Titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Titratie

Hallo allemaal,

mijn probleem is, ik heb een functie: y= f + m/ 1 + be^(c-dt)

de parameters f,b,c,d en m moet ik vertalen naar een chemischie eigenschap. nu zei een bekende tegen me dat dit een algemene, bekende formule is. ik kom er zelf niet uit wat al die parameters betekenen, zouden jullie kunnen zeggen wat de parameters betekenen? is het ook mogelijk dat als ik het antwoord heb, ik dit topic weer kan verwijderen?

e staat trouwens voor het getal van euler.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Titratie

Welkom op dit forum. Om met je laatste vraag te beginnen, nee, je kunt het topic niet verwijderen. Topics worden alleen gesloten of verwijderd als de regels overtreden worden. Dat is in dit geval (gelukkig!) niet zo, dus laten we het liever staan, zodat een ander er later misschien ook nog iets aan heeft of aan toe kan voegen.

Met betrekking tot je probleem: Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Normaal gesproken houdt een titratie in dat je een serie metingen doet als functie van concentratie, of hoeveelheid toegevoegde stof. Daarbij bepaal je de parameters aan de hand van een model dat je hebt. De parameters zelf kunnen een chemische eigenschap zijn van de stof die je onderzoekt.

In dit geval kan ik me voorstellen dat de functie uit het model volgt, dat "t" iets als een concentratie is, y de gemeten grootheid, en zoals gezegd zijn dan de parameters bepaalde chemische eigenschappen.

Welke dat allemaal zouden moeten zijn is echter nooit af te leiden uit slechts een formule.

Daarbij leidt ook je formule tot onduidelijkheden: Ik kan mee voorstellen dat je een typfoutje hebt gemaakt en dat de vergelijking zou moeten zijn:

y = f + m/t + b * exp(c - dt)

Maar die functie zegt mij niet zoveel. Als "t" voor tijd staat lijkt het een beetje op een snelheidsvergelijking, een concentratieverandering in de tijd of iets dergelijks, maar dat blijft puur gokwerk.

Kortom: Meer informatie is dringend nodig. Wat voro experiment doe je precies, en wat betekenen y en t?

Een slotopmerking: Als het doel is om 5 parameters te bepalen ga je erg veel datapunten nodig hebben.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer