Springen naar inhoud

[natuurkunde] race-auto, motorkracht en benzineverbruik

• Log in om te kunnen reageren

vampire-elf

vampire-elf

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 19:34

heey, ik kom ergens niet helemaal uit:
een race auto die versnelt vanuit stilstand (eenparige versnelling). massa van de auto is 800 kg en auto vind tegenwerkende kracht van 1 * 10^3 N.
bereken gemiddelde motorkracht.
hier had ik Fm -Fw = M * a = Fm - 1000 = 800 * 11,112 ( verkregen door100 / 3,6. 27,78 / 2,5 = 11,112) en komt uit 9889,6 N
ik wou graag weten of dit juist is, want er komen meer van dat soort vragen en ik wil weten of ik het begrijp en zo niet graag wat uitleg.
Na een poosje rijden start de raceauto opnieuw.door benzine verbruik is de auto lichter.
bereken hoeveel kg benzine er verbruikt is als na 34 minuten rijden de snelheid 100 km/h is. motorkracht en wrijvingskracht zijn hetzelfde.
deze vraag snap ik in zijn geheel niet want ik zou niet weten hoe ik verbruik van benzine kan berekenen met deze informatie.
als iemand me zou kunnen helpen heel graag ^^

groetjes ryanne

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 19:40

11,112 ( verkregen door100 / 3,6. 27,78 / 2,5 = 11,112)

Waar haal je dit vandaan? Heb je misschien nog andere gegevens, die je hier niet postte?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

vampire-elf

vampire-elf

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 19:43

nou de auto gaat 100 km per uur en in m/s is dat dus 100 / 3,6 = 27,78 m/s
en a = delta v / delta t dus (denk ik) 27,78 / 2,5 = 11,112.

maar goed kan zijn dat dat dus verkeerd is

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 19:50

nou de auto gaat 100 km per uur en in m/s is dat dus 100 / 3,6 = 27,78 m/s

Dat klopt, maar dat stond er oorspronkelijk niet bij (de snelheid is pas 100 km/h na 34 minuten).

en a = delta v / delta t dus (denk ik) 27,78 / 2,5 = 11,112.

Ook dit klopt, maar ook de tijd heb je niet vermeld.

Zou je alsjeblieft de volledige en exacte opgave kunnen geven alsjeblieft?

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

vampire-elf

vampire-elf

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 19:54

een auto versnelt in 2,5 seconden tot een snelheid van 100 km/h neem aan dat het eenparig versnelt gebeurd. de massa van de auto is 800 kg de auto ondervind een tegenwerkende wrijvingskracht van 1,0 * 10^3 N.
bereken afstand na 2,5 seconden
bereken snelheid na 2,5 seconden

na een poosje rijden start de auto opnieuw.door benzine verbruik is de auto nu lichter.
bereken hoeveel kg benzine er verbruikt is als na 34 minuten de snelheid 100 km/h is de motorkracht en wrijvingskracht blijven hetzelfde.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 20:03

Uitgaande van bovenstaande gegevens is jouw antwoord correct (op een kleine afronding na).

Aangezien je hier niets over vraagt, neem ik aan dat je deze vragen kan oplossen.

na een poosje rijden start de auto opnieuw.door benzine verbruik is de auto nu lichter.
bereken hoeveel kg benzine er verbruikt is als na 34 minuten de snelheid 100 km/h is de motorkracht en wrijvingskracht blijven hetzelfde.

Met deze gegevens kun je het benzineverbruik perfect berekenen:
  • Je kent het tijdsverloop en de (eind)snelheid, dus kun je de versnelling berekenen;
  • Je hebt de motor- en wrijvingskracht, dus wanneer je de versnelling hebt kun je ook de massa bereken;
  • De oorspronkelijke massa was 800 kg, dus van deze massa trek je de nieuwe massa af om de massa verbruikte benzine te vinden.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 20:07

hier had ik Fm -Fw = M * a = Fm - 1000 = 800 * 11,112 ( verkregen door100 / 3,6. 27,78 / 2,5 = 11,112) en komt uit 9889,6 N
ik wou graag weten of dit juist is

Ja, dat is juist!

Na een poosje rijden start de raceauto opnieuw.door benzine verbruik is de auto lichter.
bereken hoeveel kg benzine er verbruikt is als na 34 minuten rijden de snelheid 100 km/h is. motorkracht en wrijvingskracht zijn hetzelfde.
deze vraag snap ik in zijn geheel niet want ik zou niet weten hoe ik verbruik van benzine kan berekenen met deze informatie.

Vreemde vraagstelling. De auto start opnieuw, dus hij vertrekt opnieuw vanuit stilstand. De motorkracht is gelijk...dat betekent toch dat hij blijft versnellen?! Dat is belachelijk, want 34 minuten lang versnellen zorgt voor een hogere snelheid dan 100 km/h. Weet je zeker dat dit de letterlijke tekst is?
\\edit: moet je soms zelf bedenken dat hij opnieuw slechts 2,5 seconden versnelt?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44829 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 20:08

Dag Vampire-elf, welkom 8-) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken voor je titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Je hebt netjes "natuurkunde" in je titel gezet. Ik heb de haken er even rond geplakt voor je. Denk je er de volgende keer zlf aan??

STEL JE VRAAG VOLLEDIG
Doe de moeite om vooral "sommetjes" volledig over te nemen, liefst inclusief een bijbehorend plaatje of verklarend schetsje.
Maar al te vaak worden huiswerktopics verwarrend (zowel voor vragers als voor helpers) omdat vraagstellingen verkort worden weergegeven, waarbij net iets cruciaals verdwijnt, of omdat de vraag bijvoorbeeld verwijst naar punt A en punt B en niemand ziet wat hij zich daarbij moet voorstellen.

Je ziet aan het verloop van je topic dat die regel/tip niet overbodig is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

vampire-elf

vampire-elf

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 20:22

heh ja het is de letterlijke tekst en ik denk dat je inderdaad zelf moetgaan bedenken dat het maar 2,5 seconden versnelt en dan constant is.

en sorry had er even niet op gelet 8-)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44829 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 20:52

een auto versnelt in 2,5 seconden tot een snelheid van 100 km/h neem aan dat het eenparig versnelt gebeurd. de massa van de auto is 800 kg de auto ondervind een tegenwerkende wrijvingskracht van 1,0 * 10^3 N.

Deze opgave is gewoon onzinnig.

de auto ondervind een tegenwerkende wrijvingskracht van 1,0 * 10^3 N.

dit zou ik maar eens veronderstellen als een gemiddelde wrijvingskracht, want die is tijdens het optrekken niet constant. Als dit de wrijvingskracht bij 100 km/h zou zijn (daar lijkt het op gezien het tweede deel van de vraag) is het berekenen van de gemiddelde wrijvingskracht tijdens het optrekken een sommetje waar ikzelf niet graag aan zou beginnen, laat staan aan een middelbare scholier zou voorleggen. Overigens, niets uit de vraagstelling duidt erop dat dit van je verwacht wordt. Geen schoonheidprijs voor dit deel van de opgave, je oplossing is de beste die ik kan bedenken.

de motorkracht en wrijvingskracht blijven hetzelfde.

Dit is een fout in de opgave. Zoals Phys al aanduidde, zo heb je een nettokracht van bijna 9000 N, blijft je auto versnellen en heeft je auto na 34 minuten een snelheid van ruim 80 000 km/h 8-)

goed, mogelijk wordt in dat tweede deel bedoeld:

de auto rijdt 34 minuten lang 100 km/h en ondervindt daarbij continu een wrijvingskracht van 1,0103 N.

Je kunt met snelheid en tijd een afgelegde afstand s berekenen, de kracht F is bekend, met deze samen kun je de arbeid W berekenen. Dan ontbreken nog een motorrendement (%), en de verbrandingswarmte van benzine (J/kg of J/L) om het benzineverbruik te berekenen.

Al met al, als dit de letterlijke opgave is, terugsturen naar de uitgever. ;)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

vampire-elf

vampire-elf

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 22:05

hah dat zal dereden zijn warom ik er al zo lang op vast loop... ;p
maarheb bedacht dat het misschien gewoon een domme typo is en dat er in plaats van minuten meter moet komen dat maakt het al reeeler magoe ik ga denk maandag eerst maar eens naar mn leraar ermee

bedankt voor de hulp in ieder geval ^^

Veranderd door vampire-elf, 16 oktober 2008 - 22:06

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44829 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 22:16

oh ehmmm.....

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

GN msn- OF "breezah" TAAL
Een ander gaat moeite doen om je vraag te beantwoorden. Doe dan ook de moeite om hem in fatsoenlijk Nederlands te stellen.

Volgende post graag netter??.

maar heb bedacht dat er in plaats van minuten meter moet komen dat maakt het al reeeler

geen spat reler. Die "34" hoort bij het deel waarin je het benzineverbruik moet gaan uitrekenen. Als dat in meters zou zijn zou de vraagstelling het benzineverbruik nauwelijks in kilogrammen uitdrukken, want dan zou het antwoord (gerekend met de motorkracht) in de ca 10 g lopen, gerekend met een motorrendement van zeg 25%, in de 40 g ongeveer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures