Springen naar inhoud

[natuurkunde] sferische golf

• Log in om te kunnen reageren

Nicholas

Nicholas

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2008 - 12:14

Hello,

Op mijn vragenlijst zit ik vast met een vraag namelijk: Kan de amplitude van een sferische harmonische elekromagnetische golf constant zijn en waarom?

Ik heb in mijn boek wel het antwoord gevonden voor een vlakke golf namelijk; voor een vlakke golf kan men aantonen dat N = a≤ met a = amplitude. Het vermogen van een vlakke golf met constante amplitude ( a = constante dus N = constante) is gelijk aan N maal S = a≤ maal Svlak = a≤ maal :D = :P.

Hieruit kan men besluiten dat een echte vlakke golf met constante amplitude niet bestaat.

Geldt dit ook voor een sferische golf?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2008 - 16:59

Wat bedoel je met een sferisch harmonische golf? Wordt die beschreven door sferisch harmonische functies?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Nicholas

Nicholas

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2008 - 17:33

ik denk het wel want we werken met sin en cos.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2008 - 18:44

Ik vind je antwoord een beetje vaag. Ben je bekend met de sferisch harmonische functies (heb je op de link geklikt?)? Kun je omschrijven wat er precies bedoeld wordt met een sferisch harmonische golf?
- Niels Bohr -

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 oktober 2008 - 03:27

Ik begrijp deze vraag ook niet.

Als ik een analogie met geluid maak betekent een vlakke golf een golf die zich voortplant als een plat vlak.
Als hier geen absorptie is blijft de amplitude gelijk aangezien het oppervlak over dewelke de energie zich verspreid constant blijft (intensiteit blijft constant). Het is als een voortschrijdend vlak met constante oppervlakte. De (rms) amplitude blijft dus constant.

Een spherische golf vertrekt vanuit een punt en breidt zich uit over het steeds groter wordend oppervlak van een bol. Aangezien het vermogen, bij vergroting afstand, zich dus gaat uitspreiden over een steeds groter oppervlak (dus kleiner wordende intensiteit = vermogen/oppervlakteeenheid = omgekeerd evenredig met vergroting oppervlakte bol) wordt de amplitude van de golf steeds kleiner.

Maar ik zal je vraag wel misverstaan.
Eric

Nicholas

Nicholas

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2008 - 07:41

Om op de vraag van de main moderator te antwoorden: Al die formules enzo zeggen me werkelijk niets, wat in ons boek staat is redelijk vaag eigenlijk. Het is echt wel basis volgens mij.

Om op het vorig antwoord te reageren: Ik wou dat ik mijn vraag beter kon uitleggen. Mss dat U meer geholpen bent als ik de volledige vraag geef ( die bestaat uit drie deeltjes) namelijk:
onderwerp: sferische harmonsche elektromagnetische golf
a: Geef de uitdrukking van een sferische harmonische elektromagnetische golf.
b: Leg de betekenis van de verschillende variabelen en parameters uit.
c: Kan de amplitude van zo'n golf constant zijn? Waarom?

Ik heb het antwoord (denk ik toch) gevonden voor a en b, maar niet voor c. Ik hoop dat U mijn vraag nu beter begrijpt en me zo kan helpen.

Alvast bedankt!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 20:28

Al die formules enzo zeggen me werkelijk niets, wat in ons boek staat is redelijk vaag eigenlijk. Het is echt wel basis volgens mij.

Dan zal het inderdaad iets heel anders zijn.

a: Geef de uitdrukking van een sferische harmonische elektromagnetische golf.
(...)
Ik heb het antwoord (denk ik toch) gevonden voor a

Ik ben benieuwd...kun je je antwoord op a (en b) even geven?
(ik had dit topic over het hoofd gezien de laatste 2 dagen)
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures