zelf heb niets met geld, maarja des te leuker is het dat andere dat wel hebben wanneer ik het uitgeef. Dit doe ik toch niet omdat ik wil dat andere mensen nou zo gelukkig zijn, ik wordt zelf gelukkig van het geluk van anderen mensen, dat is een vorm van egoïsme

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Ik heb al eens van een dergelijk dillema gehoord en gelezen, het is wel lichtjes anders, maar je geraakt ook psychologisch met jezelf in de knoop.

Stel: Je hebt iets uitgespookt samen met nog iemand anders, je wordt opgepakt en verhoord, uiteraard met de ander maar in aparte ruimtes, jullie lossen echter niets en de politie (of wie dan ook) wordt wanhopig. Denk even dat de politie ook zelf de staf mag bepalen. Ze stellen jullie voor de volgende keuze als jullie alle twee niets zeggen krijgen jullie elk een boete van 40 euro (kwestie van de naag goed te houden), als één van jullie de waarheid vertelt krijgt hij zelf geen staf, maar dient de ander 80 euro te betalen. Wanneer jullie alletwee jullie mond voorbijpraten krijgen jullie elk een boete van 100 euro, het lijkt dus verstandiger om te zwijgen, maar de ervaring leert dat de meeste mensen spontaan beginnen te spreken waardoor ze eigenlijk zichzelf in moeilijkheden brengen
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Doel je op het prisoner's dilemma?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Wat doe je? hou je het geld? of breng je het terug?

Juist, ik had eerst gezocht op het gevangenendillema op google (kan zijn dat ik het verkeerd heb ingetikt) maar er kwam geen goed resultaat ik wist dat er iets met gevangenen inkwam merci voor het geheugensteuntje :D
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer