chemische stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

chemische stoffen

Ik ben student chemie aan de universiteit en ik ben sinds enkele weken bezig aan het oprichten van een eenvoudig laboratorium bij me thuis. Dit om enkele eenvoudige bewerkingen zoals titraties,extracties,destillaties en chromatografieën. Om aan het materiaal te geraken heb ik geen enkel probleem maar om aan de stoffen te geraken zit het heel wat moeilijker. Zelfs gewoon organisch solvent zoals aceton en ether krijg ik niet vast. Ook geen zwavelzuur of natriumhydroxide voor de titraties is een probleem.

Heeft er iemand nog ervaring met dit probleem ?Waar kan ik aan deze stoffen aangeraken?

Kan ik ze eventueel zuiveren uit dagdagelijkse producten ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: chemische stoffen

kan je daar bij de apotheek niet achter? zolang het geen explosieven zijn, moet dat toch lukken?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: chemische stoffen

Ga gewoon lekker op de uni bezig met je proeven, zoiets onzinnigs heb ik namelijk nog nooit gehoord. Thuis een lab als student :shock: Het idee is dat je op de uni om leert gaan met dergelijke stoffen en dat is ook de reden waarom chemicalien niet zomaar voor iedereen verkrijgbaar zijn. Verder is het de bedoeling dat je thuis lekker gaat leren en als je iets wil bepalen, doe dat dan via simulaties.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Re: chemische stoffen

maar stel (rëeel voorbeeld) :

Mijn nonkel is landbouwer en vraagt me de zuurtegraad van zijn bodem te bepalen en zo te bepalen hoeveel kalk hij moet strooiën per hectare. Dit kan hij door externe bedrijven laten doen maar dat kost hem allemaal geld, geld dat ik als student gerust wil verdienen :shock: