Geschiedenis van de condensator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 56

Geschiedenis van de condensator

Geschiedenis van techniek ben ik op dit forum nog niet tegengekomen. Ik hoop dat er toch mensen zijn die hier wel kennis van hebben. Ik ben mij aan het verdiepen in de ontwikkeling van de elektrotechniek. Vooral de ontwikkeling in de 19e eeuw. Over onderwerpen als telegraaf, telefoon en gloeilamp, is veel materiaal te vinden echter over vele details is veel minder op internet of in boeken te vinden. Ik probeer de ontwikkeling van de condensator nader uit te pluizen, maar dat valt niet mee. Het begin is duidelijk: de Leidse fles. Franklin en Volta leverden verbeteringen en beter begrip. Problemen bij onderzee telegraafkabels werden door Faraday, William Thomson (Lord Kelvin), Werner von Siemens en Oliver Heaviside onderzocht en toegeschreven aan de capaciteit van de kabel. Siemens gebruikte o.a. een loos stuk kabel als condensator om zo een goede impedantie aanpassing aan het eind van de kabel te verkrijgen. Pas bij het begin van de ontwikkeling van de radio komt de condensator als onderdeel echt naar voren. Primitieve lucht condensatoren in vonkzenders komen voor mijn gevoel uit de lucht vallen. De condensator is dan ineens niet allleen een device voor opslag van lading, maar bepaald de frequentie in een AC circuit. Ook de verdere ontwikkeling in het begin van de 20e eeuw is in de door mij geraadpleegde bronnen niet goed te volgen.

Wie weet hier meer over of kent bronnen hierover?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Geschiedenis van de condensator

Kijk eens bij de Leidse fles.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.286

Re: Geschiedenis van de condensator

Kijk eens bij de ..//.. Het begin is duidelijk: de Leidse fles. ..//..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Geschiedenis van de condensator

deed 'ie al denk ik
Door mij slordig gelezen; sorry!

Berichten: 12.262

Re: Geschiedenis van de condensator

Ik geloof niet dat er zoveel tussen heeft gezeten.. de leidse fles met lage capaciteit maar hoge spanning, en daarna de luchtcondensatoren met lagere werkspanning maar hogere en indien nodig regelbare capaciteit. Bedenk dat in de vroege dagen van de electrotechniek (als je het zo noemen mag) veel onderzoek werd gedaan met statische electriciteit. De spanningen zijn daar te hoog om fatsoenlijke condensators te bouwen met middelen uit die tijd.

Wellicht zijn er best experimenten gedaan met metaalfolie aan weerszijden van een glasplaat, maar das feitenlijk slechts een uitgerolde leidse fles :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Geschiedenis van de condensator

Ergens tussen de Leidse fles en het gebruik van condensatoren in radio's ben ik tegengekomen dat een probleem bij onderwater telegraafkabels was hun capaciteit (naast de weerstand en inductie). Werner von Siemens maakt in zijn boek "Lebenserinnerungen" melding van het leggen van een kabel in de Rode Zee in 1859. Hij sluit in in Aden een ongebruikt maar al wel richting India uitgelegde kabel aan op de kabel uit Suez om het signaal te verbeteren. Dit loze stuk kabel beschouwt hij als capaciteit. Hoe de aansluiting precies aan het ontvangst station is beschrijft hij niet. Wel heeft het succes: rechtstreeks ontvangst uit Suez is mogelijk. Zonder deze capaciteit moet gewerkt worden met tussenstations. Hij vermeldt ook dat er eerst veel ongeloof heerst t.a.v. de capaciteit van de kabel. Ook vermeldt hij dat ten tijde van het schrijven van zijn boek (1889) papier en mica condensatoren gebruikt worden. Er is hier dus wel degelijk meer over te vertellen, maar ik kan geen bronnen vinden.

Berichten: 4.502

Re: Geschiedenis van de condensator

Aangaand condensatoren:

Bij een wasemkapstoring kwam ik in aanraking met een onderdeel dat "bloedheet"werd bij gebruik en dat onderdeel werd door de producent ITHO, "condensator"genoemd.

Verder gezocht bij een installateur-de woordvoerder van de producent bleek boekhoudkundig,gaf geen verdere uitleg-

Van weer een halve techneut vernomen,dat een condensator een stroomstoot moet geven aan de ventilator- in mijn geval - om hem in beweging te brengen;hierna werktie onder de werkspanning van 220/230 volt.

De electronenstroom beweegt zich in 1 richting (bij de condensator) en vormt blijkbaar een buffer,welke wordt losgelaten bij een electronische vraag.

Er wordt dus blijkbaar in vergelijkbare gevallen gebruik gemaakt van deze buffervorm om minimale ofwel maximale stroomstoten te kunnen geven.

Hoe werkt die buffervorming exact;als een accu?

Ik meen dat een bobine dan ook een soortgelijk functie bij een auto heeft om de bougies een hoge stroomstoot 20kV? te kunnen geven,maar dan wel contine en geschakeld met het toerental van de motor.

Is een transistor ook op hetzelfde principe gebaseerd en nu uiteindelijk ook schakelingen bij chips?

Zomaar wat vragen,nav.ook een vraag over technische historie en de belangstelling er voor,van de topichouder!

Reageer