Springen naar inhoud

Hoe efficiŽnt is dit methanolverbruik?

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 07:56

http://tweakers.net/...or-laptops.html

Panasonic is op de proppen gekomen met een batterij voor laptops die op methanol werkt.

Details: De nieuwe brandstofcel heeft slechts 200 milliliter methanol nodig om twintig uur lang tussen de 10 en 20 watt aan elektriciteit te leveren. Dat is genoeg om een laptop van stroom te voorzien. De gehele brandstofcel heeft een volume van 270 kubieke centimeter en weegt, exclusief brandstof, circa 320 gram.

Mijn vraag is nu: hoe efficiŽnt is dit nu werkelijk naar de huidige normen toe?
Die vraag werd trouwens gesteld op de discussie onder het artikel zelf, wat mij aanzette het hier te vragen

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 08:26

Energie-inhoud methanol: 22.7 MJ/kg
Dichtheid: 0.79 kg/l

200 ml weegt dus 158 g en levert zo'n 3.6 MJ.

20 uur lang "tussen de 10 en de 20W" (15 W dus) komt overeen met 300 Wh oftewel 0.30 kWh. 1 kWh komt overeen met 3.6 MJ

Een rendement van 30% dus.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 11:07

Dat is eigenlijk best goed! Toegegeven, een energiecentrale haalt zo'n beetje het dubbele als je die methanol gewoon zou stoken, maar voor zo'n compact apparaatje is het toch een hele prestatie.

Alleen is het een beetje jammer dat je die 200 ml methanol bijv niet mag meenemen in een vliegtuig, juist zo'n moment waarbij langdurige autonomie handig is en bijladen is gereserveerd voor de businessclass.
Victory through technology

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 11:53

Dat is zeker best goed; niet voor niets gaan er stemmen op, ander andere vanuit mij (maar wie ben ik) voor een "methanol-economie" in plaats van een waterstof-economie. Zie bijvoorbeeld hier

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures