Springen naar inhoud

Opwarming aarde/energie

• Log in om te kunnen reageren

kabak

kabak

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 15:05

Ik hoor hoe langer hoe meer kritiek van wetenschappers waaronder ook mijn docenten aan de hoge school, over het feit dat er nooit iets bewezen zou zijn over de link tussen, het opwarmen van de aarde en de groeiende hoeveelheid CO2. Wat ik wel al hoorde is dat de zee CO2 zou omzetten in zuurstof, maar dit in mindere mate zou doen bij warmere temperaturen. Met dus als gevolg dat er meer CO2 zou overblijven in de atmosfeer als de aarde opwarmt.

Met die vreemde bemerking ben ik eens beginnen denken over opwarming van de aarde. Ik moet eerlijk zijn, dat ik het wel iets zie in wat mijn opa mij vertelde over "zijnen tijd". Die vertelde dat vroeger 1 kachel voldeed als energiebron in huis. Daar werd op gekookt, was de verwarming, werd de was boven gehangen, het strijkijzer op opgewarmd... enz.
Het kan dom klinken, maar zou gewoon de hele evolutie tussen zon manier van leven en de onze nu niet gewoon de oorzaak kunnen zijn? Uiteindelijk gaat energiegebruik praktisch altijd (zo niet altijd) gepaard met warmte verliezen.

In mijn bedenkingen bedacht ik me nog iets. Het klinkt stom, maar ik vraag me af waarom de aarde afkoelt 's nachts. Oke, het antwoord is dat de zon niet meer schijnt. Maar hoe komt het dan dat iedere nacht dan die energie ergens verloren gaat, of dus word omgezet in andere energie? Welke/bruikbare energie?

Veranderd door kabak, 19 oktober 2008 - 15:06

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 15:57

De aarde straalt 'snachts warmte uit naar de ruimte die slechts 3 Kelvin is.
Hoeveelheid uitstraling hangt af van hoeveelheid bewolking.
Heldere nachten zijn kouder dan bewolkte.
Hydrogen economy is a Hype.

kabak

kabak

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 16:16

Als je weet dat warmte (eigenlijk temperatuur) kinetische energie is van moleculen, hoe kan je dan warmte uitzenden naar een plaats die luchtledig is? Die kan dan toch geen temperatuur hebben?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 16:50

Allereerst is het heelal niet volledig vacuum maar bovendien doet het nauwelijks terzake of de temperatuur van het heelal nou 3 of 0 Kelvin is. De hoeveelheid warmte die een voorwerp uitstraalt is evenredig met de absolute temperatuur tot de vierde macht. Als de aarde 'snachts 280 K is en het heelal slechts 3 K dan straalt de aarde veel warmte uit maar ontvangt nauwelijks warmte uit het ijskoude heelal.

De warmtestraling is electromagnetische straling en kan gewoon de ruimte in gaan en door blijven gaan (met de lichtsnelheid) tot het ooit iets raakt.

Zoals radiostraling door luchtledig kan gaan zo ook warmtestraling. Er zijn geen molekulen nodig om het te transporteren.

Veranderd door Fred F., 19 oktober 2008 - 16:51

Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures