Schizofrenie en erfelijkheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Schizofrenie en erfelijkheid

Hoi !

Ben een scriptie aan het maken over de erflijke ziekte schizofrenie.

Het is bewezen dat deze erfelijk is, en dat het risico om de ziekte te krijgen in verband staat met de verwantschap met een schizofrenie patiënt. Hoe groter de 'graad' hoe hoger het risico

1e graads familieleden hebben meer kans dan 2e graads familieleden en 2e op hun beurt meer dan 3e graads familieleden

Nu is mijn vraagje ; (kan wsl stom klinken maar tja)

Wat zijn 1e , 2e en 3e graads familieleden?

1e graad : kinderen?

2e graad: kleinkinderen ?

Of hoe zit dat eigelijk?

Alvast bedankt

Grts,

Fenix

Berichten: 866

Re: Schizofrenie en erfelijkheid

Ben ook geinteresseerd in een deskundig antwoord.

ik dacht : je moet rondgaan langs een gemeenshappelijk voorouder-paar

ik --> mijn ouders graad 1; dus ik en mijn broer graad 2

ik --> mijn ouders graad 1; dus ik en mijn grootouders graad 2; dus ik en de broer van mijn vader(oom)is graad 3 ; en dus verder ik en de kinderen van mijn oom (mijn neven en nichten,of inhet frans cousins) is graad 4;

Hopelijk kan iemand dat overzichtelijk uileggen en al of niet bevestigen

Re: Schizofrenie en erfelijkheid

Volgens mij klopt dat wel. Overigens kun je ook wat schrijven over schizotypische en schizoïde persoonlijkheidsstoornissen, die hebben namelijk ook een erfelijke component waardoor de kans op schrizofrenie groter wordt en andersom. Succes ermee!

Berichten: 1

Re: Schizofrenie en erfelijkheid

Je ouders zijn eerste lijn, Je gaat altijd via je gezamelijke voorouders. Dus je ouders eerste lijn, je broers en zussen tweede lijn en dan naar je neefjes en nichtjes (4e lijns) , je neven en nichten gaan via je ouders (stap 1) de grootouders (stap 2) hun kinderen (stap 3) naar je neven en nichten (4e lijns). Je kinderen zijn 1e lijns en je kleinkinderen 2e lijns.
 
Stefaan, zo duidelijk genoeg denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Schizofrenie en erfelijkheid

Dit topic is bijna 10 jaar oud, ik denk niet dat Stephaan hier nog mee bezig is of nog zal antwoorden... Zijn laatste activiteit hier op dit forum is ondertussen ook al enkele maanden geleden  ;)
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer