Springen naar inhoud

[scheikunde] vraag i.v.m. evenwichten en drukverandering

• Log in om te kunnen reageren

coke5light

coke5light

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 16:06

Ik heb een vraag waar ik niet uit kom... vrij frustrerend vind ik dat... dus bij deze:

Uitgaande van SO2 en O2 wordt voor synthese 2 SO2 + O2 ↔ 2 SO3 bij constante temperatuur de druk 5 maal verhoogd. Met welke factor verandert [SO3] ?

Ik snap niet hoe je berekent hoe die concentratie verandert i.f.v. de drukverandering. Is daar een constante voor ofzo? En hoe bereken je die dan?
Het antwoord zou 11.2 moeten zijn...

alvast bedankt!
groetjes!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 16:18

Denk aan principe van Le Chatelier:
http://nl.wikipedia....n_Le_Ch√Ętelier

Drukverhoging leidt tot een zodanige verschuiving van het evenwicht dat het aantal molen afneemt.

Elk evenwicht heeft een evenwichtsconstante K die alleen afhankelijk is van de temperatuur, niet van de druk.
Dus voor en na de drukverandering is K gelijk.
Je hoeft de absolute waarde van K daardoor niet te kennen.
Gewoon beide situaties (voor en na) algebraÔsch uitschrijven, K weg laten vallen, en je vindt het antwoord.
Hydrogen economy is a Hype.

coke5light

coke5light

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 16:57

wat bedoeld u juist met algebraÔsch uitschrijven? Ik snap het niet goed... er zijn toch helemaal niet genoeg gegevens?
Nu heb ik het volgende:

Kc=[SO3]≤
[SO2]≤*[O2]

dus: [SO3]≤ = Kc * [SO2] * [O2]

En je weet dat Kc inderdaad onveranderd blijft maar je kent geen concentraties... hoe kom je dan aan die factor?

alvast bedankt!

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 oktober 2008 - 18:18

Kun je de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van het vraagstuk posten?

coke5light

coke5light

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 06:40

dat is het volledige vraagstuk...

en letterlijk

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 09:55

Ik vrees dat dit weer eens ťťn van die onzinnige evenwichts-vraagstukken is waar we er hier al meer van hebben gehad. Zoals ik al vaker geschreven heb: het draait bij gasevenwichten om de partieeldrukken, niet om de concentraties in mol per liter. De evenwichtsconstante Kp , uitgedrukt in partieeldrukken, is onafhankelijk van de druk maar de evenwichtsconstante Kc , uitgedrukt in concentraties, is dat beslist niet. Maar goed, ik weet inmiddels dat het onderwijs op dit gebied belabberd is dus ik ga er maar vanuit dat men ook Kc beschouwt als zijnde onafhankelijk van de druk want anders is er helemaal geen oplossing te bedenken met de minimale hoeveelheid gegeven informatie.

Dit is mijn gok van wat de oplossing bedoeld is te zijn:

Stel dat [SO2] is SO2 concentratie vůůr de drukverhoging en {SO2} is SO2 concentratie nŠ drukverhoging. Zelfde symboliek voor O2 en SO3 concentraties.

Dan vindt men door gelijkstellen van formule voor Kc vůůr en nŠ drukverhoging dat: {SO3}/[SO3] = {SO2}/[SO2] * :D({O2}/[O2])

Je schreef eerder: het antwoord zou 11,2 moeten zijn. Het is niet moeilijk te zien dat dit in feite 5√5 is.

Met andere woorden: degene die dit vraagstuk en dit antwoord bedacht heeft gaat er blijkbaar vanuit dat als de druk een factor 5 verhoogd wordt dit dan ook geldt voor de verhouding {SO2}/[SO2] en de verhouding {O2}/[O2] zodat dan zou gelden dat {SO3}/[SO3] = 5√5 = 11,2

Klopt volgens mij niet maar ik zou niet weten wat anders de bedoeling van dit vraagstuk zou zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures