Springen naar inhoud

Brug berekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ketchiup

    ketchiup


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 15:54

hallo allemaal,

Heb dringend hulp nodig met de berekening van een brug

Verhaal is als volgt. Ik wil op een stuk grond voor prive doeleinden een brug bouwen om een brede sloot over te kunnen steken met auto en aanhanger.

Mbt de beschikbare materialen is mijn idee om aan weesrzijden van de sloot een beton balk te storten die als fundering zal dienen. De balken worden 0,3m breed en liggen dan 6,4m uit elkaar. De vrije overspanning is dus 6,4m

Nu heb ik ter beschikking 10 stalen H balken van 120mm hoog (sorry maar heb geen idee of dit HEA of HEB is). deze wil ik ongeveer 25cm uit elkaar leggen met daarop een dek van dikke houten balken ongeveer 5-6 cm dikte. Zo komt het totaal op een breedte van zo'n 3,5 meter.

Mijn vraag is nu wat zou de maximale last zijn die hierover heen kan. Ik heb hiermee weinig ervaring maar mijn gevoel zegt dat je er met een flinke auto en aanhanger zelfs volgeladen makkelijk obverheen moet kunnen. Het zou alleen als mijn gevoel niet juist blijkt en ik straks met auto en al in de sloot van een meter of 3 diep lig :-)

Wie kan mij aan een indicatie helpen. Ik begrijp dat het wellicht onmogelijk zal zijn om een exacte berekening te maken maar een indicatie zou mooi zijn.

Omdat de balken vrij dicht bij elkaar liggen denk ik dat je er makkelijk met een kilootje of 4000 overheen moet kunnen

Wie helpt mij op weg op een iets meer wetenschappelijke manier???

Alvast hartelijk dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2


  • Gast

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 18:49

Hallo,

Ik heb voor de gein eens gekeken wat ik op een HE 100A aan gewicht kwijt kan op een overspanning van 6.4 meter.
Met een veiligheidsfactor van 1,5 kom ik op 700kg puntlast in het midden.
MAAR!!!!!
Dan is de doorbuiging veel te groot, zodat je voertuig naar een kant overhelt en kan kantelen.
Bij een doorbuiging van 1/300 kom ik op 200 kg puntlast.
Als je 10 balken naast elkaar ligt met een dik brugdek wordt de belasting behoorlijk verdeeld.
Qua sterkte heb je een behoorlijke sterke brug, maar qua doorbuiging moeten de liggers onderling goed gekoppeld worden.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.

#3

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 21:49

Voor de veiligheid zou ik toch een erkend studiebureau/vakman inschakelen. Een brug bouwen is immers meer dan alleen de balken dimensioneren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#4

ketchiup

    ketchiup


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2008 - 09:46

hallo,

Zover alvast dank voor de antwoorden

Ik begrijp dat het bouwen van een brug wat meer is dan weat balken met planken er overheen, hoewel er hier in Hongarijenog veel op die manier gebouwd wordt.

Een ander idee is om op de plaats waar je met de wielen rijdt de balken direct naast elkaar te leggen om zo een beter verdeling te krijgen. Of maakt dit niet veel uit???

Groeten vanuit Budapest, Marc

#5


  • Gast

Geplaatst op 17 oktober 2008 - 09:53

Als je drie balken per kant aan elkaar koppelt, scheelt dat uiteraard aanzienlijk in de toelaatbare belasting.

#6

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 november 2008 - 13:57

Wat is de max.wieldruk voor en achter van de auto met daarachter de aanhanger (tandemasser?) met de aanwezige druk op de trekhaak?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures