[scheikunde] eindproducten elektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 388

[scheikunde] eindproducten elektrolyse

Hoi allemaal :D

Ik heb een klein probleempje met de elektrolyse van een bepaald product.

Even een voorbeeld: Ga je een HBr oplossing elekrolyseren dan worden de eindproducten: H2 en Br2. Vrij logisch, 2HBr splitst namelijk in H2 en Br2, tot dusver geen probleem.

Ga je echter een MgCl2 oplossing elektrolyseren dan krijg je niet zomaar Mg en Cl2. In de plaats krijg je wel H2 en Cl2. Dit begrijp ik niet helemaal. Ik vermoed dat het volgende gebeurt: MgCl2 + H2O --> MgO + Cl2 + H2.

De vraag is nu echter: hoe moet ik nu weten of dat het water gaat ontbinden in H2 en O2... En wanneer tredt er die reactie op? Heeft dit iets te maken met de standaard potentialen van de verschillende redoxkoppels? Naar welke koppels moet ik dan kijken?

Dank bij voorbaat :P

H-V

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

En wanneer tredt er die reactie op? Heeft dit iets te maken met de standaard potentialen van de verschillende redoxkoppels? Naar welke koppels moet ik dan kijken?
Onderaan deze pagina zie je diverse "mogelijk gerelateerde onderwerpen"

Lees het topic van jeshas en je hebt je antwoord.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 388

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Het viel me op dat iedereen vak-tags had gebruikt en ik niet. Daarop ben ik die huiswerkforum regels gaan lezen en toen merkte ik dat er inderdaad tags bij moesten. Helaas is de edit knop al enige tijd zoek, dus kon ik het niet meer aanpassen...

Volgende keer denk ik eraan :D
Fred F. schreef:Onderaan deze pagina zie je diverse "mogelijk gerelateerde onderwerpen"

Lees het topic van jeshas en je hebt je antwoord.
Dat heb ik even doorgenomen. Het heeft dus te maken met die potentiaalverschillen. Ik vraag me echter af hoe ik nu moet weten dat ook die MgCl2 gaat splitsen... Er wordt gezegd dat in de praktijk meestal beide producten splitsen. Moet ik dan gewoon aannemen dat beide producten gaan splitsen?

Waarom komt het zuurstofgas dan niet gewoon vrij? Hoe weet ik dat het gaat binden op het Mg?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Bij elektrolyse van een MgCl2 oplossing ontstaat wel degelijk O2 , maar nauwelijks Cl2 , want O2 is een zwakkere oxidator dan Cl2.

En er ontstaat H2 , terwijl de Mg2+ gewoon als zodanig in oplossing blijft, want H+ is een sterkere oxidator dan Mg2+.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 388

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Ok dat O2 een zwakker oxidans is dan Cl2 heb ik kunnen terugvinden. Maar waarom wordt er dan nauwelijks Cl2 gevormd? De benodigde spanning is hoger, dus zal het moeilijker zijn om 2Cl- te oxideren tot Cl2. Of is dit een verkeerde redenering?

Verder heb ik ook teruggevonden dat Mg2+ een slechtere oxidator is dan H+. Gaat daarom H+ voor oxidator spelen en zelf gereduceerd worden door Cl-, die een betere reductor was dan O2-?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Bij elektrolyse heb je een positieve pool en een negatieve pool.

De positieve pool onttrekt elektronen aan dat ion wat die het gemakkelijkst afstaat (oftewel dat ion wat de zwakste oxidator oplevert): dat is in dit geval OH- (wat dan O2 oplevert) wat een lagere Eo heeft dan Cl-.

De negatieve pool levert elektronen aan dat ion wat de elektronen het gemakkelijkst opneemt (oftewel dat ion wat de sterkste oxidator is): dat is in dit geval H+ wat een hogere Eo heeft dan Mg2+.

http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_stan...rode_potentials
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 388

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Dus concreet: Ik zoek van de vier halfreacties de E0 waarde op en ik ga op zoek naar de zwakste oxidator en de sterkste oxidator. Deze twee worden respectivelijk geoxideerd en gereduceerd zodat hieruit neutrale producten vrij komen?

Of sla ik de bal nu weer helemaal mis?

De voorwaarde is natuurlijk wel dat alles zich in ionen splist in waterig midden, of heeft er dat niets mee te maken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Dus concreet: Ik zoek van de vier halfreacties de E0 waarde op en ik ga op zoek naar de zwakste oxidator en de sterkste oxidator. Deze twee worden respectivelijk geoxideerd en gereduceerd zodat hieruit neutrale producten vrij komen?
Dat is niet wat ik schreef. Lees het nog maar eens.
De voorwaarde is natuurlijk wel dat alles zich in ionen splist in waterig midden, of heeft er dat niets mee te maken?
Niet altijd, een organische stof, bijv. een alcohol, kan ook geoxideerd worden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 388

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Dan begrijp ik er eerlijk gezegd niet veel meer van... Achja, dan moet ik dat specifieke onderdeel maar overslaan. Chemie heeft me eigenlijk toch nooit echt geïnteresseerd.

Berichten: 388

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

Ik ga deze topic nog eens even kicken!!

Ondertussen heb ik het nog eens allemaal doorgenomen. Ik begrijp het nu al stukken beter dan toen (positief :D ).

Ik heb die reactie dan ook nog eens opnieuw uitgewerkt. Ik kom als producten uit: H2 en O2 en ten gevolgde van de overspanning zal er ook een kleine hoeveelheid Cl2 ontstaan. De Mg2+ blijft in oplossing. Alles in overeenstemming met wat Fred F. hierboven verteld heeft.

Doch staat in mijn cursus dat er H2 en Cl2 ontstaat, daar spreken ze nergens over zuurstof gas. Mag ik er van uitgaan dat dit een gebrek in mn cursus is (er komen wel meer fouten in voor)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] eindproducten elektrolyse

..... daar spreken ze nergens over zuurstof gas. Mag ik er van uitgaan dat dit een gebrek in mn cursus is....?
Wat mij betreft mag je daarvan uitgaan, maar dat had je natuurlijk al uit mijn eerdere reacties begrepen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer