[Folding] temperatuur processor

Moderator: Jan van de Velde

Berichten: 26

Re: [Folding] temperatuur processor

Wat heb je eigenlijk gekocht? Een computer of een ventilatorkacheltje? :D
nou, ik wilde een 3 in 1, (computer, kachel, koelkast).

maar nu even serieus, heb van mijn eerste ECHTE loon een nieuwe pc gekocht.

moederboard: GigaByte X48-DQ6

processor: intel core 2 quad q9550 2,8Ghz

Ram: 2x 2gig DDR3

video card: ATI radeon hd 4800 series ( :P LETS FOLD)

opslag: 1 TB

case: 3 stille fans.

Als ik opstart is het net alsof er een vliegtuig voorbij komt....... Dat komt mainly omdat dan mijn grafische kaart even aanschakelt.....

Maar als ik eenmaal een crazy cool heatsink heb aangebracht zou alles wat beter moeten verlopen en zou mijn pc die WU'jes moeten verslinden door het leven

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: [Folding] temperatuur processor

Dat zo'n uitspraak betekent dat er geen GPU's zouden bestaan die bij 80-90°C al gevaar lopen. Is dat ook inderdaad zo?
Wel ja als je een Grafische kaart hebt van zo'n tien jaar geleden kan dat kloppen, maar recente grafische kaarten kunnen een stevige temperatuur aan. 8-)

@ MAcrogrinwis: misschien moet je eens wat kabeltjes aan de kant ruimen dat de lucht beter kan stromen of je kan je CPU eens niet op de volle 100% laten draaien voor Folding, ik weet niet wat je anders zou moeten doen. ;)

Berichten: 26

Re: [Folding] temperatuur processor

heb mijn heatsink geinstalleerd.

60 graden bij 100% gebruik van GPU..... :D

lets fold

Berichten: 1.007

Re: [Folding] temperatuur processor

marcogrinwis schreef:heb mijn heatsink geinstalleerd.

60 graden bij 100% gebruik van GPU..... :D

lets fold
Op welk onderdeel heeft die 70 graden en 60 graden nu betrekking? Op je moederbord? Zo ja, dan is 60 nog veel te veel (ik krijg die van mij met geen mogelijkheid boven de 31-32graden). Als je het hebt over je CPU (bij 100% gebruik), dan is dat geen probleem.

Berichten: 26

Re: [Folding] temperatuur processor

Op welk onderdeel heeft die 70 graden en 60 graden nu betrekking? Op je moederbord? Zo ja, dan is 60 nog veel te veel (ik krijg die van mij met geen mogelijkheid boven de 31-32graden). Als je het hebt over je CPU (bij 100% gebruik), dan is dat geen probleem.


100% gebruik van me GPU +/- en 100% van me CPU geeft op me CPU 60 graden...... ikzelf vindt dit wel redelijk..... :D

maybe later nog wat andere koeling erin stoppen, maar vindt het mooi zo ^.^

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: [Folding] temperatuur processor

Zo ziet het er goed uit, je probleem is dus opgelost :D

succes met folding! xD

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: [Folding] temperatuur processor

Haha, doe ik goed he! ;)

Ja, ik heb gpu dinges...dus ik vouw wel lekker door!

Krijg WU's van 10.000.000 frames, maar vouw met rond de 2000 per seconde ofzo!

Ik zat hier vroeger ook al in dit team, toen als maharball dacht ik, maar ja...het gaat goed zo!

Ik heb wel problemen met mijn koeling, ofjah, dat lijkt zo...GPU is 70/80, dat is nog redelijk, maar temp2 is 110.....maar me cores enzo gewoon 40.....iets klopt er niet met mijn meting met speedfan, iemand beter meet programma?

Maharball/Hanniball
Iacta Alea Est - De teerling is geworpen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: [Folding] temperatuur processor

Als je folding even stopt, wat gebeurt er dan met die 110°C ?

Ik heb trouwens een grafische kaart met een kapotte fan. Die staat op 95°C, zonder sterke belasting, en ik wacht op het ogenblik dat'ie het begeeft. Mogelijk bij jou ook een fannetje stuk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: [Folding] temperatuur processor

Lijkt me stug, heb computer 4 dagen.

Maar gpu 70/80 is nog aanvaardbaar toch?

Maar heb jij misschien toevallig een ander programma om de temperatuur mee af te lezen, wil eerst zeker weten dat het wel zo heet is daarbinnen, ik geloof er niks van want als ik de computer aanzet is het al 70 graden ofzo bij die temp2, volgens mij klopt er iets niet.

Maharball
Iacta Alea Est - De teerling is geworpen

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: [Folding] temperatuur processor

Core Temp is ook een goede, die toont de temps rechtbeneden in je systemtray als je dat wenst ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: [Folding] temperatuur processor

Mijn CPU's hebben temperaturen van 45-55 °C.

Op het ogenblik is het hier 23 °C in de kamer.

Bij enorme hitte in de zomer als 35° C loopt de temperatuur gerust op tot 65 °C.

Van al deze temperaturen zit de GPU er meestal 10 °C boven.

Mijn processor is normaal gesproken 24/7 bezig met renderen, hetzij fractals of anders eiwitten, maar mijn grafische kaart doet nauwelijks iets.

Om deze temperaturen vol te houden staat mijn kast altijd open.

Iedere maand maak ik de boel schoon, zowel de hardware als de software.
Het begrip God is synoniem aan het begrip realiteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: [Folding] temperatuur processor

Een van mijn machines ligt er even uit. Ik maakte hem schoon (werd weer eens nodig) maar in een onbezonnen ogenblik wilde ik de ventilator even van de koelribben afhalen. Dat zat dus nét iets anders dan in mijn vorige machine, de koelribben zaten aan de ventilator vast ipv aan de processor. Nu maken de koelribben geen goed contact meer met mijn processor en loopt de temperatuur hóóg op als het cpu-gebruik richting de 50% gaat.

Binnenkort komt mijn "handige henkie" met een tubetje pasta om een en ander weer te herstellen. Tot die tijd even geen Folding.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: [Folding] temperatuur processor

Handig als je zo eens wat becommentarieert, ik weet nu dat het nagenoeg precies een half jaar geleden was dat ik mijn computer nog eens uitstofte. Die staat in de woonkamer op de grond, onder mijn werktafel, en op een halve meter van de hondenmand.

De cpu-temperaturen gingen de laatste dagen weer over de 65°C (al komt dat ook omdat ik sinds een paar dagen op 2 cores vouw ;) ).

De boel dus nog maar eens goed uitgeblazen: scheelt meer dan 15 graden. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Folding] temperatuur processor

Ik heb een vraagje voor je Jan.

Mijn computer is ondertussen ook al een jaartje of 4-5 oud maar hij wordt dagelijks nog vaak gebruikt. Om de boel een beetje vlotjes te laten lopen probeer ik ongeveer jaarlijks een volledige format te doen. Als ik daar dan toch mee bezig ben denk ik er ook aan om het geheel eens flink uit te stoffen, maar nu ben ik wel erg onder de indruk van je 15°C op een half jaar.

Scheelt dit echt zoveel qua temperaturen? Of is het eerder wat toeval nu? En hoe doe je dit dan best? Gewoon met de mond blazen of via perslucht flesjes die je in een elektronica zaak kan kopen. Wat ik me ook afvraag is of het nodig is om componenten uit elkaar te halen zoals bijv jouw koelribben, als het lukt scheelt het dan echt zoveel?

De laatste maanden probeer ik de temperaturen iets meer in de gaten te houden omdat ik met een nogal irritant probleempje te kampen had. Ergens was een beetje soldeersel beginnen uitzetten door de hitte met een barstje tot gevolg . De stroom ging er niet meer door en mijn pc kon zijn netwerkkaart nergens meer vinden. ;)

Ondertussen gelukkig opgelost ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: [Folding] temperatuur processor

Kravitz schreef:nu ben ik wel erg onder de indruk van je 15°C op een half jaar.

Scheelt dit echt zoveel qua temperaturen? Of is het eerder wat toeval nu?
Nee, dat is geen toeval. Iedere schoonmaakbeurt scheelt bij mij 10-20°C afhankelijk van de graad van vervuiling. Ik doe dat 1-2-3 keer op een jaar. (maar zoals gezegd, die staat dus ook eigenlijk best wel in een stofverzamelend hoekje)Vandaag dus 15°C, en overige omstandigheden (CPU-gebruik, kamertemperatuur) waren voor en na het beurtje echt wel zo goed als gelijk.
En hoe doe je dit dan best? Gewoon met de mond blazen of via perslucht flesjes die je in een elektronica zaak kan kopen. Wat ik me ook afvraag is of het nodig is om componenten uit elkaar te halen zoals bijv jouw koelribben, als het lukt scheelt het dan echt zoveel?
Die flesjes perslucht zijn denk ik het veiligst, maar zelf doe ik het met een zacht kwastje en een stofzuiger ernaast. Met de mond blazen doe ik zeker niet, risico op spetters hè.....

Doe je het met perslucht, doe het dan wel buiten hè. Toch zeker als het alweer even geleden is. Verbazingwekkend wat een wolk stof er in een koelblokje kan zitten. Je ziet mekaar niet meer staan.... ;)

Om het overgrote deel van de rommel te verwijderen is eigenlijk geen demontage nodig -behalve de zijplaat van je (staande) kast natuurlijk, anders kun je nergens bij. (maar bij mijn vorige computer kon dat makkelijk, die had een ventilator die IN de koelribben zat geschroefd, bij deze zit de ventilator op de ribben gesoldeerd en dat geheel op de chip geplakt, gezekerd door een paar boutjes. Beetje stom van me eraan te gaan wrikken toen het niet vanzelf los wilde komen ;) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer