Springen naar inhoud

Titratie met na2hpo4 en nah2po4

• Log in om te kunnen reageren

tiktaks

tiktaks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2008 - 13:40

hi,

ik krijg een mengsel bestaande uit de bovenstaande stoffen en dan moet ik de concentratie bepalen.

Je moet duidelijk titreren met NaOH en een keer met HCl.

Nu wil ik gewoon wat meer achtergrond van deze titratie.

Stel ik begin te titreren met HCl. Reageert dan enkel Na2HPO4 met het HCl tot het volgende EP of reageert de NaH2PO4 en Na2HPO4 terzelfder tijd met HCl?

Want dit bepaalt toch het aantal ml HCl dat je verbruikt.

Dus kan iemand mij dit effe uitleggen aub?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 oktober 2008 - 14:33

Je mag ervan uitgaan dat tijdens je titratie altijd een reactie optreedt met de sterkste van de 2 basen of zuren. Dus als je met een HCl-oplossing titreert, dan gaat de reactie tot aan het eerste EP met de sterkste base, HPO42-, en wanneer je titreert met een NaOH-oplossing, dan treedt een reactie op met H2PO4-.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

tiktaks

tiktaks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2008 - 19:48

@marco,

heb je ook een uitleg waarom?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 oktober 2008 - 22:54

Voor het geval dat je met een zuur titreert. Je hebt 2 mogelijke reacties:

1. HPO42- + H+ <--> H2PO4-
2. H2PO4- + H+ <--> H3PO4

Het sterkere zuur (reactie 2) zal veel minder graag, en ook minder snel een H+ ion opnemen dan het zwakkere. Het zuur dat daarbij ontstaat zal juist veel liever en sneller een H+ afstaan dan het zuur dat ontstaat bij reactie 1.

Het zal best af en toe voorkomen dat toevallig een H2PO4- met een H+ reageert en H3PO4 vormt (de heengaande reactie onder nummer 2). Het dan ontstane H3PO4 valt dan echter weer zo snel uiteen, dat je er niets van zult merken.

Je gaat het pas merken op het moment dat er veel meer H2PO4- in je oplossing zit dan HPO42-, maar dan zit je al in je equivalentiepunt.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures