Komt er een beurscrash

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Komt er een beurscrash

Ik denk dat de vraag vrij duidelijk is.

Nu alle beurzen volledig in achteruit staan, is deze vraag elke dag in het nieuws aan de orde.

Misschien een intressant onderwerp voor discussie of het financieel systeem instaat is de huidige gebeurtenissen te overleven, en zo ja hoe lang nog.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Komt er een beurscrash

Beetje rare poll dit. De krach is er al, sterker nog: het is de zwaarste krach in het bestaan van de AEX. In de afgelopen 6 weken is de AEX met 40% gedaald, terwijl in '87 er een daling was van 42% in 3 maanden. De Azië crisis uit '98 leverde een daling van 35% in 2 maanden op en de internetbubble uiteindelijk bijna 70%. Dat is echter gemeten over 2½ jaar.

Veel belangrijker is echter hoe lang het aanhoudt en hoe snel we er weer bovenop komen. Daarvoor moet eerst de ratio het weer winnen van de emotie die nu hoogtij viert bij de speculanten.

De poll is trouwens sowieso vrij zinloos, want een evenwichtig antwoord valt niet te geven. Invullen kan alleen op basis van een natte vinger aangevuld met emotie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

Nou dat is min of meer de bedoeling van de poll en de het onderwerp, hoelang mogen we het nog rekken alvorens we ten onder gaan. Zijn de overheden in staat om ons zo'n crash te besparen, of zitten ze aan de grond. Is de trend nog om te buigen, of is het slechts een kwestie van dagen/weken. Wat voor gevolgen gaat die Sociaal/Economisch hebben. En wie is er dan verantwoordelijke. Is het verantwoord dat in deze bange tijden managers 5 miljoen euro als ontslagpremie krijgen. Dat zijn de onderwerpen van discusie
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

Naar ik gezien heb heeft de dow en de nasday gisteren serieus wat goedgemaakt.

allemaal rond de 5% winst, wat ik me dus afvraag, is of de aandeelhouders besloten hebben massaal in het systeem te investeren, om het te doen lijken alsof ze alles onder controle hebben, of betekent dit dat de beurs aan een herstel begonnen is.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Komt er een beurscrash

Wat is het verschil tussen een crash en een crisis.

Ik neem aan dat de crash er al is, maar dat we wachten op de crisis?

Ook al is het niet zo bekend, deze crash zag men toch al aankomen een aantal maanden van te voren. Natuurlijk te laat om het tij te doen keren. Het vrij cordaat optreden van de regeringen na de eerste crash heeft denk ik er voor gezorgt dat veel banken niet zijn omgevallen. Ik denk dus niet dat we een crisis krijgen die langer dan een jaar zal duren.

Er zitten wel nadelen hier aan, omdat het 'niet zo erg' is zullen de boosdoeners er makkelijk vanaf komen, ook zal een internationale reorganisatie van bankzaken meer moeite kosten.

Dit is trouwens een goede website met een interactieve grafiek van de AEX:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5EAEX

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

Met een crash bedoel ik een ogenblik dat als gevolg heeft dat er financieel een zeer ongustig klimaat heerst, die lange tijd zo blijft, dus niet een kwestie van 1 of 2 maanden, maar bijvoorbeeld zoals in 1929 een financiële crisis die tot 1945 geduurd heeft (vergeet even het economische)

Als je het zo bekijkt is het op de moment alle remmen los op de beurzen

http://finance.google.com/ is trouwens ook vrij goed
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 597

Re: Komt er een beurscrash

Vladimir Lenin schreef:Met een crash bedoel ik een ogenblik dat als gevolg heeft dat er financieel een zeer ongustig klimaat heerst, die lange tijd zo blijft, dus niet een kwestie van 1 of 2 maanden, maar bijvoorbeeld zoals in 1929 een financiële crisis die tot 1945 geduurd heeft (vergeet even het economische)

Als je het zo bekijkt is het op de moment alle remmen los op de beurzen

http://finance.google.com/ is trouwens ook vrij goed
Op dit moment is er zeker een beurscrash.

Wat jij bedoelt met die ongunstige periode is een recessie. Van een recessie is er sprake wanneer er ten minste 2 opeenvolgende kwartalen een inkrimping van de economie is. Wij hebben al 1 zo'n kwartaal gehad en het volgend kwartaal ziet er ook zo uit. De kans is heel groot dat de recessie begonnen is. Een beurscrash is meestal ook een voorbode van een recessie.

Een beurscrash kan je vergelijken als een luchtbel die ploft -> de markt stuikt ineen en het vertrouwen is zoek -> perfecte ingrediënten voor een recessie.

In 1929 heeft de crisis langer geduurd, omdat men toen minder grip had op zulke situaties + de samenwerking van landen onder elkaar was niet hetzelfde als nu.

De communicatiemiddelen waren toen ook niet zo modern, dus alles liep een beetje met vertraging.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

Fabrice Macours schreef:Op dit moment is er zeker een beurscrash.

Wat jij bedoelt met die ongunstige periode is een recessie. Van een recessie is er sprake wanneer er ten minste 2 opeenvolgende kwartalen een inkrimping van de economie is. Wij hebben al 1 zo'n kwartaal gehad en het volgend kwartaal ziet er ook zo uit. De kans is heel groot dat de recessie begonnen is. Een beurscrash is meestal ook een voorbode van een recessie.

Een beurscrash kan je vergelijken als een luchtbel die ploft -> de markt stuikt ineen en het vertrouwen is zoek -> perfecte ingrediënten voor een recessie.

In 1929 heeft de crisis langer geduurd, omdat men toen minder grip had op zulke situaties + de samenwerking van landen onder elkaar was niet hetzelfde als nu.

De communicatiemiddelen waren toen ook niet zo modern, dus alles liep een beetje met vertraging.
Dat is allemaal waar, al ontbreekt het sommige mensen aan moed om er iets aan te doen. In 1929 werd een voorstel om geld in het systeem te pompen van tafel geveegd en al het aan de republiekeinen ligt, was het opnieuw gebeurd. Als argument gebruiken de republiekeinen dan ook dat ze op die manier Communisische maatregelen nemen. Ik vraag mij alleen af wat daar mis mee is.

Of een recessie 2 of 3 of 4 kwartalen nodig heeft, doet er op zich niet veel toe, met heeft er een cijfer op geplakt zodanig dat er geen twijfel bestaat of we al dan niet in ee recessie zitten.

Ik hoop in ieder geval dat de leiders hun verantwoordelijkheid nemen, de tijd om te denken aan concurrentiekracht is naar mijn idee voorbij. Het gaat er nu om het systeem te redden, en niet je eigen land. Als er een oplossing moet komen zal het er één zijn waarbij iedere natie zijn steentje zal moeten bijdragen
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Komt er een beurscrash

De beursindexen als Dow Jones en AEX zeggen eigenlijk maar weinig. Veel belangrijker is de Volatillity index, kortweg de VIX, die aangeeft hoe beweeglijk de koersen zijn. Hoe meer beweging (opwaarts of neerwaarts, dat doet er eigenlijk weinig toe), hoe onzekerder de markt. Zie bijvoorbeeld de grafieken hier

Voor meer uitleg zie hier.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

Nou, ik vraag je om mij 1 beurs te noemen waarin de trend in vergelijking met dezelfde datum vorig jaar niet negatief is, bovendien bevatten de dow, de nasdaq, AEX, BEL20, CAC40, DAX, Nikkei,... de grootste bedrijven, waneer het stormt bij die instellingen heerst er volgen mij een orkaan bij de kleintes, als je een voorbeeld wilt van de wet van de sterkste raad ik aan naar het economische nieuws te kijken.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

Wat betreft de Volatillity index, kan ik alleen maar vaststellen dat het er ongeveer zo uitziet als in 1987, dus naar mijn idee betekent dat dat er grote ongerustheid heerst onder de beleggers, wat resulteerd in crashes en crisisen
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Komt er een beurscrash

Ik wist niet eens dat er in 1987 een beurscrash is, laat staan dat die te vergelijken is met de beurscrash van 1929.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

Uiteraard, maar analisten denken dat deze crash (als hij er komt natuurlijk), erger zal zijn dan die in 1929
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 597

Re: Komt er een beurscrash

Uiteraard, maar analisten denken dat deze crash (als hij er komt natuurlijk), erger zal zijn dan die in 1929


over welke crash heb je het nu?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 1.425

Re: Komt er een beurscrash

De Japanse beurs zit al sinds 1989 in een lange termijn bear market. In West-Europa is dit sinds 2000 het geval zou je kunnen stellen als je naar de grafiekjes kijkt van de indices op de sites die Lenin linkt.

In andere delen van de wereld is dit, althans tot voor kort, niet het geval. De Dow en S&P stonden een jaar geleden hoger dan ooit.

Voor zover ik weet wordt voor zowel Europa als de VS de periode 1929-1954 als een bear-market gezien; 1954-1966 een bull-market; 1966-1982 bear en 1982-2000 weer een lange termijn bull-market. Voor de VS kun je deze laatste periode iig verlengen tot 2007. Veel landen hebben deze eeuw ook veel hogere economische groeicijfers laten zien dan West-Europa. Dat zal voorlopig nog wel zo door gaan.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer