Software: testen van copy/paste

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Software: testen van copy/paste

Weet er iemand software om documenten op copy/past te testen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Software: testen van copy/paste

Ik vond deze software in het resultaat is verbluffend: http://blogoscoped.com/quotefinder/
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Software: testen van copy/paste

niet zo moeilijk:

1. men neme ene zin uit het document in kwestie

2. men copy/paste (ironisch) hem in de zoekebalke van ene Hoehel (Google (Hoehel bestaat ook dat is Google in't west-vlams))

3. men plaatse dubbele accenten (") voor en na de zin in kwestie

4. men drukke op de knop Hoehel zoek'n
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Software: testen van copy/paste

Tja, ik wilde het meer automatisch aangezien ik toch 8 pagina's moet controleren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Software: testen van copy/paste

Ik denk dat je bij 8 pagina toch bij elke tekst, ook al is hij helemaal zelf geschreven, vroeg of laat tegen de lamp loopt, toegegeven je kan alles op een enorm groot aantal manier schrijven, helaas is het internet nog net iets groter, en zijn alle zinbouwconstructies voor dezelfde zin al lang minstens één keer gebruikt.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 34

Re: Software: testen van copy/paste

Bij mij op school wordt tegenwoordig erg veel gebruik gemaakt van een plagiaatscanner, die zoekt geloof ik niet alleen op precieze quotes maar ook opvallende gelijkenissen. Ik denk dat wel meer scholen/universiteiten er gebruik van maken, ik weet alleen niet hoe je er als particulier aan kunt komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Software: testen van copy/paste

Precies, maar je kan een bepaald begrip niet op eindeloos veel manieren definiëren, ik bedoel dat de kans groot is, dat je zelf gemaakte zin, ook ergens anders op het internet staat
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 34

Re: Software: testen van copy/paste

Je moet daarom altijd zelf ook nog een beetje nadenken bij het gebruik van dit soort programma's. De kans is waarschijnlijk inderdaad groot dat er wel een paar zinnen uitrollen die hetzelfde zijn, maar dat betekent nog niet dat het plagiaat is. Pas als er hele alinea's hetzelfde zijn als op een andere site, of in iets andere bewoordingen, dan pas zou ik het als plagiaat bestempelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Software: testen van copy/paste

Citeren is overigens geen probleem hé, daar wordt wel op gelet. Ook het feit dat een aantal zinnen kan terugkomen zal wel in rekening gebracht worden, als er uiteindelijk genoeg inhoud is die niet gewoon overgenomen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Software: testen van copy/paste

Bij mij op school wordt tegenwoordig erg veel gebruik gemaakt van een plagiaatscanner
nú begrijp ik pas waar dit topic over gaat 8-)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Software: testen van copy/paste

Het probleem is dat iemand van mijn medestudenten niet te betrouwen is. Ik heb inmiddels zelf ook een script geschreven dat per zin gaat controleren of deze al op het internet staat. Dit gaat via altavista aangezien google mijn bot blokkeert.

Ik kom uit op 25% van de zinnen plagiaat, en google kan er nog meer vinden. 8-) Dat vind ik al wel overdreven. (Zeker als ze klagen dat ik minder tekst heb, maar die is dan wel degelijk en helemaal zelf geschreven. (Er komt trouwens geen zin van voor op het internet))
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Software: testen van copy/paste

Als het opeenvolgende zinnen zijn, is het zeker plagiaat. Anders zou ik stellen dat er een vermoeden is van plagiaat, of dat de tekst een bewerkt kopie is van een bestaande tekst (je weet wel: kopie maken en hier en daar de zinnen een beetje anders schrijven)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Software: testen van copy/paste

De persoon in kwestie kennende is het dus plagiaat 8-)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Software: testen van copy/paste

Lijkt me niet zo moeilijk te achterhalen (als je eenmaal bepaalde overeenkomsten hebt ontdekt); ik zou hem er gewoon mee confronteren.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Software: testen van copy/paste

Doet het er eigenlijk zoveel toe nu je weet dat het plagiaat is, ik bedoel heeft het een zeker nut.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer