Springen naar inhoud

Fosfodiesterbinding

• Log in om te kunnen reageren

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 08:21

Beste wetenschappers:)

In de les biochemie hadden we het onlangs over de fosfodiesterbinding. Nouja, er werd aangetoond wat deze binding juist was en waar ze voorkwam, maar dat was het.
Toen ik de binding beter bekeek, zag ik dat ik toch een aantal vragen had waar ik geen antwoord op kreeg/wist.

De fosfodiesterbinding bindt dus 3'OH van de ene suiker met 5'OH van de andere suiker (ribose of deoxyribose). Dit gebeurt dmv een fosfaat PO43-. Als ik de binding bekijk zie ik een P-atoom met daarrond 3 O-atomen en dan een suiker erboven en erronder.

Maar waar zijn die andere 2 O-atomen naartoe? (Je hebt er oorspronkelijk 3 van fosfaat, 1 van 3'OH en 1 van 5'OH) Ook de waterstofatomen van de 3'OH en 5' OH zijn weg merkte ik?
Als voorbeeld heb ik ff een prent opgezocht: http://www.bio.uio.n...gif/form117.gif
http://homepages.ius...NE/sequence.jpg

Alvast bedankt! Prettige zondag nog.

Liekeu

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 09:23

Als ik de binding bekijk zie ik een P-atoom met daarrond 3 O-atomen en dan een suiker erboven en erronder.

Maar waar zijn die andere 2 O-atomen naartoe? (Je hebt er oorspronkelijk 3 van fosfaat, 1 van 3'OH en 1 van 5'OH) Ook de waterstofatomen van de 3'OH en 5' OH zijn weg merkte ik?

Sorry,ik bedoelde dat ik een P-atoom zag en 4 O-atomen errond. Maar dan nog mankeert er 1. Net zoals de 2 waterstofatomen. Is er water gevormd tijdens de afsplitsing ofzo?

Groetjes, Liekeu

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 23:59

In biochemische reacties is heel vaak sprake van afsplitsing of hydrolyse van watermoleculen, omdat de reacties in waterig milieu plaatsvinden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures