[natuurkunde] geluidsgolven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

[natuurkunde] geluidsgolven

Voor een taak die ik moet maken ben ik op zoek naar grafieken van geluidsgolven. Gewone sinusfuncties kan ik uiteraard zelf plotten met een computerprogramma, maar ik wil graag 'mooie' grafieken van een noot gespeeld op een blaasinstrument (bij voorkeur een houtblazer: sax, klarinet, etc.).

Weet iemand waar ik eventueel zo'n prentjes kan vinden?

Of beter: kent iemand een formule voor zo'n grafiek? Dat zou de samenstelling moeten zijn van een grondtoon en alle harmonischen.

Uiteraard kan ik zelf wel wat sinusfuncties verzinnen en die dan optellen om zulke grafiek te bekomen, maar dat is niet echt wetenschappelijk he?

Alvast bedankt.

Berichten: 1

Re: [natuurkunde] geluidsgolven

Formules eigenfreqenties van een trillende luchtkolom:

- de trillende luchtkolom in een buis met één open en één dicht uiteinde:

f= (2n-1) * v/4l

- de trillende luchtkolom in een buis met twee open uiteinden:

f = n * v/2l

hierin is f= frequentie, n= aantal buiken, v= voortplantingssnelheid (v,lucht = 343 m/s bij 20 graden Celsius) en l de lengte van de buis

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [natuurkunde] geluidsgolven

Programma waarmee je de sounds van sound files kan meten, visualiseren en opslaan als figuur. (zeer goede software)

Met de generator kan je zelf signalen maken en spelen met de harmonischen (weergeven, meten, opslaan als wav en als figuren)

Werkt zowel in octave en fractional octave (tot 1/24) als in fourier.

DSSF3 Basic - Freeware (werkt als full programma de eerste 30 dagen, daarna alleen de basic functies)

http://www.indiankey.com/shareware/code/li...asp?ProgId=6172

Vindt free WAV of sound files van instrumenten.

Of vindt de CD (via ebay of zo): Microsoft Musical Instruments.

Hier vindt je van alle instumenten (in elk geval massas) soundfiletjes op de CD waar notenbalken gespeeld worden en vanalle andere stukjes om muziekinstrumenten te leren kennen.

Gecombineerd met een meetprogramma een zéééééér leerzaam geheel en leuk om mee te spelen.

Nadeel deze CD is niet meer op de markt (en ook geen opvolger beschikbaar dat ik weet = zeer spijtig), dus je moet die 2de hands vinden.

Een andere optie om sound samples te vinden voor "Musical instruments".

http://www.google.be/search?hl=nl&q=mu...G=Google+zoeken

Dit meetprogramma kan vermoedelijk uitgewisseld worden met 1001 freeware of trial audio programmas op het net (voor muziekopname)
Eric

Reageer