Springen naar inhoud

Synthese insuline in pancreas

• Log in om te kunnen reageren

jacqueline

jacqueline

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 15:07

Ik las net een stuk over insuline wat ik niet helemaal begrijp. 8-)

In de beta cellen van de eilandjes van Langerhand wordt preproinsuline geproduceerd? Gebeurt dat in het RER?
Na het transporteren van preproinsuline naar de lumen ER blijft de signaalpeptide achter, je krijgt proinsuline?
C peptide wordt mbv een enzym eraf geknipt en insuline en C-peptide worden mbv een golgi zakje naar de bloedbaan afgevoerd?

Klopt dit? Of zit ik er helemaal naast? Hoe zit het dan in elkaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Veranderd door jacqueline, 16 oktober 2008 - 15:08

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 15:31

Dat klopt.

Kort samengevat:

Pre-proinsuline wordt gemaakt door translatie van het insuline RNA op de ribosomen die zich met name in het RER bevinden. Dit wordt dan in het endoplasmatisch reticulum gesplitst tot proinsuline. Dan wordt het vervoerd naar het Golgi-apparaat om verder gesplitst te worden in insuline en C-peptide alvorens verzameld
te worden in de secretiegranula. Beide worden dan afgegeven aan het bloed. Echter, ongeveer 1/6 van al het verzamelde secretieproduct dat aan het bloed wordt afgegeven is nog steeds proinsuline. Deze heeft bijna geen insulineachtige werking.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

jacqueline

jacqueline

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 16:05

Bedankt voor je antwoord :-)

Nu dat ik er dieper op in ga zijn mij nog een paar dingen niet helemaal duidelijk.
Hoe regelt het lichaam hoeveel insuline er geproduceert moet worden? Glucose zit in de bloedbaan en wil de cel in. Reageren cellen op een 'verhoogd bloedsuikerspiegel' (na een maaltijd)? Doordat ze glucose op willen nemen reageert de pancreas en maakt insuline aan? Zijn over het algemeen spier- en levercellen die glucose op willen nemen?

Is het zo dat de spieren en lever het grootste deel van de glucose opnemen en opslaan als glycogeen?

Mijn beeld is namelijk dit:
Na een maaltijd krijg je een behoorlijke hoeveelheid glucose binnen, dit zorgt voor een verhoogd bloedsuikerspiegel. Het lijkt mij dat het voor het lichaam efficienter is om deze hoeveelheid grotendeels op te slaan als glycogeen en daarna gedoseerd glucose aan de cellen te geven. Het is toch niet zo dat je lichaam ineens een hogere glucose behoefte heeft na een maaltijd?

Is er ergens een duidelijk schema van dit proces? Ik zoek me namelijk wild, en de afbeeldingen die ik kan vinden zijn van ppt presentaties waar geen uitleg bij staat (waardoor ik het proces ook niet helemaal begrijp).

Alvast bedankt!

jacqueline

jacqueline

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 16:22

proinsuline wordt pas in een golgiblaasje mbv enzymen geplitst in insuline en C-peptide?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 17:22

Nu dat ik er dieper op in ga zijn mij nog een paar dingen niet helemaal duidelijk.
Hoe regelt het lichaam hoeveel insuline er geproduceert moet worden? Glucose zit in de bloedbaan en wil de cel in. Reageren cellen op een 'verhoogd bloedsuikerspiegel' (na een maaltijd)? Doordat ze glucose op willen nemen reageert de pancreas en maakt insuline aan? Zijn over het algemeen spier- en levercellen die glucose op willen nemen?

De B-cellen nemen glucose op uit het bloed en afhankelijk van de hoeveelheid wordt er insuline
afgegeven. De productie en afgifte van insuline is echter niet alleen gebonden aan de glucoseconcentratie,
maar aan veel meer hormonen en zelfs neuronale input.

Naar mijn weten willen alle cellen glucose opnemen omdat dit de voornaamste
energieleverancier is, dit geldt niet alleen voor spier- en levercellen.
In spier- en levercellen kan de glucose wťl opgeslagen worden in de vorm van glycogeen.

Is het zo dat de spieren en lever het grootste deel van de glucose opnemen en opslaan als glycogeen?

Ja dus.

Na een maaltijd krijg je een behoorlijke hoeveelheid glucose binnen, dit zorgt voor een verhoogd bloedsuikerspiegel. Het lijkt mij dat het voor het lichaam efficienter is om deze hoeveelheid grotendeels op te slaan als glycogeen en daarna gedoseerd glucose aan de cellen te geven. Het is toch niet zo dat je lichaam ineens een hogere glucose behoefte heeft na een maaltijd?

Heb je helemaal gelijk in. Het teveel aan glucose wordt opgeslagen in de vorm van glycogeen. Als dit niet
toereikend is wordt de rest omgezet in vetten.

Is er ergens een duidelijk schema van dit proces? Ik zoek me namelijk wild, en de afbeeldingen die ik kan vinden zijn van ppt presentaties waar geen uitleg bij staat (waardoor ik het proces ook niet helemaal begrijp).

Deze is wel duidelijk en niet ingewikkeld:
Geplaatste afbeelding

Instappen gaat het als volgt:

1) Je ziet na inname van voedsel (koolhydraten) een stijging van de bloedglucose.
2) Dit leidt tot toename van glucose in B-cellen en afgifte (en synthese) van insuline.
3) Door de insuline kan glucose de cellen in om als energie gebruikt te worden.
4) Als die glucose niet in vorm van energie nodig is wordt het als glycogeen opgeslagen
in de spieren en lever (glycogenese, dat bedoelen ze in het plaatje met rode pijlen omhoog,
met de blauwe pijlen bedoelen ze afname van de glycogenolyse, ofwel omzetting glycogeen in glucose)
om als het wťl nodig is te gebruiken.
5) Het teveel aan glucose wordt omgezet in vetten.

Veranderd door anusthesist, 16 oktober 2008 - 17:35

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

student1050

student1050

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 12:11

Bij puntje vier van de vorige post wordt vermeld dat de lever en spieren glucose kunnen opslaan.
De spieren doen dit enkel om de glucose zelf te gebruiken.
De lever is minder egoistisch en zal zijn glycogeen terug delen met de rest van het lichaam als dit nodig is.
De hersenen zijn zijn een zwak punt in de schakel, ze verbranden hopen glucose (met iets anders zijn ze niet tevreden!), maar kunnen dit niet opslaan voor noodgevallen, ze zijn afhankelijk van de glucose in het bloed (~1g/ml denk ik) en van de lever.
Je valt dan ook snel flauw als je de hoeveelheid glucose in je bloed niet op peil kan houden.
Langtijdig glucosetekort kan voor permanente hersenschade zorgen.

Onthoud ook dat vetten moeilijk terug in suikers kunnen worden omgezet en dat deze pas zullen worden verbrand als er suikertekort (o.a. glucose) is, zodat het opgeslagen vet (in de vetcellen van het lichaam) moeilijk is.

De hoeveelheid geproduceerde insuline / glycogeen hangt af van hormale signalen uit de hersenen, waar er zich receptoren voor het meten van het glucosegehalte in het bloed bevinden.
De benodigde insuline hangt ook af van de insulinegevoeligheid van de weefsels in het lichaam (dit kan worden beinvloed door medicatie indien nodig en het is ook de oorzaak van diabetis)

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 12:20

Wellicht een heel klein toevoegend zeikpuntje op de vorige post.

De verminderde gevoeligheid voor insuline, of de verminderde productie van insuline IS diabetes type II en veroorzaakt het dus niet. Als je helemaal geen insuline meer produceert HEB je type I.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

jacqueline

jacqueline

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 17:27

Bedankt voor de aanvullingen :D

Nu dat ik wat aanvullingen over trascriptie en translatie heb gehad, snap ik er ook veel meer van. Transport van RER naar ER is me nu heel duidelijk :-)

Insuline zorgt er toch ook voor dat opgeslagen vet minder snel aangesproken wordt? Het hindert de vetverbranding.

Nu is mij verteld dat het ER insuline en C-peptide afsnoert, dus niet het Golgie apparaat. Dat wordt vaak verward. Klopt dat?

TVH74

TVH74

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 12:21

Misschien dat iemand hier mij kan en wil helpen...

Ik heb een kat met suikerziekte die 2x daags Lantus toegediend krijgt. Voor het instellen is weliswaar een protocol opgesteld en worden er kreten geroepen als verhogings/verlagingsreacties. Omdat er mijns inziens te weinig duidelijke informatie is omtrent wat insuline technisch gezien doet, ben ik bezig aan een stuk dat een en ander wat duidelijker maakt.

Op dit punt ben ik voornamelijk op zoek naar de oorzaak van het feit dat katzel na een verhoging van de dosering er wel beter uit gaat zien, maar de waarden hoger worden... Iemand wees me erop dat de 'suiker' eerst beter wordt opgenomen door de organen en dan pas door de spieren???

Iemand die weet hoe dit werkt? Alle info is welkom!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures