Springen naar inhoud

- - - - -

Hoeveelheid zout in vergelijkbare producten kan sterk verschillen

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 16:48

De éne soep kan vijfmaal zoveel zout bevatten als de andere soep. Ook zijn er grote verschillen tussen verschillende productgroepen. De gemiddelde hoeveelheid zout in bijvoorbeeld fastfoodmaaltijden is veel hoger dan die in de kant-en-klaarmenu’s uit supermarkten.

De gemeten hoeveelheid zout:

0,1 tot 2,7 gram zout per 100g brood
0,0 tot 5,0 gram zout per 100g chips en zoutjes
0,1 tot 1,0 gram zout per 100g koek
1,2 tot 8,9 gram zout per 100g maaltijd fastfood
0,1 tot 5,0 gram zout per 100g maaltijd supermarkt
0,1 tot 8,2 gram zout per 100g saus
0,5 tot 2,2 gram zout per 100g snack
0,6 tot 3,3 gram zout per 100g soep
0,1 tot 4,6 gram zout per 100g vlees

Lees meer ... VWA

Zout (NaCl) gehalte van diverse levensmiddelen op de Nederlandse markt (pdf)
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 23:04

Dat is leuk en aardig, maar interessanter is om te weten waarom het ene product zoveel meer zout nodig heeft dan het andere om goed te smaken.

Overigens ben ik wel uiterst benieuwd in welke fastfood-hap die 8.9% zout voorkwam...
Victory through technology

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 08:32

In een bericht uit de Volkskrant van enige tijd terug wordt de pizza met dubbele salami van Al Capone’s genoemd.

Neem pizzaconcern Al Capone’s. Bij deze pizzaboer ontdekte de Consumentenbond vorig jaar een ‘killer’: een pizza met negen gram keukenzout, anderhalf maal zoveel als wenselijk is voor een hele dag. ‘Tja, dat was een pizza met dubbele salami, dat tikt aan wat zoutinname betreft ’, zegt Danny Galiart van Al Capone’s.

Bron

Zoutgehalte 9 gram. Ik neem aan dat ze bedoelen per pizza en niet per 100 gram.

In het rapport van de voedsel en waren autoriteit wordt aangegeven dat de zoutste pizza die zij hebben gemeten 4,8 gram zout per 100 gram bevat. Laat die pizza 400 gram wegen, dan is één zo'n pizza goed voor 19 gram zout. Ruim tweemaal zoveel zout als de pizza van Al Capone's (er even vanuit gaande dat die 400 gram weegt). De dichtheid van zout is 2,2 g/cm3. Ofwel 8,7 cm3 zout per pizza. (Dat is geen snufje zout meer, maar een heel zoutvaatje.)

Ok. Pizza is geen fastfood.

Ik ben ook uiterst benieuwd naar in welke fastfood-hap die 8.9% zout voorkwam. Het rapport van de voedsel en waren autoriteit geeft geen verwijzing naar welke merken voedingsmiddelen ze precies hebben gemeten. Dat vind ik zwak van het rapport. Zo geven ze hun bronnen niet, en kunnen consumenten zich niet beschermen tegen schadelijk voedsel.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 11:03

Tja, 9 gram voor een hele pizza is feitelijk niet zo idioot veel - veronderstelt dat die 400 gram weegt vind ik het eigenlijk best meevallen.

Dat de VWA niet prijsgeeft welk product het precies betreft vind ik jammer omdat ik er in dit geval gewoon nieuwsgierig naar ben, maar heb wel begrip voor hun werkwijze. Via een beroep op de WOB schijnen de rauwe data overigens wel af te dwingen te zijn, maar dat geeft soms ook ongewenste effecten. Ze maken wel bekend wanneer een product in (grove) overtreding is van de wettelijke eisen, maar die zijn er niet voor het zoutgehalte van voedsel.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures