Enkele statistiekvragen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Enkele statistiekvragen

Salut,

Je m'appelle Jean d'Orange

Ik heb een aantal prangende statistiekvragen waar ik helaas met mijn huidige capaciteiten niet uitkom. Ik hoop dat er hier een stel knappe koppen zitten die Jean uit de brand kunnen helpen. :P

Het betreft de volgende vraag:

Vindt u de wachttijden in de wachtkamer te lang? [Ja/Nee]

De antwoorden hierop waren: 46 mensen (23%) waren van mening dat dit inderdaad het geval is,

154 mensen (77%) vinden de wachttijden echter niet te lang.

Nu moet ik hiermee enkele statistische vragen beantwoorden waar ik helaas niet uitkom. Dit zijn de volgende vragen:

Stel het significantieniveau vast en onderbouw dit.

Geef aan wat H0 is en wat H1 is en of het een tweezijdig of eenzijdige toets is.

Hoe ziet de verdeling eruit; moet je normaal benaderen en zo ja, wat is de continuïteitscorrectie

Wat is de z-waarde, verwerp je H0 of H1 en waarom.

D'accord; ,het betreft hier een enqueue die is uitgezet over 2000 mensen, waarvan er 200 ingevulde enquetes zijn teruggekomen.

Misschien dat jullie me op weg kunnen helpen? Ben een beetje een amateur in dit soort dingen. :P

Bonjour et au revoir

Jean :D

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Enkele statistiekvragen

Aangezien het een ja/nee vraag is, is dit typisch een binomiaal geval. Met een steekproefomvang van 200 kun je daar echter prima een normale benadering voor gebruiken. Afhankelijk van de tabellen of software die je gebruikt kun je kiezen om de binomiale verdeling of normale benadering te nemen.

Ik weet niet hoeveel kennis je hebt van statistische toetsen, maar hier in het kort wat antwoorden:

De continuïteitscorrectie pas je toe als je een binomiale (of in het algemeen discrete) situatie gaat benaderen met een continue verdeling.

Het significantieniveau is een foutmarge die je doorgaans zelf van te voren kiest. Daarna doe je de steekproef, en is het verschil met het verwachte gemiddelde dat je dan vindt te groot (d.w.z. wijkt meer af dan de gekozen foutmarge), dan verwerp je de nulhypothese.

De z-waarde is de grenswaarde waarmee je je meetvariabele, omgerekend naar een standaard normale verdeling, vergelijkt. Deze wordt bepaald door de gekozen maximale foutmarge.

In jouw geval zouden de nul- en alternatieve hypothesen waarschijnlijk zoiets zijn:

H0 = de wachttijd is in orde

H1 = de wachttijd is te lang

De vraag is: wanneer vind je de wachttijd in orde? Naar verwachting zal er altijd wel een klein percentage klanten zijn die de wachttijd te lang vindt. Vanaf welk percentage beschouw je die klacht gegrond? Op basis van dit percentage, dat we even p noemen, kun je de hypothesen zo uitdrukken:

H0 = de fractie van mensen die de wachttijd te lang vinden is :D p

H1 = de fractie van mensen die de wachttijd te lang vinden is > p

Dus het lijkt mij dat je eerst moet bepalen wat je een maximaal acceptabel percentage vindt, en vervolgens kun je dan toetsen of het werkelijke percentage daar (waarschijnlijk) boven of onder ligt.

PS. Dit is een Nederlandstalig forum :P
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2

Re: Enkele statistiekvragen

Hey Rogier, heel erg bedankt voor je uitleg! Ik heb echt GEEN kennis van statistische toetsen, en ik heb daarom nog wel een paar vraagjes, als het niet erg is. :D

Ik denk dat ik via deze 8 stappen wil gaan werken (denk dat het handig is):

Stap 1 – Het significatieniveau vaststellen en deze onderbouwen

Stap 2 – H0 en H1 aangeven.

Stap 3 – Bepalen of het een eenzijdige of tweezijdige toets is.

Stap 4 – Bepalen hoe de verdeling eruit ziet.

Stap 5 – Bepalen of er normaal benaderd moet worden.

Stap 6 – De continuïteitscorrectie bepalen.

Stap 7 – De Z-waarde bepalen.

Stap 8 – H0 of H1 verwerpen en dit onderbouwen.

Vraag 1: Mijn significatie heb ik op 0,05 gezet. 95% betrouwbaarheid dus. Is dat wel goed en hoe moet ik dat onderbouwen? Ik bedoel, de enige reden waarom ik dat heb gedaan is omdat het 'standaard' is.

Vraag 2: Ik werk met SPSS, daar moet ik de berekening ook in laten uitdraaien. Moet ik nu kiezen voor een binomiale verdeling of een normale benadering? Het zijn 4 ja/nee vragen.

Reageer