[scheikunde] hoeveelheid moleculen in een micel?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] hoeveelheid moleculen in een micel?

Ten eerste: hallo iedereen, dit is mijn eerste post op dit forum en ik hoop hier vaker actief te kunnen zijn :P

Maar goed, nu terzake.

Ik maak mijn profielwerkstuk over membraanscheiding, ik heb op de TU/e proeven gedaan met natriumdodecylsulfaat (ook natriumlaurylsulfaat, gewoon zeep eigenlijk) en Cu2+.

Ik wil voor een redenering weten hoeveel koperionen er binden aan 1 micel, dan moet ik weten hoeveel natriumdodecylsulfaat-moleculen er nodig zijn om 1 micel te vormen, correct?

Mijn vraag is dus, mits bovenstaande klopt, hoe weet ik hoeveel van deze moleculen er nodig zijn om 1 micel te vormen?

Ik zit in 6 gymnasium met profiel NT dus ik ben, zonder arrogantie, niet bang van wat scheikundige termen of ingewikkeldere berekeningen :D

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand mij kan helpen :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] hoeveelheid moleculen in een micel?

Dit is een erg specifiek onderwerp waar wij waarschijnlijk niet veel mee kunnen helpen.

Je schrijft over membraanscheiding maar het is niet duidelijk wat er gescheiden wordt.

En dient die dodecylsulfaat ervoor om het Cu2+ te helpen om door het membraan te gaan of juist om dit te voorkomen?

En is de oplossing waterig of juist organisch?

En wat doet het oorspronkelijke tegenion van die Cu2+?

En waarom heb je het over micellen? Dodecylsulfaat kan dank zij zijn polaire kop en apolaire staart micellen vormen om zodoende een oliedruppeltje in water te suspenderen of een waterdruppeltje in olie. Maar is dat hier van toepassing?

Of bedoel je eigenlijk complexvorming? En is het wellicht zo simpel dat er twee dodecylsulfaat-ionen per Cu2+ nodig zijn?

En waarom is het aantal moleculen per micel überhaupt van belang voor je redenering?

Je hebt hier allemaal niet veel aan maar wellicht helpt het je denkproces.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] hoeveelheid moleculen in een micel?

Lauke, probeer eens de achtergrond, het doel en de uitvoering van je proeven te beschrijven (en je redenering). Ik weet best van van micelvorming, maar bij de combinatie micellen, koperionen en membraanscheiding gaat bij mijn niet 1-2-3 een belletje rinkelen, en ik kan je ook niet veel verder helpen of om de oren slaan met moeilijke termen en ingewikkelde berekeningen :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: [scheikunde] hoeveelheid moleculen in een micel?

Sorry voor het bumpen van mijn, inmiddels al een paar weke, oude topic, maar ik ben de mensen die gereageerd hebben nog antwoorden schuldig en zelf heb ik de oplossing ook nog niet gevonden. Door enkele onvoorziene omstandigheden ben ik er de afgelopen dagen niet echt aan toe gekomen hier verder op te gaan, daarvoor vraag ik bij deze begrip.

Het gaat om het filtreren van zware metalen uit oppervlaktewater.

Opstelling

Een vat met een membraan op de bodem, daaronder een doorstroomopening voor het filtraat, daarboven de te filtreren oplossing (Cu2+ + dodecylsulfaat). Het vat wordt onder een druk van 3 bar gezet waardoor de vloeistof door het membraan wordt geperst.

Principe

Losse Cu2+ deeltjes zijn kleiner dan watermoleculen en kunnen dus normaal gesproken ook door het membraan heen. Het natriumdodecylsulfaat vormt micellen met een negatieve lading aan de buitenkant, waaraan het Cu2+ zich hecht. Zulk een micel-ion complex is groter dan de poriegrootte van het membraan en zodoende wordt het Cu2+ uit het water gefiltreerd.

- De oplossing is waterig.

- Het oorspronkelijke tegenion van Cu2+ is onbekend en is ook niet van belang.

- Het aantal moleculen per micel is voor mij tweeledig van betekenis:

1. zo kan ik achterhalen hoeveel koperionen er maximaal aan één micel kunnen hechten (op dezelfde manier als je berekent hoeveel pingpongballetjes je op een voetbal kunt plakken).

2. Volgens mijn scheikundelerares is er een evenwicht tussen aan micellen gebonden Cu2+ en ongebonden Cu2+ + vrije micellen. Hiervan zou zij graag zien dat ik de evenwichtsvoorwaarde bereken.

Nogmaals mijn excuses voor het trage antwoord, ik hoop dat ik de volgende keer wat sneller kan zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] hoeveelheid moleculen in een micel?

Lauke,

Zo is het een stuk helderder! Om te weten hoeveel koperionen er maximaal kunnen binden hoef je niet te weten hoeveel dodecylsulfonaat-moleculen in een micel zitten. Sterker nog, dat is alleen maar onhandig, want dan zou je namelijk ook nog moeten weten hoeveel micellen je in je oplossing hebt, anders kun je nog niets uitrekenen.

Wat wel kan is uitrekenen hoeveel koperionen er per dodecylsulfonaat-molecuul worden gebonden (of andersom: hoeveel dodecylsulfonaat-moleculen je nodig hebt om 1 koperion te binden). Vervolgens kun je een evenwichtsvoorwaarde opstellen tussen gebonden koperionen en vrije koperionen en dodecylsulfonaat-moleculen.

Voor het uitrekenen van de evenwichtsconstante daarvan moet je op de een of andere manier de concentratie vrije koperionen kunnen berekenen of hebben berekend.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer