Springen naar inhoud

Hoe vergeet je dingen?

• Log in om te kunnen reageren

FlowerPower

FlowerPower

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 18:09

Hallo,

Ik had een vraag met betrekking tot het geheugen. Namelijk: 'Hoe vergeet je dingen?'. Op het internet kan ik veel vinden over dingen onthouden, maar niet over vergeten. Vergeet je dingen wel echt of verdwijnen alleen de wegen er naar toe? En zou je dingen misschien ook bewust kunnen 'vergeten'? Als iemand mij zou kunnen uitleggen hoe dit werkt zou ik erg geholpen zijn..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 18:14

Nop, in feite vergeet je nooit iets, alles wat je meemaakt wordt in de hersens opgeslagen. Het enige probleem is dat je na verloop van tijd het onderaan in de "opzoek-lijst" geraakt zeg maar, waardoor het lijkt alsof je iets vergeten bent. Het enige probleem dat kan optreden is hersenschade of dementie.

Om iets te vergeten, denk ik dat je er best Freud's theorie van bewustzijn, onbewustzijn en onderbewustzijn op naleest, toegegeven, het grotendeel is al achterhaald, maar de kern houd toch stand.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 18:44

Ik had een vraag met betrekking tot het geheugen. Namelijk: 'Hoe vergeet je dingen?'. Op het internet kan ik veel vinden over dingen onthouden, maar niet over vergeten. Vergeet je dingen wel echt of verdwijnen alleen de wegen er naar toe? En zou je dingen misschien ook bewust kunnen 'vergeten'? Als iemand mij zou kunnen uitleggen hoe dit werkt zou ik erg geholpen zijn..

Helaas kunnen we niets bewust van onze harde schijf wissen.
Let wel, dat je van elke ervaring ,mooi of lelijk, goed of slecht, verdrietig of gelukkig, iets leert wat jou vormt.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2008 - 22:46

Helaas kunnen we niets bewust van onze harde schijf wissen.
Let wel, dat je van elke ervaring ,mooi of lelijk, goed of slecht, verdrietig of gelukkig, iets leert wat jou vormt.

Even vermelden dat dit bij een computer ook niet het geval is. Het is een langzaam proces waarbij de data telkens minder leesbaar wordt, dat al snel 5 jaar in beslag neemt. Je ziet het bestand niet meer, maar dat betekent niet dat het van de HDD verwijdert is.

hansnld

hansnld

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 01:52

Je hersenen onthouden data door deze op te slaan door middel van elektronische verbindingen te maken met neuronen. Deze bepaalde combinatie bepaald je herinnering. Nu is het zo dat hersencellen altijd afbreken, er vallen er dus steeds meer weg en daarmee stukjes geheugen. Een herinnering zal dus altijd slijten, of, als je hem telkens ophaalt iets gewijzigd weer worden opgeslagen. Verder kan je ook dingen vergeten omdat op het moment dat de gebeurtenis plaatsvindt je niet helemaal wakker bent, een slaappil ophebt of bv gedronken hebt. Ook duurt het heel even voordat de gebeurtenis is ingebrand, Je herinnerd je daarom vrijwel nooit een ernstig auto-ongeluk etc. Je hersenen krijgen eenvoudig teveel impulsen en kunnen deze niet meer verwerken. Je bent deze herinnering dus direct al kwijt.

Je kan stellen dat je alles onthoud en eigenlijk niets vergeet...
Je kan net zo goed stellen dat je alles vergeet, behalve de dingen die je vergeet te vergeten :D
Vroeger op school sloeg ik met honkbal de plank al vaak mis. Indien ik dat ook in dit bericht doe bied ik daar nu mijn excuses voor aan! Tevens mijn verontschuldiging voor de grammatica en spelfouten. Ik mis 3 toetsen van mijn toetsenbord!

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2008 - 20:31

Nou nee, je onthoud alles, alleen is het de verbinding die wegvalt, ergens zit de herrinering opgeslagen, maar er is geen weg om hem te openen zeg maar.

Johan_vd

Johan_vd

• >100 berichten
  • 245 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2008 - 23:48

Tenzij je natuurlijk uitgaat van buitengewone omstandigheden zoals Korsakov.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2008 - 00:14

Dus zoveel mogelijk herhalen (=zoveel mogelijk verbindingen maken) is de boodschap als je de herinnering niet kwijt wilt geraken?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2008 - 01:53

Tenzij je natuurlijk uitgaat van buitengewone omstandigheden zoals Korsakov.

Daarbij gaat het geloof ik om een probleem in het omzetten van gegevens in het lange-termijngeheugen naar het korte-termijngeheugen, en dit door vitamine B-insufficiŽntie.

hansnld

hansnld

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2008 - 01:57

Zoveel mogelijk herhalen, heet ook wel leren. Dus ja, herhalen werkt. Je kan ook koppelen. Een methode die werkt als volgt. Stel, je bent je sleutels vaak kwijt, de volgende keer leg je ze naast de een vaas. Denk bewust, "sleutels + Vaas" je hebt nu 50% minder kans om te vergeten waar je ze hebt neergelegd. Dit kan ook met 3 voorwerpen. Om beter te leren kan je ook koppelen. Bijna hetzelfde als een "ezelsbruggetje".
Vroeger op school sloeg ik met honkbal de plank al vaak mis. Indien ik dat ook in dit bericht doe bied ik daar nu mijn excuses voor aan! Tevens mijn verontschuldiging voor de grammatica en spelfouten. Ik mis 3 toetsen van mijn toetsenbord!

FlowerPower

FlowerPower

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2008 - 16:16

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, ik heb er zeker wat aan! Deze informatie heb ik nodig voor mijn profielwerkstuk voor het vak biologie. Misschien heeft iemand ook nog handige links?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures