[chemie]oplosbaarheid in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

[chemie]oplosbaarheid in water

Hoe kan ik weten dat benzeen al dan niet meer oplosbaar is in water dan broombenzeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [chemie]oplosbaarheid in water

Een experiment uit voeren waarbij je kijkt naar de oplosbaarheid.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [chemie]oplosbaarheid in water

Apolaire moleculen lossen beter op in apolaire oplosmiddelen dan polaire oplosmiddelen, en omgekeerd.

Simpel gezegd: hoe meer moleculen op elkaar lijken, familie van elkaar zijn, des te beter lossen ze in elkaar op.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 321

Re: [chemie]oplosbaarheid in water

kan ik zonder test hier dan weten wat beter op elkaar lijkt en dus beter oplost?

Moet ik rederen dat door die Br op broombenzeen er minder gelijkenis is met H2O waardoor het minder goed oplost?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [chemie]oplosbaarheid in water

Hoe kan ik weten dat benzeen al dan niet meer oplosbaar is in water dan broombenzeen?
Ik had dit in eerste instantie geïnterpreteerd als de vraag of benzeen beter oplost in water of beter in broombenzeen.

Ik zie nu dat je bedoelt: lost benzeen danwel broombenzeen het best op in water?
Moet ik rederen dat door die Br op broombenzeen er minder gelijkenis is met H2O waardoor het minder goed oplost?
Nee.

Algemeen blijft gelden dat apoliare stoffen slechter oplossen in polaire oplosmiddelen dan polaire stoffen.

Hoe kleiner het verschil in polariteit van twee vloeistoffen des te beter ze in elkaar oplossen, en omgekeerd.

Kijk bijvoorbeeld naar dipoolmoment en diëlectrische constante van benzeen, broombenzeen en water.

Gewoonlijk geldt: hoe kleiner het verschil des te beter lossen ze in elkaar, en des te groter het verschil des te slechter. (Maar zoals op elke regel zullen hierop ook weer wel wat uitzonderingen zijn, vooral als de verschillen in dipoolmoment of diëlectrische constante klein zijn)

Broombenzeen is door die Br polairder dan benzeen dus broombenzeen zal iets beter (iets minder slecht) oplossen in water dan benzeen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 321

Re: [chemie]oplosbaarheid in water

ok bedankt !

Reageer