Springen naar inhoud

Water verwarmen

• Log in om te kunnen reageren

realmadrid

realmadrid

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2008 - 09:01

Ik zit met een probleem.

Ik loop stage bij een metaalbewerkings bedrijf. Het bedrijf heeft een plan gemaakt voor nieuwe dompelbaden bij de afdeling oppervlaktebewerking. Ik probeer te berekenen hoeveel energie er bespaart word in de nieuwe situatie. Ik heb berekend hoe veel energie nodig is om de baden op de juiste temperatuur te krijgen. Nu moet ik berekenen hoe veel energie het kost om de baden voor een bepaalde tijd op de juiste temperatuur te houden. Hier kom ik niet uit. Het gaat om de volgende situatie:

Een bad bevat 10.000 L vloeistof (er mag worden uitgegaan van water),
De baden staan in de fabriek waar de temparatuur 21 graden is.
Een bad wordt verwarmt door een brander (aardgas).
De gewenste temperatuur is 50 graden Celsius.
De baden moeten 8 uur lang verwarmd blijven

Mijn vraag is hoe ik kan berekenen hoeveel energie nodig is om een bad 8 uur lang op 50 graden Celsius te houden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 oktober 2008 - 09:44

Deze vraag past beter in thermodynamica en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 oktober 2008 - 10:40

Aangezien het bad warmer is dan zijn omgeving zal het bad dus warmte afstaan aan die omgeving. Hoe snel dat gaat hangt af van de mate van isolatie. Hoe beter het bad thermisch is geÔsoleerd, hoe minder warmte er verloren gaat, dus hoe minder er bijgstookt moet worden.
Kortom, om op deze vraag een zinnig antwoord te kunnen geven moet er meer informatie komen over de manier waarop de baden zijn uitgevoerd.

realmadrid

realmadrid

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2008 - 11:20

De baden zien er als volgt uit

Geplaatste afbeelding

De bovenkant is open, er zit geen deksel op.

Het is eigenlijk de bedoeling om een ruwe schets te maken hoe veel energie ongeveer nodig is.
Het is niet nodig om precies te weten hoe veel energie nodig is.

Er komt namelijk een nieuwe badenreeks hierdoor worden 2 badenreeksen veranderd naar 1 badenreeks. Het is de bedoeling om te berekenen wat er wordt bespaard met de nieuwe badenreeks. het enige wat veranderd is dat het aantal verwarmde baden verminderd, en de temperaturen veranderen een beetje. Het isolatie materiaal kan dus worden uitgesloten omdat het om hetzelfde materiaal gaat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures