[biologie] energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[biologie] energie

Hoi allemaal,

Ik moet voor bio een opdracht maken over voeding en energie.

Daarin o.a. de alcohol fermentatie, verschil in anaerobe en aerobe omzettingen e.d.

Ik heb een aantal antwoorden gevonden maar zou willen vragen of jullie me willen helpen.

Alvast super bedankt!!

Wat is het verschil tussen anaërobe en aërobe omzettingen?

Aerobe omzettingen gebeuren in aanwezigheid van zuurstof. En anerobe omzettingen in afwezigheid van zuurstof. Dus het verschil is dat het voor de ene omzetting zuurstof nodig is en voor de andere juist niet.

Wat zijn de eindproducten van respectievelijk aërobe en anaërobe glucose afbraak in gist (denk aan bierbrouwen)?

Een gist kan zowel aëroob als anaëroob leven. Onder de aanwezigheid van zuurstof en voedingsstoffen gaat de gist vermenigvuldigen door knopvorming. Dan zijn de vermenigingvuldiging en groei de eindproducten.

Wanneer er geen zuurstof aanwezig is schakelt de gist over naar een anaërobe levenswijze: Het gaat de aanwezige suikers in de oplossing fermenteren naar CO2 en ethanol.

Waarom produceert de gist onder bepaalde condities alcohol (hint: denk aan de balans tussen oxidatie en reductie reacties)?

Schrijf zo volledige mogelijk de reacties uit van de anaërobe omzetting van glucose.

Melkzuurgisting

2C3 (pyrodruivenzuur) + 2NADH + 2H+--> 2C3 (melkzuur) +2 NAD+ + 2ATP

Alcoholfermentatie:

2C3 (pyrodruivenzuur) --> 2C2 (ethanal) + 2CO2 + 2NADH + 2H + --> 2C2 (ethanol) + 2NAD+ + 2ATP

Geef zowel voor de anaërobe als de aërobe glucose afbraak aan waar en hoeveel ATP er wordt gevormd.

Aerobe: glycolyse 2 ATP

Citroenzuurcyclus: 2 ATP

Oxidatieve fosforylering: 32-34 ATP

Anaerobe: glycolyse: 2 ATP

Melkzuurvorming: 2 atp

Alcoholfermentatie: 2 atp

Geef een onderbouwde verklaring waarom in de aërobe glucose afbraak er meer ATP gevormd wordt dan in de anaërobe glucose afbraak route.

Gist gebruikt onder anaerobe omstandigheden veel meer glucose dan als er wel zuurstof aanwezig is. Maar produceert dan wel ethanol.

Geef aan welke gedeelten van de glucose afbraak route waar in de gist cel plaatsvinden (zowel voor de anaërobe als de aërobe afbraak)

Bereken hoeveel gram ethanol (MW: 46 g/mol) je maximaal (theoretisch) uit 1 gram glucose (MW: 180 g/mol) kunt produceren

Theoretische opbrengst van ethanol uit glucose:

C6H12O6 -> 2 CO2 + 2 C2H5OH + energie

De molaire massa van glucose is 180 gram/mol, dus is 1 gram glucose gelijk aan (1 mol x 1 gram) / 180 gram = 5,56 x 10-3 mol glucose.

Uit de reactievergelijking maken we op dat 1 mol glucose 2 mol ethanol levert. Dus 5,56x10-3 x 2 mol = 1,12 x 10-2 mol ethanol.

De molaire massa van ethanol is 46 gram/mol, dus dan is 1,12 x 10-2 mol gelijk aan (1,12 x 10-2 mol x 46 gram) = 0,5152 gram ethanol.

Theoretisch is het dus mogelijk om uit 1 gram glucose 0,52 gram ethanol te produceren.

Zo dit waren ze! Ik zou het fijn vinden als jullie mij willen helpen!

Groetjes

Reageer