ode aan ...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 740

ode aan ...

Hey mensjes als je een beestje kent die bepaalde opmerkelijke gaves heeft kan je dit hier posten. Hou het wel serieus!

Mijn waardering gaat nu uit naar de gekko's. Deze beestjes zouden theoretisch met een rugzak aan van een paar kilo aan het plafont kunnen blijven hangen :shock: ;) . Dit vind ik wel een opmerkelijke gaven voor een beestje dat rond de 10-20(exacte lengte ken ik ni) cm lang is.

Hoe doen ze dat? Wel op de pootjes staan haartjes (setae) dit zijn structuren die dunner zijn dan onze haartjes, op deze setae staan dan weer vele kleinere haartjes (spatulae). Per gekko is dat ongeveer een paar milljard spatulae. Deze spatulae hechten zich aan het oppervlak via intermoleculaire krachten. Welke krachten weet ik nog niet ik gok Vandewaals misschien waterstof bruggen maar dat betwijfel ik.

Afbeelding

foto van de voet met de setae.

foto komt van http://www.nature.com/nsu/000608/000608-11.html

Afbeelding

foto van de spatulae op de setae.

foto komt van http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/781611.stm

Hoe geraakt dat beestje dan weg?

Wel de krachten verdwijnen als de hoek tussen poot en oppervlakte groter wordt dan 30°. Vandaar dat als je een gekko ziet wandelen dat je dan zijn pootjes ziet opkrullen bij elke stap.

Een extra tof weetje is dat er ook zwevende gekko's bestaan nl de vliegende gekko. Zoals veel beestjes geniet de gekko ook van de reizende mens om zich over heel de planeet te verspreiden.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: ode aan ...

Er bestaat ook een hagedis die zo snel loopt dat hij over water kan lopen. Heeft iemand hier foto's van?

Ik geloof dat hij ook wel Jesus lizzard wordt genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: ode aan ...

Afbeelding

gevonden op http://www.hoothollow.com/REPTILEPortfolio.html

Dit is ons lief beestje, de Jezus hagedis of water dragon (Physignathus lesueurii)

Hij kan over het water lopen omdat hij snel genoeg loopt, niet al te zwaar is en omdat hij luchtkussens creert onder zijn voeten.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: ode aan ...

Ode aan een dief.

Dit is een verhaal dat ik al verschijdene keren gehoort heb.

In een bepaald aquarium werd er elke avond een vis gestolen. Niemand wist hoe de dief te werk kon gaan want zelfs met extra beveiliging lukte het niet de dief te ontmaskeren. Op een gegeven moment hadden ze camera's geïnstaleerd om te proberen de dief te ontmaskeren. Wat ze te zien kregen verbaasde hen uitermate. Ze zagen een octopus! Dit beestje sloop uit zijn aquarium elke avond om een lekker visje te zoeken om op te peuzelen. Wanneer hij zich voldoende geamuseerd had ging hij terug naar zijn eigen aquarium en sloot deze weer net alsof er niets aan de hand was.

Der zijn ook octopussen die hun kleur kunnen veranderen naar believen. Sommige geloven ook dat ze van kleur veranderen naar gelang hun emoties.

Verscheidene inteligentie test zijn uitgevoerd geweest op octopussen. De resultaten waren wel opmerkelijk. Deze dieren gebruiken werktuigen(water stralen) om hun omgeving te bewerken. Zo kunnen ze hun hol groter make als deze niet naar hun zin is. Ze plaatsen ook stenen voor hun hol om dan bescherming te geven. Ze gebruiken die waterstraal om hun woning schoon te houden. Ze herkennen een groot gebied en kunnen zich orienteren. Ze zouden orientatie punten gebruiken om zich te oriënteren. Ze zijn instaat om te spelen(een belangrijke vorm van leren meestal typisch voot 'hogere' vertebraten). Tijdens de spelletjes werd ook duidelijk dat elke octopus een heel gedefirentieerd karakter had.

Deze dieren zijn dus zeer opmerkelijk en vertonen een zeer hoge graad van inteligentie.

meer links komen later samen met een meer gedetaileerd tekstje

http://www.szgdocent.org/ff/f-reef5b.htm

Alles dat je moet weten over inktvissen

http://is.dal.ca/~ceph/TCP/chroma2.html

Alles over hun kleurveranderingen

http://is.dal.ca/%7Eceph/TCP/behavior.html

Beetje over gedrag

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

allemaal van www.szgdocent.org
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: ode aan ...

de pistool garnaal

dit is een complete quote van een website, beter dan zij kan ik het niet formuleren.
De indrukwekkende knallen die een pistoolgarnaal onder water maakt, worden veroorzaakt door gasbellen die imploderen. Zo'n bel ontstaat als de garnaal met grote snelheid zijn schaar sluit. Dat hebben onderzoekers van de Universiteit Twente, de Stichting FOM en de Universiteit München ontdekt. Het resultaat is verrassend, want tot nu toe werd altijd gedacht dat het geluid ontstaat als de helften van de schaar op elkaar klappen.  

De pistoolgarnaal, de Alpheus heterochaelis, die in tropische wateren voorkomt, communiceert met luide knallen. Ook kan het beestje, dat zo'n 5,5 centimeter groot is, met deze knallen een prooi verdoven of zelfs doden. De pistoolgarnaal heeft daarvoor een schaar die tot drie centimeter groot kan zijn. Die schaar kan de garnaal met grote snelheid sluiten dankzij een soort trekhaakmecha- nisme. In minder dan 300 microseconden klapt de schaar dicht. Het frequentiebereik van de knallen is heel breed loopt van enkele tientallen hertz tot meer dan 200 kilohertz. Het geluid is op grote afstand te horen en zelfs de sonar van een onderzeeër kan er hinder van ondervinden.  

Cavitatie

Tot nu toe is altijd aangenomen dat het geluid wordt geproduceerd als de schaarhelften op elkaar klappen. De nieuwe bevindingen laten echter iets anders zien. Door de razendsnelle sluitbeweging van de schaar wordt het water dat zich in de ruimte tussen de schaarhelften bevindt met wel 30 meter per seconde (ruim 100 km/h) weggespoten.

Deze hoge snelheid leidt tot 'cavitatie'. De druk zakt ter plekke onder de dampdruk van water en er vormt zich een bel. Die groeit aanvankelijk, maar als de druk weer stijgt klapt hij in elkaar. En dat geeft de knal, zo blijkt uit het onderzoek.

Om het verschijnsel te kunnen verklaren heeft experimenteel fysicus Michel Versluis van de Universiteit Twente opnamen gemaakt van het sluiten van de schaar, met een digitale hogesnelheidscamera die elke 25 microseconden een beeld opneemt. Simultaan heeft hij geluidsspectra gemeten als functie van de tijd. Daardoor is te zien dat op het moment van sluiten van de schaar geen geluid wordt gemeten, pas als de gasbel implodeert wordt een scherpe piek gemeten. De knal is volgens Versluis goed te modelleren, de waarnemingen kloppen zeer goed met de modelberekeningen. Afmeting en vorm van de schaar, de gebruikte spierkracht en snelheid van dichtklappen blijken allemaal een rol te spelen bij het geluidssignaal dat ontstaat.

 

 

Toeval De onderzoeksvraag ontstond bij toeval toen biologe Barbara Schmitz, die veel onderzoek doet naar mariene schaaldieren, in München een presentatie bijwoonde van prof. Detlef Lohse, hoogleraar Vloeistoffysica aan de Universiteit Twente.  

Die ging over een heel ander onderwerp dan biologie en schaaldieren; Lohse sprak over 'sonoluminescentie', het verschijnsel dat imploderende gasbellen licht gaan uitzenden. Omdat Schmitz in videobeelden van een pistoolgarnaal wel eens een bel had waargenomen, vroeg zij Lohse ernaar. "Toen ik het geluidsspectrum zag dacht ik: dit moet van de bel afkomstig zijn," aldus Lohse. De Stichting Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM) is vervolgens bereid gevonden het onderzoek ernaar te financieren, en Lohse kreeg gelijk in zijn vermoeden.

Afbeelding



Licht Lohse's vakgroep aan de faculteit Technische Natuurkunde van de Universiteit Twente doet al geruime tijd onderzoek naar het gedrag van bellen in vloeistof. Het verschijnsel cavitatie, dat ten grondslag ligt aan de knallen van de pistoolgarnaal, is bijvoorbeeld ook bekend uit de scheepvaartwereld. Imploderende gasbellen die ontstaan bij sneldraaiende scheepsschroeven, kunnen veel schade aanrichten. Internationale bekendheid kreeg Lohse daarnaast door zijn onderzoek naar 'sonoluminescentie', waarin een bel onder invloed van akoestische energie, plaatselijk zeer heet wordt en zelfs licht gaat geven
http://www.scm-veendam.nl/pistoolgarnaal.htm



Afbeelding
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: ode aan ...

xp schreef:Verscheidene inteligentie test zijn uitgevoerd geweest op octopussen. De resultaten waren wel opmerkelijk. Deze dieren gebruiken werktuigen(water stralen) om hun omgeving te bewerken. Zo kunnen ze hun hol groter make als deze niet naar hun zin is. Ze plaatsen ook stenen voor hun hol om dan bescherming te geven. Ze gebruiken die waterstraal om hun woning schoon te houden. Ze herkennen een groot gebied en kunnen zich orienteren. Ze zouden orientatie punten gebruiken om zich te oriënteren. Ze zijn instaat om te spelen(een belangrijke vorm van leren meestal typisch voot 'hogere' vertebraten). Tijdens de spelletjes werd ook duidelijk dat elke octopus een heel gedefirentieerd karakter had.

Deze dieren zijn dus zeer opmerkelijk en vertonen een zeer hoge graad van inteligentie.
De rechter van de 3 plaatjes is geen octpus, XP :shock:

Dat is een Nautilus (om precies te zijn Nautilus pompilius).

Deze deelt een gemeenschappelijke voorouder met de inktvis, sepia en "squid", maar daar houd de vergelijking dan ook op. Het is een van de oudste bekende zeedieren, en is dan ook letterlijk een levend fossiel (c.a. 500 milj. jaar oud)

Derhalve primitief is hij echter, dat er zelfs geen lens in zijn oog zit!

De Nautilus en inktvisachtigen zijn uitelkaar gegaan voordat vissen gewerveld werden...kan je dus een beetje nagaan in hoeverre ze nog gerelateerd zijn - Bij primaten zit er meer gelijkenis tussen een Maki halfaapje en de mens (En een Maki ziet er uit als een soort vosje, onderhand;-)

De nautilus wordt ook vaak wel beschreven als de 'Zwemmende slak' door zijn gebrekkige intelligentie en redelijk dode overkomen. Ze bewegen langzaam, en doen eigenlijk niet heel veel...

Dit in tegenstelling tot - zoals je zelf al aangeeft - de echte inktvisachtigen, waar ik vroeger als kleine jongen ook wel menig van gevangen heb overigens ;) ;)

De nautilus hoort dus niet helemaal in 't rijtje thuis, maar ik zou er zeker wel fotos van de Sepia en de Pijlstaartinktvis (Squid) neerzetten, aangezien deze beestjes bijna even intelligent zijn als de "echte" octopus!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: ode aan ...

:shock:

Ik denk dat ik toen niet echt aandachteig ben geweest en alle pics van die site heb over gezet zonder echt op te letten. (fluit onschuldig)

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: ode aan ...

xp schreef:Afbeelding

gevonden op http://www.hoothollow.com/REPTILEPortfolio.html

Dit is ons lief beestje, de Jezus hagedis of water dragon (Physignathus lesueurii)

Hij kan over het water lopen omdat hij snel genoeg loopt, niet al te zwaar is en omdat hij luchtkussens creert onder zijn voeten.
sorry maar dat is een basilisk en geen australische wateragaam

(Physignathus lesueurii)http://homepage.ntlworld.com/liam.rearden/...03/DSCF0016.JPG


Reageer