Springen naar inhoud

[biologie] korte en lange termijn geheugen

• Log in om te kunnen reageren

ReneeJ

ReneeJ

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 14:37

Voor mijn profielwerkstuk zoek ik antwoord op de vraag hoe het korte termijn geheugen overgaat in het lange termijn geheugen. Ik weet dat er meerdere theorieŽn zijn. De meest gebruikte theorie die ik op internet heb gevonden gaat ervan uit dat informatie binnenkomt in het korte termijn geheugen. Ik snap het nog niet helemaal, maar zoals ik het heb begrepen is het zo dat als deze informatie vaker wordt herhaald komen er verbindingen naar het lange termijn geheugen (naar het goede gedeelte van de cortex) en wordt de informatie daar ook opgeslagen. De verbinding wordt dan sterker en wordt een geheugenspoor. De informatie gaat nu uit het korte termijn geheugen (hippocampus). Er blijft daar echter wel een stukje bestaan waarmee we het geheugenspoor kunnen activeren. Maar wat ik dan nog niet begrijp is: Wanneer "besluit" het korte termijn geheugen om verbindingen te gaan maken naar het lange termijn geheugen? Is hier een bepaald grens voor? En is het korte termijn geheugen dan nooit vol, met al die activeringsstukjes? Want ik meen ergens gelezen te hebben dat het korte termijn geheugen maar 7 stukjes informatie kan bevatten op een moment. Het lange termijn geheugen zou er 10 tot de macht 23 kunnen bevatten. Wie kan mij helpen met de verbinding tussen het lange en korte termijn geheugen?

Veranderd door Jan van de Velde, 20 oktober 2008 - 15:40

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 15:40

Dag ReneeJ, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ReneeJ

ReneeJ

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 17:31

Sorry,
Ik heb het huiswerktopic wel gelezen, maar dat moet aan mijn aandacht zijn ontglipt. Ik zou inderdaad snel hulp kunnen gebruiken. Maar ik heb geduld. Bedankt voor je hulp, ik zal er voortaan aan denken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 20:28

Ik hou hem in de gaten. Komt er morgen nog geen antwoord, dan verplaats ik hem naar het biologieforum voor je.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures