"praktisch afgezette calciumcarbonaat"-proef

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

"praktisch afgezette calciumcarbonaat"-proef

hallo,

In ons eindwerk van dit jaar zit een deel waterontharding.

De hardheid van water wordt bepaald door de som van het calcium- en magnesiumgehalte (uitgedrukt in franse graden). De kalkafzetting (in leidingen, op weerstandselementen,..) bestaat enkel uit calcium in de vorm van kalksteen of calciumcarbonaat. Maar dat wilt niet zeggen dat wanneer men hard water heeft men ook meteen kan zeggen dat dat gepaard gaat met kalkafzetting. Aangezien bij de hardheid ook magnesium een rol speelt en magnesium zet zelfs na langdurig koken niet af.

Om de kalkafzettende eigenschappen van water toch te kunnen bepalen werd een kookproef ontwikkeld.

Nu heb ik 2 vragen.

Kan iemand een uitleg geven waarom calcium wel afzet en magnesium niet op koperen/kunststof-leidingen? Ik heb het al proberen te achterhalen door naar de valentie-elektronen te kijken van de 2 stoffen en die van koper (koperen leidingen), maar hier kon ik niks uit opmaken.

En weet iemand hoe zo een kookproef in zijn werk gaat?

Groeten Tom

Berichten: 12.262

Re: "praktisch afgezette calciumcarbonaat"-proef

Ik denk dat je het simpelweg moet zoeken in de oplosbaarheid: Calciumcarbonaat is in warm water slecht oplosbaar (dat is op zich ongebruikelijk), en zal dus neerslaan daar waar leidingen en dergelijke verwarmd worden. Magnesium komt niet voor in concentraties waarop het zal neerslaan, en blijft daardoor gewoon in oplossing.

Bedenk dat hardheid met meer van doen heeft dan ketelsteen alleen: Ca++ en Mg++ verstoren bijvoorbeeld de schuimvorming door zepen, waardoor je bij hard water bijv meer poeder in de wasmachine moet gooien. Dit staat geheel los van het al dan niet neerslaan.
Victory through technology

Reageer