achterruit van een auto...

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

achterruit van een auto...

Hallo,

Ik vroeg me af waarom een achterruit van een auto onder spanning is gebracht en wordt gehouden. Het zou in verband staan met polarisatie...

Weet hier iemand toevallig iets meer over?

alvast bedankt,

evi

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: achterruit van een auto...

Dat is volgens mij voor als er word ingeboken, als de achterruit word door geslagen kun je daar wel een sensor voor maken, en dan gaat het alarm af.

Of , nu bedenk ik me weer , het kan ook achteruit verwarming zijn, zo dat het niet beslaat, je naar achter kunt kijken als het vriest en de ruiten zijn beslagen

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: achterruit van een auto...

Glas valt onder de categorie keramieken. Een eigenschap van keramiek is dat het onder trek (tensile) zwak, maar onder compressie juist sterk is. Door het onder compressie te monteren kan het glas variaties in trek en druk weerstaan.

In feite wordt hetzelfe gedaan met gewapend beton. Het staal wordt eerst uitgetrokken, waarna beton wordt gestort. Als het betron droog is wordt het staal losgelaten en zal een druk uitoefenen op het beton, waardoor dit sterker wordt.

Bij een beschadinging (bijvoorbeeld een putje in het glas), zullen er rondom deze beschadiging zowel compressieve als trek krachten ontstaan. Door een gebrek aan dislocaties kunnen deze krachten niet verminderd worden en gaat het glas vrij eenvoudig kapot (de breuk breidt zich uit zonder veel weerstand).

edit: na Antoon's bericht vraag ik mij af welke spanning je bedoelt. Van electriciteit of van druk / kracht.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: achterruit van een auto...

Helaas is beton geen keramiek maar een composiet.

Ook hoort glas niet in het hokje thuis van keramiek, maar van glas.

Het wordt op spanning gebracht zodat het sterker is, doordat er dislocaties in het glas zitten. Sterker nog, de spanning is aan de buitenkant(en) tensile en de binnenkant is compressief. Als er een steen tegen de ruimt komt, komt deze mechanische spanning vrij en krijg je heel veel breuklijnen, waardoor je dus niet van die lange scherpe glas scherven krijgt die erg gevaarlijk zijn

Tegenwoordig sandwichen ze een polymeer tussen de glazen waardoor het glas niet meteen uitelkaar springr, maar je krijgt dan een aan elkaar hangende glasster dat je kunt bewegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: achterruit van een auto...

Helaas is beton geen keramiek maar een composiet.
Dat wist ik, maar het was simpelweg een voorbeeldje van trek/druk
Ook hoort glas niet in het hokje thuis van keramiek, maar van glas.
Dat is enerzijds wel vreemd. glas en keramiek kennen nogal wat overeenkomsten.
Het wordt op spanning gebracht zodat het sterker is, doordat er dislocaties in het glas zitten. Sterker nog, de spanning is aan de buitenkant(en) tensile en de binnenkant is compressief. ...
Dit begrijp ik niet helemaal. Glas kent toch juist heel weinig dislocaties (een bijna perfect rooster) en daarom is het zo breekbaar. Waarom zou je dan tensile stresses aan de buitenkant van het glas willen hebben. Dan wordt het glas toch ontzettend fragiel?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: achterruit van een auto...

Glas voor de autoruit wordt gemaakt en dan zeer vlug afgekoeld zodat er inderdaad veel spanning op staat. Dit heeft tot doel dat bij ongeval de ruit niet zal breken in grote stukken, maar in veel minder gevaarlijke kleine stukken. Dus puur ter bevordering van de veiligheid. Dit is niet enkel zo voor de achterruit maar ook voor de andere ruiten.

Het onder spanning staande glas heeft dan dubbelbrekende eigenschappen. Het breekt het ligt onder 2 verschillende hoeken. Wat normaal niet gebeurt want je kent wel de klassieke geometrische optica. Nu blijkt ook nog eens dat die 2 verschillende lichten complementair gepolariseerd zijn. Dus als ge een polaroid papier ervoor zou houden en dan zou draaien over 90 graden zie je respectievelijk het ene en dan het andere.

Door net dezelfde eigenschap van lichtbreking zal je bij punten van een materiaal die onder druk staan meerdere kleuren waarnemen dan bij delen die niet onder druk staan. Dit heeft vele toepassingen in bv. het bestuderen van gotische kerken en de vitale punten, kunstheupen om te kijken waar zij het stevigste moeten zijn,...

De lichte golf in een ruit heeft te maken met de stevigheid van het raam iets op te krikken. Dat is nog een ander aspect.
"This must be the physics department. That explanes all the gravity"

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: achterruit van een auto...

Dit begrijp ik niet helemaal. Glas kent toch juist heel weinig dislocaties...
Je hebt helemaal gelijk, Er zijn geen dislocaties in glas omdat het een amorfeuse samenstelling heeft. Er is dus geen kristalstructuur en ook geen dislocaties. Het is in feite een vloeistof die snel wordt gekoeld zodat de molecule geen geordende kristalstructuur aan kunnen nemen maar als het waren een vaste vloeistof worden. Heb je meteen 1 verschil tussen een glas en een ceramiek.

Als je een glas onder spanning brengt lever je wel iets in aan sterkte, maar wat je er voor terug krijgt is een glas dat niet in vliegende dolken verandert als je een steen tegen je ruit krijgt tijdens het rijden.

Reageer