[natuurkunde] pws leidingen isoleren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] pws leidingen isoleren

Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met een profielwerkstuk(PWS) voor natuurkunde enn het gaat over het isoleren van leidingen.

We zijn op dit moment hard bezig met het voorbereiden van de proefopstelling maar een ander deel van het PWS is het theoretische verlies uitrekenen.

Ik ben al een hoop sites afgereisd voor formules te vinden maar ik zie langsaam door de bomen het bos niet meer.

De proef zal er als volgt uitzien: we nemen een leiding van 3 meter lang (we twijfelen nog of we een tuinslang nemen is goedkoop of toch voor de koperen zouden moeten gaan). De leiding leggen we 'rond' dus de output aan het uiteinde gaat via een pompje naar de ingang van de andere zijde zo kan het water net zolang rond blijven stromen als noodzakelijk is.

Die buis isoleren we dan met verschillende isolatiematerialen bv noppenfolie of papier. Die materialen vergelijken we dan welke de beste isolator is.

Nu is mijn vraag naar wat voor een waardes moet ik nu zoeken en wat voor formule om de temperatuur daling te bepalen als bv 3cm papier als isolator is gebruikt en het water 10 minuten wordt rondgepompt met een begintemp. van 70 graden C.

Ik ben al dingen tegen gekomen als isolatiewaardes maar ik zie door verschillende formules op verschillende sites niet meer wat ik nodig heb.

Alvast bedankt,

Ruud

Reageer