Springen naar inhoud

[pws] stroom opwekken met regen

• Log in om te kunnen reageren

Niekjuh

Niekjuh

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 12:50

Hallo,

Voor ons profielwerkstuk (eindopdracht in het examenjaar)
Gaan wij stroom opwekken met behulp van regen.

Heel kort gezegd: we vangen regen op in een bak, deze bak gaat zakken, waardoor tandwielen in beweging worden gebracht die vervolgens aangesloten worden op een dynamo, dit willen we opslaan in een accu en vervolgens een lamp laten branden.

We zitten nu te kijken welke dynamo we het beste kunnen gebruiken en als we beter zelf een gelijkrichter kunnen bouwen met diodes of een kant en klare te nemen.

We zijn dus opzoek naar wat ideetjes om ons te helpen.

alvast bedankt (denk niet gelijk dat we complete leeks zijn en er niks van snappen, we willen graag onze vorderingen in dit topic gaan posten zodat experts op dit gebied ( tandwielverhouding/dynamo's) ons tips kunnen geven)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 20:24

Hoe voorkom je dat de bak al zakt met een paar druppels regen?
hoe krijg je een bak aan het zakken én een dynamo aandrijven met een paar millimeter regen?
Al eens berekend hoeveel energie een bepaalde bui zou moeten opleveren?
Transmissieverliezen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 22:20

Wil je enkel'n lampje laten branden of er ook iets anders meedoen?
In het eerste geval zou'n gelijkrichter niet nodig zijn?
Only an optimist can see the nature of suffering

Niekjuh

Niekjuh

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 23:52

we willen uiteindelijk het mechanisme onder een regenpijp gaan zetten
aangezien hier zeer veel water uit kan komen met een regenbui.

hier willen we een soort trechter onderhangen met een klep die op en dicht kan.

Zodra de bak zwaarder is dan het gewicht gaat hij zakken
onderaan wordt hij dan opengeduwd en stroomt leeg, zodra hij lichter is, (licht genoeg) gaat hij weer naar boven en het proces herhaalt zich

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2008 - 10:43

Waarom wil je een bak gebruiken? Om het probleem op te lossen dat je slechts 1 keer de bak kan laten zakken willen jullie een extra mechanisme bouwen terwijl dit hele probleem betrekkelijk eenvoudig te omzeilen is. Bouw in plaats van een bak die regenwater op moet vangen een waterrad. Deze zal continue draaien en dus ook continue electriciteit opwekken.
"Meep meep meep." Beaker

Niekjuh

Niekjuh

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2008 - 13:02

Het probleem is dat blijkt dat een ander groepje juist al met een waterrad bezig is, onze leraar stelde juist dit voor
hij had er zelf vertrouwen in.

Het gewichts verschil tussen bak en gewicht moet de boel in beweging zetten,
ik ga vandaag/ morgen bezig met een uitgebreide schets, misschien dat het dan duidelijker wordt
er komt namelijk nogal wat bij kijken: iets wat de bak openduwt onderaan, iets wat de trechter bovenaan blokkeert, etc

Koffieman

Koffieman

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 11:19

Het probleem is dat blijkt dat een ander groepje juist al met een waterrad bezig is, onze leraar stelde juist dit voor
hij had er zelf vertrouwen in.

Het gewichts verschil tussen bak en gewicht moet de boel in beweging zetten,
ik ga vandaag/ morgen bezig met een uitgebreide schets, misschien dat het dan duidelijker wordt
er komt namelijk nogal wat bij kijken: iets wat de bak openduwt onderaan, iets wat de trechter bovenaan blokkeert, etc

Hallo Allemaal,

Ik ben nu bezig met mijn profielwerkstuk. ik ga energie opwekken uit regenwater. Eigenlijk wil ik gaan onderzoeken of ik echt energie kan opwekken. het is een brede onderzoek daarom wil ik maar een deel van het onderzoek doen. Namelijk naar verschillen waterraden kijken, welke ik kan gebruiken. ik wil ze eigenlijk gaan bouwen.

Heeft iemand hier enige idee hoe ik kan wateraden bouwen of weet iemand iets van berekeningen van wateraden( hoe moet ik bewijzen welke het beste is)?

Alvast bedankt,
Groetjes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures