Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 139

Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Global warming, het drinkwater- voedselprobleem, het energievraagstuk......., zijn wij niet gewoon met veel te veel mensen? Het is natuurlijk fictief, maar stel, dat er door een mondiale ramp van gigantische afmeting ineens nog maar 12 miljoen mensen op de hele wereld over zouden zijn gebleven. Dan is voorlopig het gros van de problemen opgelost. :D

Berichten: 954

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

In principe klinkt dat mooi. Alleen is het punt dat er in de geschiedenis grote rampen zijn geweest waarmee grote delen van de wereldbevolking zijn verdwenen en we uiteindelijk toch hier zijn uitgekomen. Mocht het een oplossing zijn, dan is deze alleen maar tijdelijk.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Ik vermoed zelf dat het probleem niet absolute aantallen is maar vooral een probleem van gebrek aan distributie en diversiteit. Als we de wereldbevolking gelijkmatig zouden verdelen over deze planeet en wereldwijd iets minder synchroon zouden leven dan zouden vrijwel al deze problemen verdwenen zijn. Dit impliceert dan echter wel dat we een hoop dingen anders doen: Geen steden, geen globalisatie, geen wereldwijd transport, etc.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 139

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Tja Ferry uiteindelijk herschept hetzelfde probleem zich. Toch kan ik mij wel rampen voorstellen die de wereldbevolking zouden kunnen decimeren. Stel dat door een speling der natuur, of door een chemische ramp, op elke 100 vrouwen, nog maar 1 man geboren zou worden. Dan ziet de wereld en ons sociale leven er binnen pakweg 40 jaar toch heel anders uit.
Ik vermoed zelf dat het probleem niet absolute aantallen is maar vooral een probleem van gebrek aan distributie en diversiteit. Als we de wereldbevolking gelijkmatig zouden verdelen over deze planeet en wereldwijd iets minder synchroon zouden leven dan zouden vrijwel al deze problemen verdwenen zijn. Dit impliceert dan echter wel dat we een hoop dingen anders doen: Geen steden, geen globalisatie, geen wereldwijd transport, etc.
Heel interessant, maar helaas gaan mensen dat nooit uit zichzelf doen. Wij zijn en blijven kuddewezens.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

In principe klinkt dat mooi. Alleen is het punt dat er in de geschiedenis grote rampen zijn geweest waarmee grote delen van de wereldbevolking zijn verdwenen en we uiteindelijk toch hier zijn uitgekomen. Mocht het een oplossing zijn, dan is deze alleen maar tijdelijk.
Kan je nagaan hoeveel mensen er waren geweest als die rampen niet hadden plaatsgevonden.
Global warming, het drinkwater- voedselprobleem, het energievraagstuk......., zijn wij niet gewoon met veel te veel mensen? Het is natuurlijk fictief, maar stel, dat er door een mondiale ramp van gigantische afmeting ineens nog maar 12 miljoen mensen op de hele wereld over zouden zijn gebleven. Dan is voorlopig het gros van de problemen opgelost. icon_cry.gif
Tja het klinkt heel erg naar allemaal, maar zou het uitmaken?

Situatie 1: 90% van de wereldbevolking sterft door een ramp.

Ruimte en grondstoffen zat voor de overlevenden voor 100 jaar.

Situatie 2: We voorkomen alle rampen en de wereldbevolking blijft groeien.

Uiteindelijk bereiken we de 'maximale*' hoeveelheid mensen. Voor iedere geboorte zal een ander sterven door gebrek aan voedsel en/of ruimte.

*Het maximale aantal mensen wordt meer door betere technologieën en minder door uitputting van grondstoffen en minder leefbaar maken van de planeet.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 954

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Wat ik uiteraard bedoel is dat een ramp slechts een tijdelijke oplossing is. En daar komt bij dat als de wereldbevolking gehalveerd zou zijn er helemaal niet meer naar een werkelijke oplossing gezocht zou worden, omdat de prikkel daartoe verdwenen is.

Berichten: 597

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Tja het staat vast dat, indien er geen grote ramp meer zal komen (hetgeen ik ten zeerste betwijfel) alvorens de aarde niet meer bewoonbaar is, de mens zich niet zal kunnen blijven vermenigvuldigen hier op aarde.

Ofwel zullen we de zeebodem moeten beginnen te koloniseren ... (en die oppervlakte is ook beperkt)

Het is natuurlijk moeilijk of onmogelijk te bewijzen, maar volgens mij zijn rampen niet te vermijden. Als het geen meteoor (of een ander object) is die een groot deel van onze populatie zal uitroeien, dan zijn er nog altijd supervulkanen en zeer gevaarlijke epidemieën.

Wanneer de mens zich zonder problemen maar zal blijven vermenigvuldigen, dan wordt de wereldbevolking zo groot dat mijn inziens een ernstige epidemie meer kans heeft te onstaan en zeer gevaarlijk kan toeslaan.

Ik geloof in een evenwicht dat de natuur probeert te handhaven, maar het probleem is dat de mens meer en meer grip begint te krijgen hierop. Maar het is niet omdat de mens er grip op krijgt, dat de natuur niet onverwacht uit de hoek kan komen. Dit zijn natuurlijk wel gissingen van mij.

Ik ben geen profesionnal op het gebied van ziektes ed.

Indien er geen oorzakelijk verband is tussen de kans/de hoeveelheid gevaarlijke ziektes en bevolkingsdichtheid, dan ben ik mis.

Weet iemand of er een verband is?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Wellicht interessant om een beetje achtergrond info te lezen: Overcrowded Planet
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 389

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Als we puur kijken naar de wetenschappelijke theorien omtrent ecologie en diversiteit, dan zijn er enkele curves die aanduiden wat de evolutie van het aantal individuen van een populatie is. De belangrijkse heb ik hier even van een site geplukt. Hierbij stelt men dat zolang er overschot is, de populatie groeit volgens een logaritmische functie die dan zal beginnen afnemen bij het punt van evenwicht. Daar is de populatie net niet te groot om te overleven. Er zal zich daar een dynamisch evenwicht instellen. In betere tijden zal er even een overschrijving van dit ideale aantal zijn, komen er even slechtere tijden, hebben we plots een fameuze val in de populatie en bijgevolg kan er daarna weer een herstel komen. Ondanks alle factoren die in de hedendaagse wereld aanwezig zijn, moet er toch ooit eens een evenwichtsgrootte van de menselijke populatie bereikt worden. Als alle grond opgebruikt is, voor landbouw of bewoning, dan kan er niet anders. De groei zal nog even kunnen doorgaan, maar meer en meer rampen zullen elkaar opstapelen tot we het niet meer het hoofd kunnen bieden. Dit gaat van hongersnoden naar oorlogen. Dit is allemaal een normale gang van zaken, en inderdaad: het probleem van deze aarde is dat we naar het punt toe zullen gaan dat er meer en meer geknipt zal worden in de populatie. Technisch gezien is een ramp zoals de tsunami een effect van de natuur dat er toevallig is. Natuurlijk is dit ethisch en menselijk gezien niet hard te maken, maar survival of the fittest en alle andere effecten die op een diersoort van tel zijn, die zijn bij ons ook van tel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Op welke manier hebben geschiedenis, technologie en cultuur invloed op de hoogte van K?

De K op een goed gevuld eiland is hoger dan in een woestijn. Maar kap alle bomen op het eiland en K wordt verlaagt. Bouw een stad en K wordt lokaal verlaagt, als men echter vervolgens de omliggende gebieden veroverd kan men hun lokale K naar de stad exporteren. De totale K is verlaagd door het bouwen van de stad, maar lokaal is K hoger in de stad dan er omheen.

Ik denk persoonlijk dat overbevolking niet zo zeer draait om de aantallen maar om de bevolkingsconcentraties, logistieke kosten, en politieke belangen. Indien men de wereldbevolking gelijkmatiger zou verdelen over deze planeet in dorpjes van maximaal 150 personen zou totale K veel hoger liggen dan tegenwoordig het geval is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 389

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Die K is een biologisch gegeven. Doorgaans is K bepaald door de hoeveelheid voedsel. Bij dieren is de regel vaak: zolang er voedsel genoeg is, ben je welkom, maar waag het niet aan mijn maal te raken. Nu, bij mensen is dat uiteindelijk ook waar het om zal draaien. De K is op verschillende plaatsen in de wereld verschillend, maar ik denk dat de K in mensentermen iets zal zijn als: stel dat ALLE grond is gecultiveerd en dat ALLE grond vol apartementsgebouwen staat en iedereen arm is en slechts 5 rijstkorrels per dag te eten krijgt, dan is de absolute K bereikt. Of de mensen elkaar niet eerder zullen hebben vermoord, dat is een gegeven voor sociologen en psychologen, maar alleszins, pak dat we met 40 miljard mensen zijn, dan zullen de zaken toch enigszins anders staan dan nu.

Berichten: 254

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

K is binnen een beperkte tijdsperiode gegeven, omdat de stand van de techniek de enige factor is die op korte termijn veranderd (klimaat en bodem kennen wel lokale variaties, maar deze worden vaak gecompenseerd door variaties in tegengestelde richting elders).

Als de wereldbevolking verspreid zou worden over kleine kernen van gelijke grootte, ontstaat er een klassiek distributieprobleem, het is de situatie die in de Middeleeuwen ongeveer bestond. Het productieniveau van met name de landbouw zou nooit meer de huidige omvang kunnen bereiken, de producitiviteit en dus de welvaart zou flink dalen.

De verklaring hiervoor is dat voor een hoge productiviteit mechanisering en automatisering nodig is en daarom is er overal in de moderne wereld herverkaveling doorgevoerd, die de trek naar de steden heeft versterkt. Het is efficenter bovendien om bulkgoederen te vervoeren naar steden, waar veel vraag is, dan naar talloos veel kleine kernen, die elk op zich weinig vraag kunnen uitoefenen.

Rond 1987 is de draagcapaciteit van de planeet overschreden (voor berekeningen zie Living Planet Report).

De olieprijs en stijgende voedselprijzen kunnen tot gevolg hebben dat minder productieve gronden in gebruik zullen worden genomen, maar of dit een nieuw evenwicht zal scheppen, dat wil zeggen voorzien kunnen in de vraag, betwijfel ik ten sterkste.

Er komen jaarlijks zo een tachtig miljoen mensen bij en dan vooral in de gebieden die daar juist geen belang bij hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Niet alleen natuurlijke rampen maar eveneens uitgelokte oorlogen kunnen de wereldbevolking verlagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 139

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Niet alleen natuurlijke rampen maar eveneens uitgelokte oorlogen kunnen de wereldbevolking verlagen.
Interressante opmerking waar ik het mee eens ben. Zeker wanneer in de toekomst de bevolkingsaantallen de maximale voedselproduktie zullen overstijgen, kan een 'buitenlandse' mogendheid belang ontwikkelen bij het veroorzaken van een burgerslachtoffers eisende burgeroorlog in 'jouw' land.

Wanneer na de oorlog er dan nog maar 60% van de bevolking over is gebleven, is er overtollige voedselproduktie-capaciteit vrijgekomen ten gunste van de betreffende buitenlandse mogendheid.

Berichten: 302

Re: Alle problemen terug te voeren op 1 groter probleem.

Alleen is het punt dat er in de geschiedenis grote rampen zijn geweest waarmee grote delen van de wereldbevolking zijn verdwenen en we uiteindelijk toch hier zijn uitgekomen. Mocht het een oplossing zijn, dan is deze alleen maar tijdelijk.


Esera noemt een kernpunt: de voedselproduktie en-distributie en kijkt daarbij naar een belangrijk tijdsvak in de geschiedenis: de Middeleeuwen. Gekenmerkt door perioden van grote honger door geen of slechte kunstmest en ontoereikende distributie met door in de jacht op voedsel veroorzaakte afgrijselijke taferelen.

Vergelijkbare problemen kunnen terugkomen door uitputting van grondstoffen, zoals fossiele brandstoffen en fosfor.

Dat er nu gebieden zijn met een grote opeenhoping van mensen is niet automatisch een oplossing van dat probleem.

Mocht daardoor een groot deel van de wereldbevolking verdwijnen dan is het de grote vraag of het ooit weer terugkomt op de vele miljarden mensen die er nu zijn. Uitputting van grondstoffen is permanent, recycling en vervanging door andere grondstoffen in beperkte mate mogelijk.

Ad1956 noemt een 'aardige' ramp: dat er op 100 vrouwen nog maar 1 man geboren wordt. Dat zou ik niet als ramp willen omschrijven. En is zeker geen veroorzaker van het verdwijnen van een groot deel van de bevolking.

Fabrice, een direct verband tussen kans op gevaarlijke ziektes en bevolkingsdichtheid is er denk ik niet. Wel tussen welvaart en ziektes (de welvaartziektes, zoals hart-en vaatziekten zijn gevaarlijk maar geen ramp zoals hierboven bedoeld). (Potentieel) gevaarlijke ziektes zoals de vogelgriep en de Spaanse griep (van bijna 1 eeuw geleden) slaan wel veel sneller en heftiger om zich heen bij grote bevolkingsdichtheid en de globalisering. Vogelgriep is daarom een van de kandidaten voor een drastische reduktie van de wereldbevolking. Mede vanwege de incubatietijd: de eerste dagen is er schijnbaar niets aan de hand. Gezien het netwerk van vliegverkeer zal binnen korte tijd het virus in alle landen mensen besmetten.

Kalkoen, ik ken een andere curve wat betreft ecologisch 'evenwicht'. Die lijkt mij meer 'to the point' voor de mensheid. Het is een curve die beschrijft wat er gebeurt als 1 soort de overhand krijgt en zich ongelimiteerd kan vermenigvuldigen omdat er geen 'natuurlijke vijanden' zijn. Voor die soort is er een andere curve weggelegd, te weten de J-vormige groeicurve, gevolgd door een zeer snelle daling van exemplaren. Daarbij is de mens ook nog een 'soort' die zich meent te kunnen permiteren ander leven om wat voor reden (meestal: geld) dan ook te doden en te laten uitsterven. En het is een soort die als een razende grondstoffen aan het uitputten is. In de natuur gaat het op de top van de curve daarna zeer snel bergafwaarts omdat de soort stikt in zijn eigen afval. Bij de mensheid is de snelle daling mogelijk door uitputting van essentiele grondstoffen, een zeer besmettelijke dodelijke ziekte of oorlogen op jacht naar essentiele grondstoffen. De VN voorspelt een bevolkingsaantal van iets van 9 miljard in het jaar 2050. Het zou een overwinning voor de mensheid betekenen als we die 9 miljard (of 40 miljard) ooit halen, maar een ramp voor 'de schepping' in zijn geheel.

Reageer