Springen naar inhoud

Overname van een bedrijf

• Log in om te kunnen reageren

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2008 - 17:42

In alle crisisperikelen vroeg ik me overlaatst hetvolgende af: laten we als voorbeeld fortis nemen (dat zal iedereen hier wel kennen). Stel dat ik 2500 aandelen van fortis had, dan maakt mij dat in theorie toch deeleigenaar van het bedrijf niet? Nu besliste de overheid om 51 procent van de aandelen van fortis te kopen, en later kocht BNP paribas 75 procent van de aandelen en de belgische staat 25 procent. Nu is mijn vraag: hoe kan je 100 procent van de aandelen opkopen? Als ik nu mijn 2500 aandelen niet wil verkopen dan is dat toch mijn recht en dan kunnen ze toch nooit 100 procent bezitten ofwel? Of hoe werkt dat systeem dan wel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2008 - 21:46

Je hebt aandelen in de Fortis Holding (ik heb er nog 300 :D ). Deze is grotendeels leeggekocht. Wat verkocht is, zoals aan de Nederlandse staat (ABN-Amro en Fortis Nederland) daar heb je als aandeelhouder van de holding geen aandeel meer van. Normaliter worden voor dergelijke ingrijpende veranderingen aandeelhoudersvergaderingen uitgeschreven. Dit was nu niet mogelijk vanwege de tijdsdruk.
Ik meen dat Leterme belooft heeft over enkele jaren nog een winstuitkering te doen aan de Fortisaandeelhouders uit BelgiŽ.
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

DMW

DMW

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2008 - 11:04

Die winstuitkering is vormggegeven als een soort warrant en is niet verhandelbaar. Lijkt dus meer een slinkse manier om van het gezeur over compensatie proberen af te komen. Je moet bijvoorbeeld al Fortis aandeelhouder zijn op 01 juli 08 en ze nog in bezit hebben, voor de rest hangen er nog een stel mits'en en maar'en aan die weinig goeds beloven.
Sterkte met die 300 aandeeltjes, ik heb ze maandag door mijn stop-loss zien schieten en ben nu met een fiks verlies wel verlost van die ellende.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures