Stoom op kamertemperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Stoom op kamertemperatuur

Ik vraag me af of het mogelijk is een stoommachine/turbine aan te drijven met stoom op kamertemperatuur?

Normaal gesproken moet je water verwarmen tot 100 graden voordat het stoom gaat opleveren onder een druk welke een turbine of stoommachine kan aandrijven. Dit kost veel energie. Als je nu de stoommachine of turbine in een lage druk omgeving plaatst waarbij het kookpunt van water al op kamertemperatuur is. Onstaat er dan ook stoom bij deze druk en kan deze dan de turbine/stoommachine aandrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Stoom op kamertemperatuur

Ik denk het niet, aangezien de stoomturbines juist van de druk gebruikmaken. Of dat nu door stoom, of iets anders komt doet er niet veel toe. Het gaat er em om dat water uitzet wanneer het verwarmt wordt, maar aangezien het in een gesloten vat zit, kan er enkel druk ontstaan, vervolgens geef je een mogelijke uitgang. De ingang van de machine dus, en het teveel aan volume van het stoom wordt gecompenseerd door het volume in de machine. Bovendien vraag ik me af waar je dan de energie vandaan zou halen als je dit niet uit thermische energie haalt (Wet van Behoud van Energie :D )
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 2

Re: Stoom op kamertemperatuur

De energie wordt verkregen uit de warmte van de omgeving (in dit geval de kamertemperatuur). Ik snap nog niet helemaal waarom het niet zou werken. Gedachtenexperiment: Stel je zet een complete stoommachine in een afgesloten ruimte, zeg een kamer, welke je langzaam vacuum zuigt. Deze kamer staat in een omgeving van zeg 18 graden. De temperatuur in de kamer zal ook 18 graden zijn. Op een gegeven moment is de druk zo laag in de kamer dat het water in de boiler gaat koken. Het water gaat dan verdampen, hierdoor zal een druk in de boiler ontstaan welke hoger zal zijn dan de druk in de kamer. Door deze druk zal de zuiger in de stoommachine gaan bewegen. De waterdamp zal vervolgens condenseren. De energe die dit kost laat zich zien door het dalen van de temperatuur van het gecondenseerde water. Dit zal zich weer vertalen door een lagere temperatuur in de kamer. Deze zal echter weer stijgen naar 18 graden omdat de kamer in een omgeving staat van 18 graden. Het gecondenseerde water zal dan weer kunnen geen koken zodat het proces weer van voren af aan kan beginnen. De stoommachine zal dan blijven lopen.

Waar maak ik een fout in mijn redenatie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stoom op kamertemperatuur

De energie wordt verkregen uit de warmte van de omgeving (in dit geval de kamertemperatuur). Ik snap nog niet helemaal waarom het niet zou werken. Gedachtenexperiment: Stel je zet een complete stoommachine in een afgesloten ruimte, zeg een kamer, welke je langzaam vacuum zuigt. Deze kamer staat in een omgeving van zeg 18 graden. De temperatuur in de kamer zal ook 18 graden zijn. Op een gegeven moment is de druk zo laag in de kamer dat het water in de boiler gaat koken. Het water gaat dan verdampen, hierdoor zal een druk in de boiler ontstaan welke hoger zal zijn dan de druk in de kamer. Door deze druk zal de zuiger in de stoommachine gaan bewegen.
Tot hier gaat theoretisch het prima. Praktisch levert het niet zoveel op, omdat je "stoom" een drukverschil met de omgeving van maximaal 0,02 bar kent (verzadigingsdampdruk van water bij 18°C). Dat schiet niet echt op natuurlijk.
De waterdamp zal vervolgens condenseren.
Hier raak je me kwijt..... ;)

hoe condenseren, en vooral... WAAR condenseren?
De energie die dit kost laat zich zien door het dalen van de temperatuur van het gecondenseerde water. Dit zal zich weer vertalen door een lagere temperatuur in de kamer.
condenseren KOST geen energie, het levert energie op. Op de plaats waar eht water condenseert loopt de temperatuur dus juist op. .
Deze zal echter weer stijgen naar 18 graden omdat de kamer in een omgeving staat van 18 graden.
Dit doet me vermoeden dat je meent dat het water IN die onderdrukkamer zal condenseren. Maar waarom zou het dat doen? De druk is in die kamer notabene lager dan in je stoommachine (anders zou de "stoom" nooit uit die machine komen en dus ook niks aan kunnen drijven).
Het gecondenseerde water zal dan weer kunnen gaan koken zodat het proces weer van voren af aan kan beginnen. De stoommachine zal dan blijven lopen.
Omdat er niks condenseert gaat dit feestje dus ook niet door.
Waar maak ik een fout in mijn redenatie?
In de tweede helft van je verhaal dus overal. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Stoom op kamertemperatuur

Een werkende stoommachine eist twee temperatuurniveaus: Tlaag en Thoog.

Het theoretisch nuttig effect is (Thoog - Tlaag)/Tlaag en bij kamertemperatuur zal dat wel erg laag zijn.

Berichten: 9

Re: Stoom op kamertemperatuur

Een kamer vacuüm zuigen kost overigens ook aardig wat energie... Denk niet dat je dat met die 0,02 bar drukverschil terugwint.

Reageer