[wiskunde] derdegraadsvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[wiskunde] derdegraadsvergelijkingen

Ik moet voor de volgende vergelijking de deler in de vorm (x-a) bepalen waarbij er rest=0 :

A(x)= x^3-9x^2-5x+6

Mijn eigen verwoede pogingen:

* a kan alleen gehele delers van de constante factor 6 zijn , ofwel P{1,-1,2,-2,3,-3,6,-6}

* probleem: A(P) is niet gelijk aan 0

* dus d8 ik van los A(x)=0, zodat ik a kan vinden

* x voor de haakjes zorgt ervoor dat 0 niet gedefinieerd is: x( x^2-9x-5-6/x) en delen door kan niet

dus help hoe los ik deze derdegraadsvergelijking op (zonder de formule van cardano, want die vind ik maar vaag)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] derdegraadsvergelijkingen

Dag Amazigh, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] derdegraadsvergelijkingen

Voor de duidelijkheid: a mag een complex getal zijn?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 24

Re: [wiskunde] derdegraadsvergelijkingen

haha srry:P maar ik heb al wat oplossingen proberen te vinden, en dat zijn dus mijn pogingen. Met de GR ( wat op een examen niet zou mogen gebruiken) zie ik dat het 3 oplossingen heeft die geen natuurlijke getallen zijn, maar reele getallen. Daarom vraag ik me af hoe je een derdegraadsvergelijking algemeen oplost en hoe weet ik hoeveel oplossingen het heeft.

In het voorbeeld dat ik gaf kun je x niet voor de haakjes halen. Drm vraag ik me af of er iemand is die me kan vertellen hoe ik een vergelijking in de vorm ax^3+bx^2+cx+d=0 kan oplossen, want met ax^3+bx^2+cx=0 kun je dus wel x voor de haakjes halen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] derdegraadsvergelijkingen

Tja, dan zul je toch echt de formule van Cardano moeten gebruiken. 't Is gewoon een kwestie van (veel) rekenwerk, moeilijk is het niet (maar leuk is anders). Overigens is het geval van drie reële wortels (zoals hier) volgens mij de ingewikkelste 3e-graadsvgl. om op te lossen.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-8,16,-200,50,300,300,600,600,'x^3-9*x^2-5*x+6')</script><!--graphend-->
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] derdegraadsvergelijkingen

Weet je zeker dat je de goede verg hebt?

Gezien je methode (die zou moeten werken!) moet er een fout in zitten.

Reageer