Springen naar inhoud

Elektromotor bepalen voor wagentje

• Log in om te kunnen reageren

feikebrouwer

feikebrouwer

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2008 - 18:43

Ik ben bezig met het bouwen van een wagentje die in staat is objecten te detecteren en te ontwijken. Het is een 3-wieler met een gewicht van 300gram(zonder motor), die in staat moet zijn 4m/s te rijden 3 minuten lang. De elektromotor+reductor drijft de achteras aan d.m.v. een tandriem. Ik kom er echter niet goed uit, wat een juiste keuze is qua elektromotor(+reductor).

Batterij 9V (0,200Ah)[blokbatterij]
Gewenste snelheid: 4m/s
Gewenst toerental uitgaande as: 1500 rpm
Gewicht: 0,300kg

Wanneer het wagentje 3 minuten zou moeten rijden met een acculading, mag deze theoretisch 0,200/180*3600=4A trekken. Dit lijkt me echter te veel voor een blokbatterij(?)
Een motor die mij geschikt leek http://www.conrad.nl...php?artikel=222, onbelast 0,155A en bij optimaal rendement 0,873A met draaimoment 0,653 cNm.
Als ik echter begin te rekenen met F=m.a (uitgaande dat hij in 2s op snelheid is) en hieruit de benodigde energie berekenen, zonder rekening te houden met wrijving. De waarden vallen hierdoor dus veel te laag uit. Met de berekening kan ik alleen de benodigde energie berekenen voor het versnellen. Hoe moet echter gerekend worden om de juiste motor te bepalen?

Feike

Veranderd door feikebrouwer, 18 oktober 2008 - 18:48

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 14:25

Een motor die 12 V constant nodig heeft gaat het niet doen op een 9 volt variabele batterij. Verder betwijl ik of de batterij 0.8 A aankan.

Om te weten hoeveel vermogen je nodig hebt om 4 m/s te halen, moet je een indicatie hebben van de wrijvingskrachten. Ik vermoed dat de meeste wrijvingsverliezen uit de rolweerstand en de interne mechanica komt. Een manier om de wrijvingskracht te bepalen is om het wagentje op een soort lopende band te zetten en vast te maken aan een krachtmeter. Laat de lopende band 4 m/s draaien en lees de kracht af. Vervolgens kun je het benodigde vermogen berekenen door de kracht te vermenigvuldigen met de snelheid.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

marten

marten

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2008 - 11:14

ga anders even googlen op stappenmotor. deze motors hebben een hoger koppel en zijn beter te regelen. en ze zijn er in alle maten en soorten dus er is vast ook wel 1 voor jou bij.
en wat betreft die batterijen die vreet dat motertje (van conrad) in circa 10 minuten leeg. En je hebt een warmte ontwikkeling van jewelste.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures