Leren programmeren

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 15

Leren programmeren

Als zoveel ingenieurs wil ik een programmeertaal leren, ter zelfontwikkeling en om wat efficienter te kunnen werken.

Ik wil me nu gaan orienteren op de verschillende paketten, zodat ik kan beslissen welke de juiste voor mijn situatie is. Daar ik van scratch af aan begin zou het handig zijn als iemand me een duw in de goede richting kan geven.

Enkele randvoorwaarden zijn:

- mogelijkheid om een GUI kunnen creeren

- het kunnen genereren van output naar bijvoorbeeld een tekstbestand (specifiek het herhalend doen van een aantal berekeningen, met steeds wisselende parameters, de uitkomsten onder elkaar wegschrijven naar een tekstbestand)

Nog wat criteria

- relevantie van het pakket (geen oude of weinig gebruikte talen)

- kosten (niet het belangrijkst)

Ik hoop dat met bovenstaande informatie enkele van de geachte medeforummers me kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,

C.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Leren programmeren

Dit is een moeilijke. Eerst zou ik wel eens willen weten wat je er allemaal mee wilt doen. Als het gaat om het programmeren an sich ben je beter met een taal waar je veel mee kan doen en gewoon zonder GUI blijft werken, en veel mee kan leren. Het creëren van het inzicht dus.
- het kunnen genereren van output naar bijvoorbeeld een tekstbestand (specifiek het herhalend doen van een aantal berekeningen, met steeds wisselende parameters, de uitkomsten onder elkaar wegschrijven naar een tekstbestand)
Dit gaat, tenzij ik er geen weet van heb, met alle moderne programmeertalen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Leren programmeren

- Op welk platform wil je programmeren (Windows, Linux, beide)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 15

Re: Leren programmeren

Het gaat niet alleen om het programmeren an sich. De programma's dienen ook echt vaak gebuikt te worden, vandaar de randvoorwarde van een GUI. Het eerste programma dat ik wil schrijven zal belastingen op constructies moeten definieren. Van de verschillende combinaties moet vervolgens een tekstbestand gemaakt worden, volgens een vast format, zodat deze kan worden ingelezen in een ander programma.

Het programmeren zal op windows moeten geschieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Leren programmeren

Probeer C#/.NET eens. Je kunt vanaf de microsoft website Visual Studio Express downloaden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Leren programmeren

Ik denk dat C# of Java voor een ingenieur de beste keuze is. Al heeft python een enorm gebruiksgemak, maar het is dan weer niet handig om daarmee een GUI te schrijven.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 582

Re: Leren programmeren

Hallo,

Tijdens mijn ingenieursopleiding werd iedereen tijdens het eerste jaar de programmeertaal JAVA aangeleerd. JAVA is zeker een goede taal, is vrij makkelijk aan te leren en voldoet aan de door jou gestelde eisen. Ik heb ook enige ervaring met het maken van GUI's in JAVA, maar persoonlijk ben ik hier niet zo tevreden over.

Verder heb ik ook kennis gemaakt met C++ tijdens mijn opleiding, en daar ben ik mij achteraf in gaan verdiepen. Ook hier dezelfde bemerking; C++ voldoet aan de door jou gestelde eisen. Enig nadeel (t.o.v. JAVA): het is iets moeilijker aan te leren (vind ik persoonlijk). GUI's in C++ maken verloopt een stuk makkelijker (eens je het onder de knie hebt).

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Leren programmeren

Het eerste programma dat ik wil schrijven zal belastingen op constructies moeten definieren. Van de verschillende combinaties moet vervolgens een tekstbestand gemaakt worden, volgens een vast format, zodat deze kan worden ingelezen in een ander programma.


Ik weet niet waar je naartoe wilt met je software maar je kan best eens wat verder kijken dan het aanleren en zien welke taal de libraries heeft die je zeker nog nodig zal hebben.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Leren programmeren

Burgie schreef:Hallo,

Tijdens mijn ingenieursopleiding werd iedereen tijdens het eerste jaar de programmeertaal JAVA aangeleerd. JAVA is zeker een goede taal, is vrij makkelijk aan te leren en voldoet aan de door jou gestelde eisen. Ik heb ook enige ervaring met het maken van GUI's in JAVA, maar persoonlijk ben ik hier niet zo tevreden over.

Verder heb ik ook kennis gemaakt met C++ tijdens mijn opleiding, en daar ben ik mij achteraf in gaan verdiepen. Ook hier dezelfde bemerking; C++ voldoet aan de door jou gestelde eisen. Enig nadeel (t.o.v. JAVA): het is iets moeilijker aan te leren (vind ik persoonlijk). GUI's in C++ maken verloopt een stuk makkelijker (eens je het onder de knie hebt).

Groeten
Gewoon eventjes ter informatie, C# is ontstaan uit Java, het was de reactie van microsoft op Java, omdat ze vonden dat Sun treuzelde bij het compatibel maken van Java met Windows
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Leren programmeren

Naar mijn mening eis je redelijk wat met beperkte kennis van zaken. Als je makkelijk en snel een GUI wil samenstellen dan kan je best naar VB.NET grijpen lijkt mij. Je hebt daar als voordeel dat je gewoon een GUI kan samenstellen door knopjes e.d. gewoon te slepen en het is ook makkelijk om zelf verder te programmeren aan de code.

Wil je er toch meer tijd in steken dan kan je verder gaan met C++ of Java, maar eerlijk gezegd lijkt me dat niet zo'n goede keuze.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Leren programmeren

@Cycloon: volgens mij is het beter om VB.NET links te laten liggen aangezien je daar niet veel mee leert.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Leren programmeren

En ik vind VB.NET zeer onoverzichtelijk, akkoord dat je het huishoud-programmatjes gebruikt, maar wanneer je eens een deftig programma wilt schrijven, is overzicht toch iets te belangrijk
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Leren programmeren

@Cycloon: volgens mij is het beter om VB.NET links te laten liggen aangezien je daar niet veel mee leert.
Waarom moet de TS veel leren? Het is niet dat de TS in de informatica wil verder gaan. Overigens kan je in VB.NET ook perfect zelf coderen zonder de GUI hulpmiddelen te gebruiken. VB.Net is een perfecte taal om snel resultaat te verkrijgen als een beginner.

Als de TS echt met Java op een degelijk (!) manier programma's met GUIs wil ontwerpen dan mag die zeker een jaar tijd of meer investeren, met VB.Net ben je na enkele weken al goed op weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Leren programmeren

Uiteraard maar voor complexe code zou ik toch VB.NET afraden. En aangezien het gaat om toepassingen van Wetenschap zou ik persoonlijk een iets wat geavanceerdere taal als Java, C# of C++ gebruiken, ik zou Java aanraden, het is veruit de populairste Object georiënteerde taal, waardoor je bijvoorbeeld ook makkelijk antwoorden op het internet vindt, bovendien leren veel studenten aan de Unif hoe ze in Java moeten werken, ze zullen daar Java toch ook niet zomaar gekozen hebben. Bovendien kan je Java leren in zeer korte tijd (als je er veel mee bezig bent, is een maand tot een maand en een half voldoende om de basis te begrijpen)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 582

Re: Leren programmeren

Aangezien topic starter een ingenieursopleiding volgt, en hierin o.a. geïnteresseerd is om wiskundige berekeningen uit te voeren, raad ik VB.NET ten sterkste af. Ik heb mij laten vertellen dat bvb. matrix-berekeningen praktisch HEEL moeilijk of omslachtig uit te voeren zijn in VB.NET. Ik weet niet in hoeverre deze informatie correct is, maar ik veronderstel dat ze wel klopt aangezien de persoon in kwestie reeds heel wat ervaring heeft.

Reageer