[chemie] partieeldrukken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 88

[chemie] partieeldrukken

abel, , gefeliciteerd !!

Deze topic is door de gebruikers van Wetenschapsforum genomineerd als



Dus het gaat hem hier over dit vraagje:

In een vat van 10,00L bevindt zich een mengsel van CS2(g) en een overmaat aan O2(g) onder een druk van 3,00 atm bij 100°C. Door een vonk wordt de reactie gestart waarbij alle CS2 en O2 volledig wordt omgezet tot CO2(g) en SO2(g). Na de reactie wordt het gasmengsel terug op 100°C gebracht. De totaaldruk van het mengsel wordt dan 2,4atm.

a) bereken de partieeldruk aan CS2 in het oorspr. gasmengsel

b) bereken de partieeldrukken van de drie componenten in het gasmengsel na de reactie

ten eerste begrijp ik niet waarom er in vraag b over 3 componenten gesproken wordt, terwijl de reactie volgens mij dit is:

CS2 + 3O2 --> CO2 + 2SO2

Maar dan voor vraagje a:

de partieeldruk van CS2. Ik zou bijgod niet weten hoe ik hier aan moet beginnen:

het gebruik van de formule p.v = n.R.T? maar dit werkt toch niet want je zit met een gasmengsel, waar je niet kan bepalen wat de n voor het een en voor het ander is, want we weten alleen de totaaldruk. dus eigenlijk zit ik met 2 onbekenden, en maar 1 vergelijking.

p = n.R.T / v

zo zou ik te werk gaan, maarja hoe bepaal ik het aantal mol?

onmogelijk lijkt het me...

groetjes,

abel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] partieeldrukken

abel schreef:ten eerste begrijp ik niet waarom er in vraag b over 3 componenten gesproken wordt, terwijl de reactie volgens mij dit is:

CS2 + 3O2 --> CO2 + 2SO2
Die kan ik je wel aanduiden:
en een overmaat aan O2(g)
Dan:
niet kan bepalen wat de n voor het een en voor het ander is
helpt dit:
alle CS2 en O2 volledig wordt omgezet tot CO2(g) en SO2(g).
??

Wel een beetje vreemd: alle O2 wordt omgezet maar O2 is toch in overmaat? Typefoutje?

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>><

Ja, dat laatste moet een typefoutje zijn

lees:

Door een vonk wordt de reactie gestart waarbij alle CS2 door reactie met O2 volledig wordt omgezet tot CO2(g) en SO2(g).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [chemie] partieeldrukken

dan interpreteer ik het zo dat er nog een hoeveelheid dizuurstof moet zijn die na de reactie overblijft, waarin CS2 het limiterend reagens is. Maar ik snap nog altijd niet hoe ik er aan moet beginnen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] partieeldrukken

p varieert, en n varieert. R, T en V zijn constant. Er moet dus een verband zijn tussen p en n. En die verhouding moet voor én na de reactie gelijk zijn

Er is een overmaat O2. Die wordt in reactievergelijkingen altijd weggelaten, maar schrijf die er hier eens in? Links én rechts xO2 (x vooralsnog onbekend, en op te lossen?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [chemie] partieeldrukken

Er moet dus een verband zijn tussen p en n. En die verhouding moet voor én na de reactie gelijk zijn
kan je dit met zekerheid zeggen, dat het aantal mol voor en na gelijk moet blijven? Het is toch zo dat de wet van behoud van massa geldt, maar er verschillende stoffen gevormd worden, die dus een andere molaire massa hebben. En zo verschilt hun aantal mol ook.

Of zit ik fout met deze redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [chemie] partieeldrukken

Ik heb zo geredeneerd:

je weet dat de partieeldrukken van de gassen opgeteld, je de totale gasdruk geven:

partieeldruk CS2 + partieeldruk O2 = totale gasdruk

parieeldruk 2 = 3 atm - partieeldruk O2

In de berekening naar de partieeldruk van 2:

p= (n.R.T) / ( V )

waarbij alleen n een onbekende is. we kunnen de formule n = m / M gebruiken.

maar dan zitten we opnieuw met een onbekende: de massa van O2.

Ik zit vast :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] partieeldrukken

Ik zeg helemaal niet dat het aantal mol voor en na gelijk blijft (behalve voor die overmaat)

Ik zeg wel dat er een vaste verhouding is tussen mol en druk (bij constante temperatuur en volume), en dat die verhouding mol:druk voor én na dus hetzelfde moet zijn.
abel schreef:In de berekening naar de partieeldruk van 2:

p= (n.R.T) / ( V )

waarbij alleen n een onbekende is. we kunnen de formule n = m / M gebruiken.

maar dan zitten we opnieuw met een onbekende: de massa van O2.
de massa O2 is volslagen onbelangrijk.

1CS2 + 3O2 + xO2--> 1CO2 + 2SO2 + xO2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer