Doorbuiging as

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 85

Doorbuiging as

Probleemstelling:

Gegeven is een draaiende as (aluminium) aangedreven door een riem die verbonden is met een (servo)motor.

De as wordt op zijn plaats gehouden door twee rollagers. Op het andere einde van de as rust een gewicht van 1kg.

Gevraagd: hoe groot moet de diameter zijn van de as opdat de as niet doorbuigt.

Ik weet dat enkel de volgende dingen van invloed zijn; het moment door het gewicht & de kracht door de riem.

Weet er iemand een formule om dit te berekenen?

bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging as

Ik heb dit even naar sterkteleer verplaatst. Laat een zien wat je zelf al hebt bedacht. Een figuur zou ook handig zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Doorbuiging as

Afbeelding

de 2 pijlen in het midden zijn de steunpunten (lagers). De band doet de as draaien en oefent er dus ook een kracht op uit.

Via google kwam ik dit tegen:
De doorbuiging van een staaf die rust op twee steunpunten en in het midden belast wordt, kan gegeven worden door λ = F.L3 / 48 E.Id

Hierin is

F : de uitgeoefende kracht op het midden van de staaf met F = m.g

m : de belasting

g : de valversnelling

L : de lengte van de staaf

E : de Young modulus van het materiaal van de staaf

Id : het geometrisch traagheidsmoment van de doorsnede van de staaf t.o.v. de snijlijn met de neutra­le laag
Maar dat helpt me nog niet veel verder aangezien de situatie hier toch wel anders is. (de belasting is niet in het midden maar op de eindpunten).

Reageer