chemische stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

chemische stoffen

Ik ben student chemie aan de universiteit en ik ben sinds enkele weken bezig aan het oprichten van een eenvoudig laboratorium bij me thuis. Dit om enkele eenvoudige bewerkingen zoals titraties,extracties,destillaties en chromatografieën. Om aan het materiaal te geraken heb ik geen enkel probleem maar om aan de stoffen te geraken zit het heel wat moeilijker. Zelfs gewoon organisch solvent zoals aceton en ether krijg ik niet vast. Ook geen zwavelzuur of natriumhydroxide voor de titraties is een probleem.

Heeft er iemand nog ervaring met dit probleem ?Waar kan ik aan deze stoffen aangeraken?

Kan ik ze eventueel zuiveren uit dagdagelijkse producten ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: chemische stoffen

kan je daar bij de apotheek niet achter? zolang het geen explosieven zijn, moet dat toch lukken?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: chemische stoffen

Ga gewoon lekker op de uni bezig met je proeven, zoiets onzinnigs heb ik namelijk nog nooit gehoord. Thuis een lab als student :shock: Het idee is dat je op de uni om leert gaan met dergelijke stoffen en dat is ook de reden waarom chemicalien niet zomaar voor iedereen verkrijgbaar zijn. Verder is het de bedoeling dat je thuis lekker gaat leren en als je iets wil bepalen, doe dat dan via simulaties.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Re: chemische stoffen

maar stel (rëeel voorbeeld) :

Mijn nonkel is landbouwer en vraagt me de zuurtegraad van zijn bodem te bepalen en zo te bepalen hoeveel kalk hij moet strooiën per hectare. Dit kan hij door externe bedrijven laten doen maar dat kost hem allemaal geld, geld dat ik als student gerust wil verdienen :shock:

Mijn tante haar ouders zijn beenhouders , zij beweren bij hoog en bij laag dat er in hun préparé americain geen sulfiet (bewaarmiddel) zit. Ik zal aantonen van wel indien het zo is ....



en ga zo maar door ... , ontledingen van zwembad en vijverwater , van voedingsmiddelen, grondstalen ....

Je kan zoveel onderzoeken thuis.

Ik ben NATUURLIJK niet van plan hier gevaarlijke mengsels te gaan brouwen , kben ook niet zot en qua veilig werken worden we aan de unif echt wel klaargestoomd!

Re: chemische stoffen

Thuis heb je vast geen explosieveilige koelkast om je ether in te bewaren. Nog een reden dus om deze experimenten op een lab te doen en niet thuis! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: chemische stoffen

Je bent niet geacrediteerd dus een analyseresultaat kan slechts als indicatie worden aangenomen. Voor één persoon is het niet mogelijk om conform een kwaliteitssysteem te werken of erkend te worden. Maar als je mensen voor de gek wilt houden doe dat dan gerust. Je idee werkt niet en op doe-het-zelvers zit men echt niet te wachten. Zoek een echt baantje ofzo...
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Re: chemische stoffen

Opslag is voor mij geen probleem.

Via via ben ik al wel aan de juiste opslagkasten geraakt en qua veiligheid denk ik niet dat ik mag onderdoen.

Dat mijn analyse maar een indicatie is ben ik volledig mee akkoord, maar als ik benaderende waarden uitkom tussen mijn analyse en de professionele analyse die mijn nonkel laat doen dan denk ik wel dat ik niet mag onderdoen.

En de echt gevaarlijke proeven doe ik uiteraard niet thuis. Maar ik zie niet in wat ik met een extract, destillatie en een titratie verkeerd kan doen ...

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: chemische stoffen

Het lijkt me sterk dat je aan concentraties kan komen die precies genoeg zijn om titraties mee uit te voeren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: chemische stoffen

Waar kan ik aan deze stoffen aangeraken?
www.hekserij.nl kan je een flink aantal minder gevaarlijke stoffen, glaswerk etc leveren (veel meer dan op de site vermeld staat). De gevaarlijkere stoffen zijn wat lastiger, maar een enkele drogist of apotheek is hierin wel behulpzaam.

Met "dank" aan een te groot aantal hobbyisten die zonder voldoende kennis de nodige ongelukken hebben veroorzaakt is het idd erg lastig om aan bepaalde stoffen te komen. Overigens verkoopt mijn apotheek zonder enig probleem aceton en ether.

Re: chemische stoffen

Voor België: Elke doe-het-zelfzaak verkoopt kaliumhydroxide in een oplossing van ca. 30% ("kaligène"), net als een hele reeks oplosmiddelen: aceton, ethanol, methanol...

De apotheker helpt je wel aan spullen als je hem ervan kan overtuigen dat je "ernstig" bent en zeker als het om relatief onschuldige zaken als N en N/10 oplossingen voor titratie gaat.

Ik zie het probleem niet, eigenlijk.

Re: chemische stoffen

:shock: ;) Chemicus-zijnde dacht ik pertang dat er wettelijke beperkingen en na te streven veiligheidsvoorschriften waren voor het opstarten van een labo.

Persoonlijk noem ik het GOE ZOT !!!!! als je dat zelf eventjes wil laboke spelen.

Elk labo heeft een zuurkast nodig, waarvan jij zelf waarschijnlijk niet de kosten gaat dragen om de actieve kool te onderhouden en vervangen.

Dit is ECHT essentieel wanneer je met zuren en basen (al-dan-niet pro-analyse) aan de slag gaat.

Wat gebeurt er wanneer er dampen ontstaan die zwaarder zijn dan lucht of zich er mee vermengen ?

Waar zijn je veiligheidsdouches ? Je oogdouches ? Kieper je je afval zomaar 'in de poembak' ??

Zijde zeker dat ge niet gewoon nen brainless-nerd zijt of iemand die een drugslaboke wil stichten ??????? :?: :?:

Edit moderator JanMeut: bold en olive verwijderd, voegt niets toe en leest beroerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: chemische stoffen

Chemicus-zijnde dacht ik pertang dat er wettelijke beperkingen en na te streven veiligheidsvoorschriften waren voor het opstarten van een labo.
Die zijn er (vrijwel) niet voor een hobbyist.
Elk labo heeft een zuurkast nodig, waarvan jij zelf waarschijnlijk niet de kosten gaat dragen om de actieve kool te onderhouden en vervangen.  

Dit is ECHT essentieel wanneer je met zuren en basen (al-dan-niet pro-analyse) aan de slag gaat.
Is in bepaalde gevallen een heel mooie aanwinst voor je laboratorium, maar voor veel werk niet nodig. Wat die zuren en basen daarmee te maken hebben is me helemaal een raadsel, uiteraard moet je extra opletten bij gas ontwikkelende stoffen zoals zoutzuur en salpeterzuur, maar in kleinere hoeveelheden heb je daar echt geen zuurkast voor nodig.
Wat gebeurt er wanneer er dampen ontstaan die zwaarder zijn dan lucht of zich er mee vermengen ?
Koolzuur bijvoorbeeld?

Lekker spannend!
Waar zijn je veiligheidsdouches ? Je oogdouches ? Kieper je je afval zomaar 'in de poembak' ??
Mensen ontkalken het toilet met sterke zuren, zonder oogdouches bij de hand te hebben, koken op open vuur zonder veiligheidsdouche en verversen de olie, waarbij het nodige de grond in sijpelt. Natuurlijk is het mooi als je wat preventie toepast, maar noodzakelijk is het niet.

Simpele analyses zoals genoemd zijn prima uit te voeren in een simpel laboratorium. Als je een beetje kritisch bent hoeft er amper risico aan verbonden te zijn. Als je niet kritisch bent is het een ander verhaal, natuurlijk.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 2.746

Re: chemische stoffen

in belgie kan je vele dingen kopen in bvb een doe het zelf zaak, als je de juiste winkels vasthebt kan je aan meer dan 10 verschillende zuren raken, methanol, ethanol, aceton, natriumhydroxide

en in een apotheek kan je veel meer krijgen dan je op het eerste ogenblik zou verwachten, wel zijn ze duurder omdat het over kleinere hoeveelheden gaat en zeeer zuiver zijn. bvb zwalvel, ether, zeer veel verschillende zouten, zelfs chloroform, ....

je moet ze alleen kunnen overtuigen om het mee te krijgen

@ thalia:
'in de poembak' ??
als je dialect gebruikt, doe het dan goed, het is pom(p)bak

Reageer