[fysica] diameter bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[fysica] diameter bepalen

Besten,

voordat ik dit topic hier besliste te posten heb ik zeker meer dan twee uur tevergeefs mijn brein gekraakt over de volgende vraagstuk :

"Om de diameter van een capillaire buis te bepalen weegt men deze eerst leeg : 54.72g. Vervolgens brengt men er een kwikdraad van 21.7 cm lengte in en weegt het geheel opnieuw : 57.07g. Hoe groot is de diameter?"

Om het even makkelijk te maken : de massa van de kwikdraad is : 2.35g. De dichtheid van kwik is : 13,6 g/cm³

Ik heb even gegoogled naar de definitie van kwikdraad maar een bevredigend antwoord vond ik niet. Om eerlijk te zijn, ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij een kwikdraad die in een capillaire buis gaat. Dus ja, als iemand mij in de goede richting kan duwen met deze vraagstuk zal ik meer dan blij zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [fysica] diameter bepalen

Ik denk dat ze bedoelen dat ze de buis gewoon met kwik vullen en de ontstane kwikkolom in de buis een kwikdraad noemen omdat de buis capillair (= zeer dun) is. Maar ik heb ook nog niet eerder van een kwikdraad gehoord, maar zoals ik het omschrijf lijkt me het waarschijnlijkst omdat je op een andere manier niet de diameter zou kunnen bepalen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 34

Re: [fysica] diameter bepalen

Ik denk dat ze bedoelen dat ze de buis gewoon met kwik vullen en de ontstane kwikkolom in de buis een kwikdraad noemen omdat de buis capillair (= zeer dun) is. Maar ik heb ook nog niet eerder van een kwikdraad gehoord, maar zoals ik het omschrijf lijkt me het waarschijnlijkst omdat je op een andere manier niet de diameter zou kunnen bepalen.
Ik denk idd. dat dit het geval kan zijn. In dit geval kan ik wel verder met de vraagstuk. U bent hartelijk bedankt Raspoetin! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] diameter bepalen

Het woord "capillair" is afkomstig van het latijn "capillus", dat "haar" betekent. De link naar een draad is dan gauw gelegd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [fysica] diameter bepalen

Het woord "capillair" is afkomstig van het latijn "capillus", dat "haar" betekent. De link naar een draad is dan gauw gelegd.


bedankt voor het uitleg jan. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] diameter bepalen

Is er niet een formule in je boek over hoe hoog een capilaire buis een vloeistof trekt aan de hand van de diameter van de buis en de dichtheid van de vloeistof? Er stond me zoiets van bij dat hoe dunner de buis is, hoe hoger het omhoog gezogen wordt. Je weet nu hoe zwaar je kwik kolom was, dan kan je daaruit wellicht dingen halen voor je capilaire effect.

Edit: Heb het al gevonden: Hier kan je iets lezen over capilaire actie: http://en.wikipedia.org/wiki/Capillary_action
\(h=\frac{2\gamma\cos{\theta}}{\rho g r}\)
met:

* \(\gamma\) is the liquid-air surface tension (J/m² or N/m)

* θ is the contact angle

* ρ is the density of liquid (kg/m3)

* g is acceleration due to gravity (m/s²)

* r is radius of tube (m).

Je kan misshcien iets over de hoogte zeggen omdat je weet hoeveel kwik je hebt?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] diameter bepalen

@StrangeQuark:

Dat is toch helemaal capricik's probleem niet? Hij krijgt gewoon gegeven welke lengte van het capillair met kwik wordt gevuld. Met massa / dichtheid van kwik rekent hij het volume kwik uit, en met volume/lengte rekent hij de doorsnede uit (en daaruit eventueel straal of diameter van het capillair)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] diameter bepalen

Ah, dan heb ik fout gelezen. Ik dacht dat hij kreeg hoeveel kwik opgezogen werd in de buis, en dat dat het was. My bad.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] diameter bepalen

Geen ramp, zolang capricik maar niet in de war raakt. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [fysica] diameter bepalen

Bedankt voor de moeite StrangeQuark. Ik heb het namelijk al eerder opgelost met de hulp van Jan Van De Velde die link legde van capillair (haar) met kwikdraad.

Reageer