Is van dichtbij tv-kijken slecht voor je ogen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 159

Is van dichtbij tv-kijken slecht voor je ogen?

Vroeger werd mij steeds verteld dat van dichtbij naar TV-kijken slecht voor je ogen is. Voor lezen en computeren zou dit best wel kunnen, aangezien een boek of PC-scherm zich doorgaans op minder dan 1 meter afstand van je ogen bevindt, en je ogen zich dus op dichtbij moeten instellen. Maar voor een TV is "dichtbij" meestal nog altijd meer dan een meter, dus moeten je ogen zich niet op dichtbij instellen. Dus vraag ik me toch af of je echt best wat verder van de TV gaat zitten voor je ogen, of dat het gewoon een fabeltje is. Waarop baseert men deze stelling trouwens? Op het feit dat mensen die geregeld van dichtbij TV-kijken vaak bijziend zijn? Zou dit niet een voorbeeld van retrorsum causa et effectus, omkering van oorzaak en gevolg kunnen zijn? Met andere woorden: dat mensen dichter bij de TV gaan zitten omdat ze slechte ogen hebben, en niet omgekeerd?

Dan is er ook nog de vraag of in het donker TV-kijken slecht is. Op het eerste zicht lijkt het misschien logisch, er is immers een groot contrast in helderheid, maar het is zeker niet zo fel dat je ogen pijn doen van de helderheid. Bovendien, in vroegere eeuwen, toen er nog geen elektrisch licht was en men met open vuren 's avonds voor licht zorgde, keek men ook langdurig in een voor de rest donkere omgeving in felle vuren, en het contrast tussen een hevig brandend houtvuur en een verder donkere omgeving is minstens net zo groot als tussen een televisie en een verder donkere omgeving. En al die mensen van toen werden toch ook niet blind? Hoewel een TV natuurlijk wel meer uitstraalt dan louter zichtbaar licht.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Berichten: 247

Re: Is van dichtbij tv-kijken slecht voor je ogen?

Het probleem bij tv-kijken is volgens mij dat je ogen constant op dezelfde afstand gefixeerd blijven. Tijdens de groei, waneer je ogen zich nog ontwikkelen kan dat naar mijn mening tot gevolg hebben dat je ogen zich daar aan gaan adapteren en zo dus minder goed in de 'verte' gaan kunnen zien. Dit in contrast tot kinderen die altijd buiten spelen en daardoor bij het voetballen bv. nu eens dichtbij dan heel ver, dan zeer snel moeten fixeren om een vliegende bal aan te nemen etc.

Wat dat licht/donker betreft denk ik niet dat het iets gaat uitmaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Is van dichtbij tv-kijken slecht voor je ogen?

Het is al in meerdere onderzoeken aangetoond dat het niet klopt dat je slechtziend wordt van lezen of te dicht bij een scherm te zitten. Overlaatst was hier nog een nieuwsbericht dat de hoeveelheid licht die je ogen te verwerken krijgen zorgen dat je bij- of verziend wordt. Het is wel zo dat deze zaken vermoeiend zijn voor de ogen (zoals het ook vermoeiend is om gewichten te heffen, maar je krijgt er geen kromme armen van).

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Is van dichtbij tv-kijken slecht voor je ogen?

Het is al in meerdere onderzoeken aangetoond dat het niet klopt dat je slechtziend wordt van lezen of te dicht bij een scherm te zitten. Overlaatst was hier nog een nieuwsbericht dat de hoeveelheid licht die je ogen te verwerken krijgen zorgen dat je bij- of verziend wordt. Het is wel zo dat deze zaken vermoeiend zijn voor de ogen (zoals het ook vermoeiend is om gewichten te heffen, maar je krijgt er geen kromme armen van).
Het zijn de oogspieren die vermoeid geraken. Bij het dichtbij en veraf kijken staan de oogspieren in een bepaalde stand.

Vooral bij dichtbij is er een te grote spanning op de oogspieren waardoor er pijn ervaren wordt als men dit te lang aanhoudt.

Een natuurlijke reactie/ gezonde reactie is op gepaste momenten eens in de verte kijken om de spieren te ontspannen.

Maar bij het ouder worden is het een natuurlijk verschijnsel dat deze oogspieren verslappen en dat er dus slecht waargenomen wordt.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Reageer