Springen naar inhoud

Ga jij naar de kerk/moskee?

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Ga jij naar de kerk/moskee? (34 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Alleen bij een uitvaart, huwelijk etc. (13 stemmen [38.24%])

Percentage van stemmen: 38.24%

2. Halfjaarlijks (1 stemmen [2.94%])

Percentage van stemmen: 2.94%

3. Maandelijks (3 stemmen [8.82%])

Percentage van stemmen: 8.82%

4. Wekelijks (2 stemmen [5.88%])

Percentage van stemmen: 5.88%

5. Dagelijks (0 stemmen [0.00%])

Percentage van stemmen: 0.00%

6. Nooit (15 stemmen [44.12%])

Percentage van stemmen: 44.12%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2005 - 16:41

Omdat tegenwoordig steeds minder mensen naar de kerk/moskee gaan, was ik benieuwd hoevaak jullie hier heen gaan. Om de spits af te bijten. Ik ga alleen bij een uitvaart/huwelijk, de reden dat ik verder niet naar de kerk gaan zijn: Het nut er niet van inzien en ik geloof niet in god.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Diesel Power

Diesel Power

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2005 - 17:03

Omdat tegenwoordig steeds minder mensen naar de kerk/moskee gaan, was ik benieuwd hoevaak jullie hier heen gaan. Om de spits af te bijten. Ik ga alleen bij een uitvaart/huwelijk, de reden dat ik verder niet naar de kerk gaan zijn: Het nut er niet van inzien en ik geloof niet in god.

Voor mij geldt ongeveer hetzelfde. Al zal ik nooit 100 % uitsluiten dat er geen god bestaat.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2005 - 19:17

Ik vraag me af wie er hier zelfs voor een begravenis of bruiloft niet naar de kerk gaat...

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2005 - 21:37

Ik mis de keuze van; in het verleden wel, nu niet meer.

De reden dat ik niet meer naar een kerk ga is, dat deze geen bijdrage aan mijn verdere ontwikkeling kan bewerkstelligen. Waarom niet?]
Ieder geloofschap is er op gericht voor zichzelf zieltjes te winnen met behulp van een geschiedenisboek die men dan als Gods woord wil laten doorgaan. En het vreemde is dat elk geloof ,in een Godheid ,liefde verkondigd en dan aansluitend elkaar opblaast het zij in woorden of leterlijk.
Het voorgaande wil niet zeggen dat ik niet in een godheid geloof.
DE Godheid is voor mij het " leven" dwz dat gene die alles in stand houd, corigeerd en laat evolueren. En wij, dwaze mensen, zijn een deel van die Godheid en we beseffen het niet. Voor mij is het leven de kerk en het juiste woord voor vooruitgang is "heb al het leven lief" .
:wink:
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2005 - 02:11

Ieder geloofschap is er op gericht voor zichzelf zieltjes te winnen met behulp van een geschiedenisboek die men dan als Gods woord wil laten doorgaan.

Dus het doel van een geloof is om alleen maar meer zieltjes te winnen?

Welke 'godschappen' heb je allemaal onderzocht?

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2005 - 08:59

Ik vermoed dat er nog heel wat mensen zijn die enkel met de kerkelijke feestdagen gaan (Pasen, Kerstmis, OLH-Hemelvaart etc.)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2005 - 00:01

Ieder geloofschap is er op gericht voor zichzelf zieltjes te winnen met behulp van een geschiedenisboek die men dan als Gods woord wil laten doorgaan.

Zoals oa,

-gereformeerd
-hervormd
-RK
-HDL
-Pinstergem.
-Jehova

Natuurlijk zijn er goed gelovigen daar onder die het oprecht menen en ook denken dat ze het goed doen.
Maar de bestuurders van deze gemeenschappen bekijken het veelal anders en gedragen zich niet naar de normen die ze hun leden willen aan praten.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2005 - 00:30

Zoals oa,

-gereformeerd
-hervormd
-RK
-HDL
-Pinstergem.
-Jehova

Natuurlijk zijn er goed gelovigen daar onder die het oprecht menen en ook denken dat ze het goed doen.
Maar de bestuurders van deze gemeenschappen bekijken het veelal anders en gedragen zich niet naar de normen die ze hun leden willen aan praten.

Hoeveel bestuurders ken je?
Je beledigt nu nl. familie van me...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2005 - 20:24

Van de jehova's weet ik het inderdaad ook. Maar van al die andere gelovigen ben ik nooit benadert.

Ontopic, inderdaad, de meeste mensen in Nederland noemen zich 'gelovig' om dat ze denken dat het goed is, of bij de traditie hoort.

Zo ken ik legio mensen die voor de kerk gaan trouwen omdat ze het traditie vinden, of ze vinden het romantisch. Ook laten ze hun kinderen dopen omdat ze denken dat het goed is, en omdat opa en oma het leuk vinden (en voor de kadootjes).

De meeste kerken hebben de buik vol van deze goedweer gelovigen, dus de mensen die alleen met pasen en kerstmis op komen dagen omdat ze het romantisch en/of traditie vinden. Iets wat ik maar onzin vindt, je bent gelovig en je gaat met enige regelmaat naar de kerk, of je gaat niet.

Daarom ook mijn vraag aan Janos, ik vindt die stelling namelijk nergens in terug. Wat heb je nou aan een aantal meer zieltjes in de kerk, het is nou niet zo dat dat kostendekkend werkt.

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2005 - 22:09

.
Daarom ook mijn vraag aan Janos, ik vindt die stelling namelijk nergens in terug. Wat heb je nou aan een aantal meer zieltjes in de kerk, het is nou niet zo dat dat kostendekkend werkt.

Met een groot aantal ingeschreven leden hebben de Kerken ook een goed financieel buget. B.v. De Ned.herv. kerken hebben millioenen uitstaan in allerlei fonsen. Helaas ( voor organisatie) slinken die reserves gezien de stijgende kosten en minder inkomen momenteel omreden van afnemende ingeschreven en betalende leden. (de zgn vrijwillige bijdrage's en tienden)

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2005 - 03:38

Er zijn twee redenen te noemen: zij die verplicht worden en zij die uit vrije wil hun ziel trachten te redden.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2005 - 10:36

Net zoals de meeste mensen (denk ik) ga ik alleen naar de kerk bij uitvaarten, huwelijken, enz. maar dan alleen omdat het daar is en niet om naar de kerk toe te gaan.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2005 - 15:31

Met een groot aantal ingeschreven leden hebben de Kerken ook een goed financieel buget. B.v. De Ned.herv. kerken hebben millioenen uitstaan in allerlei fonsen. Helaas ( voor organisatie) slinken die reserves gezien de stijgende kosten en minder inkomen momenteel omreden van afnemende ingeschreven en betalende leden. (de zgn vrijwillige bijdrage's en tienden)

Zoals je al zegt, de afname van betalende leden, de vrijwillige bijdrage van kerkgangers die niet weten wat ze doen is niet waar die kerken op drijven. Het gaat hier om grote giften van mensen die van het geloof genieten en die het een goed doel vinden. Dus niet de 10 euro vrijwillige bijdrage van deze 3-keer-per-jaar klanten, want daar betaal je de gasrekening nog niet eens voor.

Veel kerken zullen gesloten moeten worden door de leegloop, en dat vinden veel mensen moeilijk, omdat een traditie, of geschiedenis verloren gaat. Maar een kerk is niet de stenen en het cement. Maar de groep mensen die daadwerkelijk hun geloof belijden in die kerk.

Zelf denk ik dat er nog maar weinig mensen verplicht naar de kerk gaan. In de 60-70er jaren was dat wel het geval, mijn ouders bijvoorbeeld. En de ouders van elke leeftijdgenoot die ik ken. Vandaar ook die frustratie van kinderen wiens ouders geen flauw benul hebben waarom ze hun kind lieten dopen. Er zullen nog best kinderen mee de kerk in worden gesleurt, maar dat hoort gedeeltelijk ook bij de opvoeding (of het een goede opvoeding is, is een tweede) Deze zelfde kinderen moet je ook de school in sleuren, en op bezoek bij oma sleuren. Maar het is wel punt dat de ouders een reden hebben om naar de kerk te gaan.

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2005 - 16:01

Ik ga wekelijks naar de kerk, namelijk op zondag :shock:
Soms sla ik ook weleens over, dus 100% wekelijks is het ook weer niet.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2005 - 16:53

Maar een kerk is niet de stenen en het cement.

Het is maar hoe je het bekijkt, dit is misschien off-topic, maar als ik een dorpje zie met een "oude" kerk erin(dus niet zo'n nieuwerwets lelijk ding)dan is de sfeer in zo'n dorp toch heel anders vind ik persoonlijk. Ook al zou er niks in de kerk gebeuren.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures