3-gradenstraling ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 46

3-gradenstraling ?

Beste forumgebruikers,

Hierbij wil ik weten wat 3-gradenstraling nu precies is, en waarom het zo heet.

Weliswaar heb ik getwijfeld of ik dit topic niet in het Huiswerkforum moest onderbrengen, maar ik denk dat hier meer kennis aanwezig is.

Zelf ben ik een absoluut leek op dit gebied en ruimtefysica. Vandaar mijn gebruikersnaam...

MvG,

propedeusantRecht.
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: 3-gradenstraling ?

hier al wat aan?

http://csep10.phys.utk.edu/guidry/violence/bang2.html

En dit kan een leuk inhoudelijk informatie- en discussietopic worden, i.t.t. het gemiddelde huiswerktopic.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 46

Re: 3-gradenstraling ?

Beste Jan, en andere forumgebruikers,

Wat ik (nog) weet, na jaren geleden het een en ander hierover gelezen te hebben, is dat 3-gradenstraling een soort van reststraling is van de 'Big Bang' . Het dankt de naam aan het feit dat de temperatuur van deze straling 3 graden Kelvin bedraagt (?).

Dat is wat ik meen te weten. Maar ik ben niet zeker, of deze/mijn kennis hierover, althans wat ik tot nu toe onthouden heb, correct is...

Kunnen jullie mij helpen ?

MvG,

propedeusantRecht. :D
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: 3-gradenstraling ?

Wat ik (nog) weet, na jaren geleden het een en ander hierover gelezen te hebben, is dat 3-gradenstraling een soort van reststraling is van de 'Big Bang' . Het dankt de naam aan het feit dat de temperatuur van deze straling 3 graden Kelvin bedraagt (?).
Bovenstaande is een bijzonder korte samenvatting van de informatie in die link.
Dat is wat ik meen te weten. Maar ik ben niet zeker, of deze/mijn kennis hierover, althans wat ik tot nu toe onthouden heb, correct is...
Dus ja, dat is wel ongeveer correct.
Kunnen jullie mij helpen ?
Als we nou eens wisten waarmee? Want de info in de link die ik gaf moet in elk geval je algemenere vragen al eens beantwoorden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: 3-gradenstraling ?

Als je niet van de big bang uitgaat maar van een altijd bestaand heelal (zonder begin en zonder eind),

Dan heeft het heelal tijd genoeg gehad om tot een thermisch evenwicht te komen en

dan is jouw genoemde temperatuur de gemiddelde evenwichtstemperatuur van het heelal.

Die opvatting is uiteraard ongebruikelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: 3-gradenstraling ?

De 3 graden straling is een straling (warmte) die over gebleven is van de BIG BANG. Deze straling was vooraf voorspelt, de eigenlijke ontdekking was toevallig omdat men dacht dat er een fout in het systeem van een antenne zat, er was te veel achtergrond ruis. Toen alles gecontroleerd was hebben ze zelfs even gedacht dat het duivenpoep was dat stoorde. Alle duivenpoep eraf, nog steeds storing. het bleek een statische ruis te zijn, deze ruis was afkomstig van de big bang. 10% van de ruis op een TV waar geen zending op staat, is afkomstig van de big bang, het bewijs van de big bang kan je dus op je tv thuis zien.

Er is een wet die zegt dat energie (dus ook warmte) niet verloren kan gaan. De warmte wordt slechts verspreid. Stel je de ruimte even voor als een bal. Knijp die bal nu samen zodat het een kleinere bal wordt. maak de bal 1000x zo klein. De temperatuur in de bal is nu opgelopen. het is nu 1000 x 3 graden in de bal. dus als je het universum 1000 x kleiner maakt wordt hij ook 3000 graden. Als je het universum 1000 x kleiner hebt gemaakt is het 3000 graden, maak het nog een 1000 x kleiner en het is er 3.000.000 graden. zo kan je de weg naar een enkel punt terug rekenen omdat we weten hoe groot het universum nu is en hoe snel het groter wordt.

Zo is "eenvoudig" te berekenen welke temperaturen er heerste op welk moment in tijd. Met deze gegevens kan je weer kijken hoe atomen reageren, samensmelten etc.

Dit was de korte uitleg, als je iets specifieks wilt weten hierover laat maar weten.

Groeten!
Vroeger op school sloeg ik met honkbal de plank al vaak mis. Indien ik dat ook in dit bericht doe bied ik daar nu mijn excuses voor aan! Tevens mijn verontschuldiging voor de grammatica en spelfouten. Ik mis 3 toetsen van mijn toetsenbord!

Berichten: 46

Re: 3-gradenstraling ?

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn kennis is toch wat ik dacht te zijn. Voorlopig is dit genoeg. Mocht ik nog vragen hebben dan zal ik ze bij dit onderwerp posten.

Nogmaals mijn dank !

propedeusantRecht.
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: 3-gradenstraling ?

Propedeusantrecht, ik weet niet of je voor jezelf dit naar je 3 eenheid wil praten, maar de drie graden straling is een afronding van 2,7 Kelvin, en dat is heel precies te meten, en wijkt ook heel weinig af in het universum (horizon probleem).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer