Springen naar inhoud

Tips/adviezen algemeen kennisniveau (natuur- en scheikunde)

• Log in om te kunnen reageren

Armand K

Armand K

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2008 - 17:40

Hallo allemaal,

Sinds mijn middelbare school heb ik geen natuur en scheikunde gehad.
( Ik ben verder gegaan in de informatica ) Maar ik merk bij mijzelf dat ik graag meer wil weten.

Nu heb ik op internet (lang leven wikipedia) geprobeerd mijn algemene kennis op te halen,
maar ik twijfel waar ik moet beginnen.

Waar ik zelf voor sta is het volgende:
1. Als ik theorieën wil verwoorden, moet ik deze in een formule neerzetten, hoe kan ik dit beter beheersen?
2. Hoe kan ik mijn algemene kennis over stoffen / elementen / metalen verhogen?

Ik ben erg geďnteresseerd om de "wereld een betere plek" te maken (wat klinkt dat kaazig he?)
Maar omdat ik vanuit de software hoek nogal probleem oplossend werk, zou ik ook zo graag mijn hersens kraken over dingen als zonne energie, wind energie en andere mogelijkheden.

Welke boeken kunnen jullie mij aanraden?
Deels verdiepend, deels opheldering van de algemene kennis?
Of raden jullie liever helemaal geen boeken aan? :-)

Daarna vraag ik me af of er specifieke andere wetenschappen zijn die ik moet testen (naast wiskunde)
om mij beter te kunnen verplaatsen in de wetenschap van bijvoorbeeld: zonne-energie.
( m.a.w. moet ik mijzelf ook in de scheikunde worstelen dan?)

Graag advies en reacties.

Met vriendelijke groet,
Armand

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2008 - 21:12

Ik persoonlijk vind wikipedia goed. Ik weet dat het geen wetenschappelijke bron is om naar te refereren in een werk, maar dat is dan ook niet de bedoeling. Bij wikipedia moet je kijken naar de bronvermelding en dan moet je voor jezelf uitmaken of het al dan niet betrouwbaar is. Je moet de juiste vislijn hebben en de juiste vis aan de haak slaan.

Een boek op zich kan ik niet aanraden. In de bibliotheek zijn er zeer veel boeken over wetenschap en de ene is al wat beter dan de andere. Voor mijzelf heb ik als voordeel dat ik beter onthou uit een boek dan wat ik lees op een computerscherm.

Ikzelf heb nog nooit een theorie ontwikkeld dus ik heb ook nog nooit een theorie omgezet in een formule. Ik kan echter wel zien aan een formule hoe men er aan komt. Dit eerste inzicht lijkt me de basis.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Armand K

Armand K

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 18:16

Bedankt voor je reactie Jona.
Ik wil gewoon graag leren, en het opnemen van stof lijkt mij daarbij essentieel.

Als ik al zie wat een jongen van 12 kan bereiken ;-) (oke flauw, hij zal vast behoorlijk bevoorrecht zijn in zijn denkvermogen)

Link:
http://www.necn.com/...1221559581.html

Wil ik mezelf die basis kennis proberen eigen te maken.
Hoe jij formules snapt, is dat puur omdat je de wiskundige benamingen allemaal kent die bij elementen e.d. horen?

Het zal ongetwijfeld een basis zijn van ervaring, maar ik ben nog (redelijk)jong, dus daarom wil ik me er graag in verdiepen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 18:28

Het hangt allemaal af van hoe diep je in bepaalde stof wilt duiken. Maar als je geďnteresseerd bent in natuur- en scheikunde lijkt het me essentieel om een bepaalde basis wiskundekennis te hebben, zeker voor natuurkunde. Als je informatica studeert, zul je ook redelijk wat wiskunde zien denk ik?
Het lijkt mij leuker om dieper in te gaan op een select aantal onderwerpen, dan oppervlakkig op veel onderwerpen. Daarom zou ik me een beetje oriënteren, waar ligt precies je interesse, etc. Dat kan tegenwoordig makkelijk op internet, wikipedia is erg geschikt hiervoor. Als je eenmaal weet waar je wat dieper in wilt duiken, kun je een degelijk boek aanschaffen en die doornemen. (Als je gerichte vragen hebt, kun je die altijd stellen.)
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 21:50

Je zou kunnen gaan grasduinen op het mit: Chemistry, Physics, Mathematics.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Armand K

Armand K

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2008 - 12:03

Bedankt qrnlk!
Daar ga ik eens mee beginnen, ziet er goed uit 8-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures