Psychologie kiezen als studie.

Reageer
Berichten: 2

Psychologie kiezen als studie.

Dag iedereen,

Ik heb een aantal topics doorgekeken om te bekijken of mijn vraag al beantwoord is. Naar mijn idee niet, maar ik kan het natuurlijk over het hoofd hebben gezien (in dat geval mijn excuses aan de moderators).

Ik ben nu bezig met mijn laatste jaar op de HAVO en volgend jaar ga ik studeren. Het cliché wil helaas dat ik nog niet weet wat ik precies wil studeren. Ik ben - dankzij mijn ouders - geïnteresseerd in de opleiding Psychologie aan de Universiteit, maar ik heb natuurlijk maar een HAVO-diploma en zal dus een HBO-opleiding moeten kiezen.

Tegenwoordig (nog niet zo lang) is er een HBO-opleiding Toegepaste Psychologie. Met deze studie wordt je geen psycholoog (dat word je alleen met de universitaire studie) maar "Gedragsdeskundige" (zoals de mensen van de Hogeschool van Amsterdam zo mooi wisten uit te leggen).

Ik ben helemaal klaar met mijn Middelbare school; ik zie het dus niet echt zitten om al mijn schoolvakken (Profiel Economie en Maatschappij Hernieuwde Fase) opnieuw te doen op VWO-niveau. Die mogelijkheid valt dus al af.

Ik kan aan de HBO-opleiding Toegepaste Psychologie beginnen (dat kan op meerdere plaatsen en niet alleen in Amsterdam) en met mijn propedeuse doorstromen naar de Drie-jarige Bachelor-Opleiding Psychologie aan de Universiteit (ik verkies Universiteit Utrecht overigens).

Ik heb echter wat opgezocht en de Universiteit Tilburg raadt deze mogelijkheid zoveel mogelijk af. Omdat HBO praktijkgericht is en de Universiteit Wetenschappelijk gericht. Dit begrijp ik volstrekt (ervaring wijst uit dat studenten met een Propedeuse HBO veel moeite hebben met een Universitaire opleiding), maar ik vind het wel een beetje lastig. Ik ben bang dat het ook op mij van toepassing is.

Een andere mogelijkheid is om eerst de HBO studie Toegepaste Psychologie af te ronden, dan heb ik in ieder geval een diploma en sta ik niet helemaal met lege handen mocht het niet lukken.

Maar ik weet van mezelf dat ik theoretisch leren veel leuker vindt. Ik moet op mijn school veel zelf doen, alles zelf plannen, zelf op tijd bij Workshops zijn, zelf zorgen dat ik weet wanneer ik een toets heb en daarvoor mijn opdrachten op tijd af heb enzovoorts. Ik geniet van deze manier van werken en ik ben dus ook heel erg blij dat er niet steeds een docent in mijn rug staat toe te kijken of ik het allemaal wel volgens het boekje doe (vergeef mij, waarschijnlijk overdrijf ik ten zeerste).

Ik ben bang dat ik de HBO-opleiding niet zo fijn zal vinden. Dat ik er niet op mijn plek thuishoor en dat ik inderdaad beter thuishoor bij de manier van werken zoals de Universiteit deze aanbiedt.

Aan de andere kant ben ik ook bang dat ik de Universiteit toch niet aankan, hoe graag ik dat ook zou willen. Het laatste wat ik wil is zonder diploma zitten, een paar jaar verliezen en uiteindelijk weer helemaal opnieuw beginnen met uitzoeken en kiezen.

Hebben jullie misschien tips of opmerkingen of een ander soort van hulp?

Alvast bedankt!

Berichten: 2

Re: Psychologie kiezen als studie.

Beste,

Als ik het zo lees, lijkt het me helemaal geen verkeerd idee om alvast te beginnen met een HBO Psychologie.

Informeer ook eens bij de Universiteit of je toegelaten wordt na je HBO propedeuse.

Als je dan je propedeuse hebt kun je altijd nog kijken of je verder wilt op het HBO of WO.

Ik zou niet te bang zijn dat je zonder diploma komt te zitten. Je moet uitgaan van je eigen kunnen

en het belangrijkste is je motivatie voor de studie Psychologie en je moet bereid zijn er voor te werken.

Op het WO moet je inderdaad zelf meer uitzoeken dan op het HBO,

maar dat maakt het alleen maar interessanter zoals je zelf al zegt.

Ook zou ik er niet meteen vanuit gaan dat een WO Psychologie moeilijker is dan een HBO Psychologie,

naar mijn mening is er alleen maar een cultuurverschil.

Veel succes met je keuze.

Groeten,

Ad

Berichten: 1

Re: Psychologie kiezen als studie.

Als ik het zo hoor, is de universiteit meer iets voor jou. De universiteit is inderdaad zoals gezegd niet per definitie moeilijker dan het hbo, maar misschien zelfs makkelijker als jij beter theoretisch leert. Zelf ben ik nu na een universitaire opleiding te hebben afgerond begonnen aan een hbo-opleiding en geloof me, het is echt een wereld van verschil!

Denk je echt dat je niet liever een jaartje vwo er achteraan plakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Psychologie kiezen als studie.

Zelf ben ik nu na een universitaire opleiding te hebben afgerond begonnen aan een hbo-opleiding en geloof me, het is echt een wereld van verschil!
Vertel... :D (welke studies?)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 954

Re: Psychologie kiezen als studie.

Ik heb zelf een HBO-opleiding en een universitaire opleiding (personeel en arbeid en sociologie aangevuld met psychologie/filosofie). En, ik kan je verzekeren dat het verschil veel meer is dan alleen een cultuurverschil. Gelukkig maar, zou ik zeggen.

Het grootste verschil waar ik tegenaan liep was dat op het HBO je een soort kookboeken-kennis krijgt (zo doe je dit en zo doe je dat), zonder erbij stil wordt gestaan of dat wel zal werken of niet. Bij mij riep dat constant vragen op, die ik na mijn universitaire studie veel beter kan beantwoorden.

Berichten: 1

Re: Psychologie kiezen als studie.

hallo

Ik heb een vraagje ik zit nu in mn examenjaar (5 havo/E&Mprofiel)

En ik meot dus binnekort een opleiding kiezen en ben dus nu aan het zoeken in verschillende richtingen.

Zou iemand me in het kort kunnen uitleggen wat je met toegespaste psychologie kunt worden/doen.

ook zag ik dat je hieruit moet gaan kiezen in die 3 jaar.

arbeids- en organisatiespsychologie

klinische psychologie

school- en pedagogische psychologie

wat is precies het verschil en wat wordt mij aangeraden?? En is deze opleiding wel leuk?

Ik zou een klein beetje hulp al heeel erg waarderen.

greetz:D

Mr.Niceguy

Reageer