Springen naar inhoud

Het voorstellen van een virtueel beeld

• Log in om te kunnen reageren

w00tw00t

w00tw00t

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2005 - 21:47

Hoe moet ik me een virtueel beeld voorstellen?
Ik begrijp de definitie van een virtueel beeld, ik begrijp hoe je het moet tekenen, maar ik kan me het niet voorstellen.

Is een spiegelbeeld soms een goede voorbeeld van een virtueel beeld?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2005 - 01:33

Lichtstralen kunnen door een lens of spiegel van richting veranderen. Daardoor kan het lijken, of ze uit een ander punt komen, dan waar ze echt vandaan komen. Zo zie je een lichtbron of voorwerp op de verkeerde plaats en/of de verkeerde grootte.
(N.B. Het kan in spiegelbeeld zijn, maar dat doet niet terzake)

jaja

jaja

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2005 - 10:07

Als je door een loep naar een postzegel kijkt, zie je het virtuele beeld van de postzegel. De lichtstralen afkomstig van de postzegel lijken uit een andere richting te komen dan waar ze werkelijk vandaan komen (de werkelijke positie van de postzegel).
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 05 mei 2005 - 11:05

Als je door een gekromde ruit kijkt en er staat aan de andere kant een fiets, zie je die niet op de werkelijke plaats staan, omdat de hoek van de lichtstralen veranderen. De plaats waar jij een voorwerp dus denkt te zien, is niet de plaats waar die werkelijk staat.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

w00tw00t

w00tw00t

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2005 - 11:10

oke, dan begrijp ik het.

furgan75

furgan75

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 14:46

komt het eigenlijk dus erop neer dat je bij een reeel beeld niet hoeft te kijken door een lens maar bij een virtueel beeld je dat moet doen (loep) om dat virtueel te kunnen waarnemen ?

furgan75

furgan75

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 15:33

Maar waar wordt het virtueel beeld dan gevormd ? (als we de loep bekijken)
Het beeld wordt gevromd in de voorwerpsruimte maar dat beeld wordt toch ook in ons oog afgebeeld ??

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 15:35

Een virtueel beeld bestaat simpelweg niet.

Als je een dia projecteert op een scherm is dat een écht beeld: elk puntje van het scherm zendt als het ware zélf licht rondom uit, is zélf een voorwerp geworden, iedereen van de omstanders ziet hetzelfde ding op dezelfde plaats, nl op dat scherm, en je kunt er naar toe lopen.

Ga je echter met zijn allen rond een spiegel zitten dan ziet elk van de toeschouwers iets heel anders in de spiegel. Wat je ziet is er dus niet echt, je kunt er niet naar toe lopen. Het is er niet echt, het is virtueel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

furgan75

furgan75

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 15:51

De loep

beeld op 25 cm

...De loep vormt van het voorwerp een vergroot maar virtueel bleeld. Het voorwerp met hoogte h moet daartoe op een afstand p van de loep staan die een wat kleiner is dan de brandpuntsafstand f. Het beeld wordt gevormd op de afstand |q|=25 cm voor de lens ...

Dus als ik bv een vliegje neem en ik wil het bekijken met een loep dan moet ik er van uitgaan dat het beeld effectief 25 cm VOOOOOR het vergrootglas gemaakt wordt ???? klinkt dit niet onlogisch ? Ook al plaats je het vliegje 5 cm voor de loep, zijn beeld wordt gevormd op een afstand van 25 cm voor het vergrootglas ?

Is dit juist ? :)

Alvast bedankt !

Veranderd door furgan75, 27 oktober 2012 - 15:52

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 16:34

Kan onlogisch klinken, maar ja, dat vliegje ligt op tafel, het beeld onder die loep lijkt dus een stuk onder dat tafelblad te zitten, zoals een spiegelbeeld zich ook lijkt te bevinden ergens achter de muur waarin die spiegel zich bevindt. Als je niet beter wist zou je die spiegel als een venster kunnen beschouwen (babies, en jonge honden en katten, allen niet gewend aan dat fenomeen, willen dan inderdaad achter die spiegel gaan kijken).

Met een écht beeld kan dat niet. Maar hier wordt je oog gewoon gefopt, omdat de lichtstralen niet in een rechte lijn van een "voorwerp" naar je oog komen, maar om een hoekje.

Hier een voorwerpje dat binnen de brandpuntsafstand van een positieve lens is opgesteld.

zvirtueel.gif

De échte lichtstralen (vol getekend) die de punt van het pijltje uitzendt worden door de lens gebroken en krijgen een andere richting. Voor een waarnemer rechts van de lens is het zo nét alsof de stralen heel ergens anders vandaan komen, in dit geval namelijk van een punt 2x zover achter de lens en ook 2x zo ver van de hoofdas van de lens verwijderd.

Wat je MEENT te zien is er niet echt, althans niet daar waar je denkt en niet zo groot als je denkt. En dus noemen we dat virtueel.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

furgan75

furgan75

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 16:40

Heel erg bedankt ! Ik begrijp het volledig !

Veranderd door furgan75, 27 oktober 2012 - 16:40

furgan75

furgan75

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 19:40

Maar is het dan zo dat wanneer wij iets gaan bekijken met een loep dat wij dan 50 cm van het virtueel beeld staan ?
want het virtueel beeld wordt 25cm voor de lens gevormt en wij als waarnemer houden een afstand van 25 cm met de loep. totaal geeft dit 50 cm :s

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 20:46

ja.

Als jij 1 meter voor de spiegel gaat staan sta je ook 2 m van je spiegelbeeld af. Meet maar op, met een duimstok bijvoorbeeld. Je spiegelbeeld staat dan 2 duimstokken van je verwijderd.

Bovanommeren

Bovanommeren

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2013 - 20:13

Het spijt me dat ik op een oud onderwerp reageer en hiervoor een nieuw account heb gemaakt, maar dit is zeer relevant met waar ik mee bezig ben en ik zou graag confirmatie willen hebben of ik het plaatje in post #10 heb begrepen.

Het voorwerp in het plaatje staat 2 blokjes (ik neem aan 2cm) van de lens af en 2cm van het brandspuntafstand af. Is bij dit voorbeeld dan de voorwerpafstand 2cm en de beeldafstand -2cm sinds het beeld aan dezelfde kant staat al het voorwerp en er achter?

En als het voorwerp nou links van de brandpuntafstand stond, zou dan de beeldafstand positief zijn?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2013 - 20:20

nee, het is een beeldafstand van -4 cm (afstand tot optisch middelpunt)

En als het voorwerp nou links van de brandpuntafstand stond, zou dan de beeldafstand positief zijn?

omdat het beeld dan rechts van de lens terechtkomt, ja.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures